2 690 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Golvvärme
Har lite funderingar kring golvvärme, hoppas nån som kan det här bätter än jag kan hjälpa mig?
Ska lägga vattenburen golvvärme i en källare, bilat upp golvet och ska isolera, sen kom planer på att även ha golvvärme på bottenplan i hallen och toan. Jag eldar med ved och har radiatorer i övriga rum och behöver alltså en egen shunt för golvvärmen, kan man använda samma shunt och pump för framledning på båda dessa plan, rent ledningsmässigt skulle det inte vara några problem, skulle helst sätta shunten i källaren och bara gå vidare till ett eget fördelningsblock där uppe.shunten är ju det dyra i såna här system så...
Ska lägga vattenburen golvvärme i en källare, bilat upp golvet och ska isolera, sen kom planer på att även ha golvvärme på bottenplan i hallen och toan. Jag eldar med ved och har radiatorer i övriga rum och behöver alltså en egen shunt för golvvärmen, kan man använda samma shunt och pump för framledning på båda dessa plan, rent ledningsmässigt skulle det inte vara några problem, skulle helst sätta shunten i källaren och bara gå vidare till ett eget fördelningsblock där uppe.shunten är ju det dyra i såna här system så...
Nu är jag inte så hemma på värmesystem , så hur menar du med öppet eller slutet system?
Det går utmärkt. Kan vara ide att termostatstyra slingorna och du får mycket bättre reglering i badrummet om du kostar på en golvgivare, inte så kul att gå på kalla klinkergolv. Shunten ansluter du direkt till hetvattnet och inte på radiatorkretsen.trolleberg skrev:Har lite funderingar kring golvvärme, hoppas nån som kan det här bätter än jag kan hjälpa mig?
Du kan med fördel även sätta fördelaren till bottenvåningen i källaren, om det passar kan du köra en fördelare till alltihop.
Tycker du shunten är dyr går det lika bra med en pump och en blandningsventil (av bättre sort). Se dock till att ha avstängningsventiler så att du enkelt kan göra ren blandningsventilen. Dom brukar kärva efter några års drift.
så det går inte att koppla shunten på radiatorkretsen? 
har du nåt tips på nån bra blandarventil man kan använda istället för en shunt?
har du nåt tips på nån bra blandarventil man kan använda istället för en shunt?
Klicka här för att svara