Har lite funderingar kring golvvärme, hoppas nån som kan det här bätter än jag kan hjälpa mig?
Ska lägga vattenburen golvvärme i en källare, bilat upp golvet och ska isolera, sen kom planer på att även ha golvvärme på bottenplan i hallen och toan. Jag eldar med ved och har radiatorer i övriga rum och behöver alltså en egen shunt för golvvärmen, kan man använda samma shunt och pump för framledning på båda dessa plan, rent ledningsmässigt skulle det inte vara några problem, skulle helst sätta shunten i källaren och bara gå vidare till ett eget fördelningsblock där uppe.shunten är ju det dyra i såna här system så...

_ap_
har du öppet eller slutet system?

Nu är jag inte så hemma på värmesystem , så hur menar du med öppet eller slutet system?

Har du expansionskärl (påfyllningskärl ) på vinden, då är det ett öppet system.

trolleberg skrev:
Har lite funderingar kring golvvärme, hoppas nån som kan det här bätter än jag kan hjälpa mig?
Ska lägga vattenburen golvvärme i en källare, bilat upp golvet och ska isolera, sen kom planer på att även ha golvvärme på bottenplan i hallen och toan. Jag eldar med ved och har radiatorer i övriga rum och behöver alltså en egen shunt för golvvärmen, kan man använda samma shunt och pump för framledning på båda dessa plan, rent ledningsmässigt skulle det inte vara några problem, skulle helst sätta shunten i källaren och bara gå vidare till ett eget fördelningsblock där uppe.shunten är ju det dyra i såna här system så...
Det går utmärkt. Kan vara ide att termostatstyra slingorna och du får mycket bättre reglering i badrummet om du kostar på en golvgivare, inte så kul att gå på kalla klinkergolv. Shunten ansluter du direkt till hetvattnet och inte på radiatorkretsen.

Du kan med fördel även sätta fördelaren till bottenvåningen i källaren, om det passar kan du köra en fördelare till alltihop.

Tycker du shunten är dyr går det lika bra med en pump och en blandningsventil (av bättre sort). Se dock till att ha avstängningsventiler så att du enkelt kan göra ren blandningsventilen. Dom brukar kärva efter några års drift.

så det går inte att koppla shunten på radiatorkretsen? :confused:
har du nåt tips på nån bra blandarventil man kan använda istället för en shunt?

Jo det går, men en stor del av året är ju radiatorerna kallare än vad du vill ha tex golvet i badrummet. Och då blir golvet kallt...

Tex 6087 på rinkabyror.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.