544 läst ·
5 svar
544 läst
5 svar
Golvvärme värmer inte
Hej
Jag har vattenburet golvvärme i hela huset. Vi har bott i huset i snart ett år. Vardagsrummet har två termostat så man kan reglera värmen. Tror att man har slagit ihop två rum tidigare därför finns två termostat. Något som vi har lagt märke till är att en liten del av golvet i vardagsrummet ca10 kvm blir aldrig varm. Vi har vridit termostaten till max men det blir ändå inte varm.
Vad kan detta bero på?
Jag har vattenburet golvvärme i hela huset. Vi har bott i huset i snart ett år. Vardagsrummet har två termostat så man kan reglera värmen. Tror att man har slagit ihop två rum tidigare därför finns två termostat. Något som vi har lagt märke till är att en liten del av golvet i vardagsrummet ca10 kvm blir aldrig varm. Vi har vridit termostaten till max men det blir ändå inte varm.
Vad kan detta bero på?
Skulle tippa på att det saknas golvvärmeslinga just där.
Kan bero på att det har varit ett förråd där.
Ritning på hur planlösningen är idag samt var det saknas värme?
Originalritning på planlösningen när huset byggdes?
Kan bero på att det har varit ett förråd där.
Ritning på hur planlösningen är idag samt var det saknas värme?
Originalritning på planlösningen när huset byggdes?
Det finns en termostat/reglerare för den delen så att man ska kunna justera värmen. Så jag tror att det finns värmeslinga. Har tyvärr ingen ritning över huset men huset är från 90-talet. Har kollat och det finns ställdon för den delen av huset.Demmpa skrev:
Kolla med kommunen om de har ritningar på huset, det bör de ha.
Om det är hela det området som har varit ett rum så kan slingan vara avstängd på fördelaren, det kan vara smuts i ventilen, det kan vara luft i slingan.
Genom att tillfälligt stänga alla slingor utom den aktuella så kan man tvinga flödet genom aktuella slingan å trycka bort luften.
Om det är hela det området som har varit ett rum så kan slingan vara avstängd på fördelaren, det kan vara smuts i ventilen, det kan vara luft i slingan.
Genom att tillfälligt stänga alla slingor utom den aktuella så kan man tvinga flödet genom aktuella slingan å trycka bort luften.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden