Skall in med golvvärme och har läst att man inte skall lägga närmare avloppet än 30cm, stämmer det? Eller beror det på vilken golvvärme tillverkare man går på?

Behöver veta detta då jag skall rita upp dragningen för att se hur lång kabel jag behöver köpa.

/Richard

Det är ingen generell regel, men vissa tillverkare kanske har det så. Men man får tänka på att spackelskiktet blir som tunnast vid brunnen, och att slingorna ska spacklas in med en viss tjocklek. Därför kan det vara vettigt att lägga dem en bit ifrån, beroende på hur högt brunnen sitter i för hållande till underlaget.

Glöm inte att läma fritt där muggen ska stå.

Tackar, då kör jag som tänkt helt enkelt och lägger slangen så det blir bra.

/Richard

Ja, om det inte står någonting annat i tillverkarens installationsanvisningar förstås.

En annan anledning till att hålla avstånd, är att vattnet i vattenlåset dunstar snabbare om värmen ligger nära, vattenburen eller el, vilket som.
Vi har fått slangarna (för) nära brunnen i dels pannrummet, dels i tvättstugan. I tvättstugan tillkommer det vatten, men aldrig i pannrummet. Försök att hålla ett bra avstånd!
mvh
greenbay

jag har mina slangar presis intill brunnen (2cm) & jag har inte märkt att vattnet hinner dunsta bort.

jag schuntar ut 30 gradit vatten konstant.

greenbay skrev:
En annan anledning till att hålla avstånd, är att vattnet i vattenlåset dunstar snabbare om värmen ligger nära, vattenburen eller el, vilket som.
Vi har fått slangarna (för) nära brunnen i dels pannrummet, dels i tvättstugan. I tvättstugan tillkommer det vatten, men aldrig i pannrummet. Försök att hålla ett bra avstånd!
mvh
greenbay
Har du gjort läggningen själv så du vet ungefär hur nära dina kablar ligger?

sen är det väl kanske tänkt att man skall kunna byta brunnen om nåt händer utan att trasha värmeslingorna?

Det tror jag inte man brukar tänka. Det händer nog ytterst sällan att man byter brunnen, den är nog det sista som går sönder. Och skulle den gå sönder så lär man riva upp hela badrummet ändå..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.