5 148 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Golvvärmeslang genom skyddsrör i efterhand
Hej!
Jag håller på och renoverar en del av källaren (har bilat upp golv osv). Nu skall jag lägga golvvärme snart, och tanken är att förbereda för golvvärme i även de två sista rummen i källaren, som skall renoveras senare.
Systemet är LK 20 mm.
För att förbereda för senare inkoppling av de sista rummen tänkte jag lägga ner 4 st skyddsrör 25 mm (två fram och två retur) från golvvärmefördelarens plats fram till de aktuella rummen, och sedan när det är dags helt enkelt dra igenom slangen genom dem ock koppla in.
I det ena fallet är det väl sådär tre meter, i det andra kanske närmare sex. Varje rör får en 90-graders böj med rörböjningsstöd vid fördelaren.
Min fråga är helt enkelt: har man en sportmössa att dra igenom en 20 mm golvvärmeslang genom ett sexmeters 25 mm skyddsrör med en 90-gradersböj i början, eller bör jag tänka om?
Jag håller på och renoverar en del av källaren (har bilat upp golv osv). Nu skall jag lägga golvvärme snart, och tanken är att förbereda för golvvärme i även de två sista rummen i källaren, som skall renoveras senare.
Systemet är LK 20 mm.
För att förbereda för senare inkoppling av de sista rummen tänkte jag lägga ner 4 st skyddsrör 25 mm (två fram och två retur) från golvvärmefördelarens plats fram till de aktuella rummen, och sedan när det är dags helt enkelt dra igenom slangen genom dem ock koppla in.
I det ena fallet är det väl sådär tre meter, i det andra kanske närmare sex. Varje rör får en 90-graders böj med rörböjningsstöd vid fördelaren.
Min fråga är helt enkelt: har man en sportmössa att dra igenom en 20 mm golvvärmeslang genom ett sexmeters 25 mm skyddsrör med en 90-gradersböj i början, eller bör jag tänka om?
Låter som ett tufft jobb sedan när det är så liten skillnad i diameter på rören(!) Finns glidmedel för när man drar in elkablar i rör och skulle testa med det och göra ett praktiskt prov nu så vet du om det fungerar.
Jag drog 25mm skyddsrör för att senare dra 16mm golvvärmerör igenom och det var stört omöjligt. Provade med dragfjäder, skära snett, skära rakt och runda av kanterna... Eftersom röret är i rulle vill det alltid böja sig vilket gjorde att det fastnade i räfflorna på skyddsröret. Kanske hade gått om man trälade vidare eller hade bättre utrustning (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-rorspets-dim-16mm/) men för mig blev det att ta upp 2m av spångolvet. Hade även lagt 25mm skyddsrör för att dra 12 mm golvvärme i och det däremot gick utan problem. Så för att ha en chans skulle jag gå upp i dimension på skyddsröret, fixera det tätare än rekommenderat, ha stor radie på böjarna. Samt testa innan du bygger igen för att säkerställa att det funkar!
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 717 inlägg
Gå upp till 34 mm (28 inv, RSK 2417067) skyddsrör så kan i alla fall jag intyga att det går utmärkt att dra i PEX20 i efterhand. Hade runt 8 m med tre hyfsat skarpa vinklar att dra igenom. Bra om någon skjuter på i ena ändan samtidigt som en annan drar med t.ex. nylonlina för VP-rör.
Drar 17mm Uponor i efterhand genom 25mm skyddsrör utan problem, dock utan skarpa 90-gradare som jag tror omöjliggör dragning utan uppvärmning och vinsch. Drar man 20mm rör går man upp en grovlek i skyddsrör. Att dra genom bockfixturer tror jag funkar i teorin men inte är realistiskt i praktiken.
kör mjuk böjar på skyddsröret och får Mao kompromissa lite med vinkeln rören kommer upp vid fördelaren för att undvika skarpa böjar. Snedkapar röret, rundar av spetsen en aning och använder sedan en dragfjäder från eldragning kombinerat med glidex. Om man får är en som trycker i rör och en som drar från andra sidan är 4-5 meter lätt med mjuka böjar. Gäller att se till att spetsen inte kommer mot några räfflor på insidan av skyddsröret med bra avrundning eller lite mcgyver kreativitet.
kör mjuk böjar på skyddsröret och får Mao kompromissa lite med vinkeln rören kommer upp vid fördelaren för att undvika skarpa böjar. Snedkapar röret, rundar av spetsen en aning och använder sedan en dragfjäder från eldragning kombinerat med glidex. Om man får är en som trycker i rör och en som drar från andra sidan är 4-5 meter lätt med mjuka böjar. Gäller att se till att spetsen inte kommer mot några räfflor på insidan av skyddsröret med bra avrundning eller lite mcgyver kreativitet.
Dåså, nu har jag beställt tomrör i dimension 34 mm istället. Jag tog LKs, dels för att allt annat är LK och dels för att Rinkaby säljer den som metervara. Den har tre millimeter mindre innerdiameter än Uponors men det får gå ändå.
Jag skippar rörböjningsstöden också.
Jag skippar rörböjningsstöden också.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Billigare alternativ till skyddsrör för golvvärmeslang?
Värme allmänt -
Skyddsrör för inkommande vatten (PEM 32) genom bjälklag och upp i vägg
Vatten & Avlopp -
Pex-rör genom innervägg utan skyddsrör?
Vatten & Avlopp -
Skyddsrör runt golvvärmeslangarna?
Värme allmänt -
Fiber genom 50 mm kabelskyddsrör?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G