Kontakta både LK och Uponor så hjälper de dig med att skapa en förläggningsritning och en materialspecifikation. Förläggningsritningen kommer att visa vilket cc-mått du ska ha samt hur många slingor som du behöver per rum. Naturligtvis så bör du bestämma dig för hur planlösningen ska se ut innan du kontaktar företagen för det blir ju svårt för dem att dimensionera sytemet utifrån ett blankt blad.

Jag tycker du gör rätt i att satsa på termostat i varje rum. Jag gjorde det själv när jag byggde mitt hus och är supernöjd.
Kan styra sovrummet = svalare, vardagsrummet = lite varmare, köket = lite mittemellan pga drift spis,ugn mm. :)

roland53 skrev:
Jag tycker du gör rätt i att satsa på termostat i varje rum. Jag gjorde det själv när jag byggde mitt hus och är supernöjd.
Kan styra sovrummet = svalare, vardagsrummet = lite varmare, köket = lite mittemellan pga drift spis,ugn mm. :)
Allt sånt går ju att trimma in manuellt via justerdonen på fördelaren. Det är väl mest om man har mycket solinstrålning i ett rum som man behöver termostater. Vissa termostater ger ju visserligen möjlighet till nattsänkning av temperaturen i enskilda rum om man vill ha den funktionen men annars är det ju lite overkill i de flesta fallen.

Jag kan väl tillägga att jag själv var väldigt nära att skaffa termostater i samband med våran konvertering till golvvärme men jag valde bort det då jag hellre ville köpa lösgodis för de 15' som termostaterna skulle kosta. :p

Kollade upp priset för termostater och den låg på 600 kr styck. Men det kanske är andra kostnader som tillkommer för att få rumsseparat värme?

Anna1984 skrev:
Kollade upp priset för termostater och den låg på 600 kr styck. Men det kanske är andra kostnader som tillkommer för att få rumsseparat värme?
Du behöver även en mottagarenhet och ställdon. En mottagarenhet för 8 slingor kostar antingen ca 1200:- eller 3200:- beroende på om den ska vara trådlös eller trådbunden och ställdonen kostar ca 350:- styck.

Janus82 skrev:
Kontakta både LK och Uponor så hjälper de dig med att skapa en förläggningsritning och en materialspecifikation.
Och om du vill ha ytterligare en leverantör så finns Thermotech.se. Deras golvvärme valde vi att installera i vårt uterum. De lämnar offert med slingorna uppritade så det var bara att lägga och ansluta, vilket vi gjorde själva. Det blev deras 17 mm:s rör med 200 mm mellan slangarna samt värmeväxlare för att kunna ha glykol i rören och stänga av systemet om man inte vill köra hela vintern. De svarar också snabbt på eventuella frågor som man har i samband med ritnings- och offerttolkning samt läggning. Obs jag har inga intressen i det företaget, bara positiva erfarenheter.

Janus82 skrev:
Allt sånt går ju att trimma in manuellt via justerdonen på fördelaren. Det är väl mest om man har mycket solinstrålning i ett rum som man behöver termostater. Vissa termostater ger ju visserligen möjlighet till nattsänkning av temperaturen i enskilda rum om man vill ha den funktionen men annars är det ju lite overkill i de flesta fallen.
Nja, om man pratar golvvärme så är nog "nattsänkning" inte det optimala (om man har golvvärmen förlagd i betongsula) då trögheten i systemet gör att det tar "för lång tid" att ta nytta av en nattsänkning. Av den anledningen kan man inte förvänta sig någon snabb justering av rumstemperaturen (när termostaten slagit av) om man har en braskamin, är mycket folk eller soluppvärmning.

Och ja om man vill "handjaga" allt så var så god. En termostat är väl något bekvämare inbillar jag mig :confused:

roland53 skrev:
Nja, om man pratar golvvärme så är nog "nattsänkning" inte det optimala (om man har golvvärmen förlagd i betongsula) då trögheten i systemet gör att det tar "för lång tid" att ta nytta av en nattsänkning. Av den anledningen kan man inte förvänta sig någon snabb justering av rumstemperaturen (när termostaten slagit av) om man har en braskamin, är mycket folk eller soluppvärmning.

Och ja om man vill "handjaga" allt så var så god. En termostat är väl något bekvämare inbillar jag mig :confused:
En injustering av systemet gör man ju normalt bara en gång sedan är det klart. För alltid.
Vi har ganska nyligen startat upp vårt golvvärmesystem efter vår konvertering och efter grundjusteringen som LK rekommenderade är det två rum som är ca 1 grad varmare än de övriga och som därför behöver justeras. När det är gjort kommer jag nog aldrig att röra fördelaren igen. Det är ett litet finlir som jag gärna gör i utbyte mot 15'.

Janus82 skrev:
En injustering av systemet gör man ju normalt bara en gång sedan är det klart. För alltid.
......När det är gjort kommer jag nog aldrig att röra fördelaren igen. Det är ett litet finlir som jag gärna gör i utbyte mot 15'.
Nåja, nu var det väl inte injusteringen på fördelaren som frågan gäller, det gör man ju även om man kostar på sig termostater.

Med termostaterna har man på ett enkelt sätt möjlighet att fördela värmen och ha olika temperaturzoner och på ett enkelt sätt ändra sina önskemål. Det är väl knappast realistiskt eller praktiskt att justera på fördelaren varje gång.

Men vill än en gång påpeka, att termostater inte löser allt. Beroende på golvets värmetröghet så kan man inte förvänta sig att rumstemp förändras snabbt vid extern tillförsel av värme. Det kan ta allt från några timmar till någon dag.

Har Wirsbo (Numera Uponor) golvvärme system med rumstermostater och har haft mycket problem med dessa pga läckage i styrstiftens tätning. Vattnet tränger då upp i ställdonet som inte tål vatten och fastnar i stängt läge. Bytte 5 av 9 ställdon + styrstift med packning för 9 år sedan, 4 år senare var det samma problem igen:mad: Så jag tröttnade och tog bort alla ställdon då jag inte ville lägga ner ytterligare 2000 kr för en bekvämlighet som jag tycker bergvärmepumpen överlag reglerar så bra ändå + att ungarna for och vred på inställningen hela tiden för att se den gröna lysdioden tändas/släckas. Att det blir någon grad varmare/kallare i nåt rum må vara hänt. Kostnaden för att byta ställdon vart fjärde år tjänar jag iaf inte in på den marginella energibesparingen.

Fler som haft dessa dåliga erfarenheter ?

Vet dock inte om det är samma typ av ställdon idag ? Någon typ av vax som utdvidgas i ställdonet av värme från ett effektmotstånd är det iaf i mina ställdon. (Mina don är vita och gröna, ser att Uponors ställdon nu är blåa)

Mycket vanligt fel på Uponor tyvärr.. De verkar hålla 3-5år, vet inte om de senaste blåa är bättre.

pelle242 skrev:
På vilket sätt är spårade spånskivor förstärkta? Det är flera på forumet som fräst ut i vanlig golvspån...
Spånskivor 22mm har en viss bärighet, om de spårade spånskivorna ska klara samma bärighet lär de vara förstärkta i botten. Fräsa 18-19mm på en vanlig 22mm säger sig självt egentligen att de försvagas, då är det bättre att lägga en tunnare spånskiva (typ 10mm) på detta innan man fräser.

Anna - med 20mm-rör är det c/c 300mm (såklart beroende på hur bred plåten är), och en slinga per rum man tänkt styra, vid större rum (>25m²) kan flera slingor behövas.

Styrningen justeras in efter längd/effektbehov i varje rum oavsett om man tänkt använda termostater eller inte.
Vill man ha lite olika temperaturer i sovrum/badrum t.ex. så är termostater att föredra.

Styrdonen till de olika fabrikaten har i stort samma uppbyggnad. Det är slitage på dessa, hur ofta de behöver bytas är lite beroende på hur mycket de får jobba. En slinga i entrén t.ex. kan kalla på värme betydligt oftare än i ett sovrum.
Dagens styrdon ska tåla lite mer och ha längre livslängd än de som fanns för ca 10 år sedan.

Anna1984 skrev:
Jag har fått offert från Uponor på 65.000 kr sammanlagt för bara materialkostnaden. Och det är till 90kvm. Jag tyvker det låter dyrt. Jag skulle gärna vilja komma ner i halva den kostnaden för vattenburen golvvärme.

Kan någon rekommendera någon annan tillverkare som är billigare än Uponor?
Hej Anna1984, kanske har du redan hunnit beställa eller redan funnit ett billigare alternativ till Uponor, självklart finns det mer konkurrenskraftiga leverantörer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.