Jag bor i en bostadsrätt som är ett fristående hus. Huset värms upp via vattenburen golvvärme som värms upp via bergvärme.
Jag och två andra lägenheter (som ligger i ett gemensamt hus ca 10 meter från mitt) delar värmepump i ett intilliggande ”teknikrum”. Där kan man reglera golvvärmen mellan 0-10, jag har höjt den sakta men säkert och ligger nu på 7.0, trots det får jag inte upp värmen. Den pendlar mellan 16-19 grader men oftast runt 17-18 grader. Lite varmare på nedervåningen och kallare på övervåningen. De andra har sina reglage på ca 3-4 och har runt 20-22 grader inne.

Jag har försök förstå vilka reglage jag kan pilla på inne i huset men känner mig osäker. Någon som kan hjälpa mig (se bifogad bild)?

• VVS-installation med rör, ventiler och blå reglage i ett teknikrum för vattenburen golvvärme, inklusive två tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du verkligen vara och pilla på det där iomed att det är bostadsrätt?

Mest sannolikt så behöver det luftas för att få igång cirkulationen i din del av systemet, snarare än att ställa in något på en siffra som inte betyder så mycket.

MathiasS MathiasS skrev:
Mest sannolikt så behöver det luftas för att få igång cirkulationen i din del av systemet, snarare än att ställa in något på en siffra som inte betyder så mycket.
Hur luftar man systemet?

F FrejaB skrev:
Hur luftar man systemet?
Ja det är lite svårt att vara på specifik för ditt system, men generellt så finns det avluftningsventiler på golvvärmefördelarna (där slangarna sitter) och där börjar man. Ett annat alternativ kan vara att strypa alla slingor utom den som är kall för att tvinga allt vatten genom den slingan, då kan det dra med sig luften. Ett tredje sätt kan vara att fysiskt spola slingan med vatten, men det kräver att man demonterar delar av systemet och det är inte för dig att göra (eftersom du behöver fråga hur man gör OCH delar system med grannarna).

För att förstå om man faktiskt har ett problem med cirkulationen i slingan (luft i slingan) så brukar det vara klokt att först ta bort styrdonen från slingan (det är de blåa hattarna i din bild) så att man får fullt flöde genom slingan - om det då blir varmt kan man misstänka att man istället har ett problem med temperaturregleringen och termostaterna. Om det ändå inte blir varmt är nästa steg att säkerställa cirkulation enligt ovan.

Du borde kunna känna eller mäta temperaturen på rören också (när termostaterna stått på max ett tag) och se om alla slingor blir varma.

G grovspacklarn skrev:
Får du verkligen vara och pilla på det där iomed att det är bostadsrätt?
Jag får pilla på reglagen för att ändra hur mycket värme det är
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är lite svårt att vara på specifik för ditt system, men generellt så finns det avluftningsventiler på golvvärmefördelarna (där slangarna sitter) och där börjar man. Ett annat alternativ kan vara att strypa alla slingor utom den som är kall för att tvinga allt vatten genom den slingan, då kan det dra med sig luften. Ett tredje sätt kan vara att fysiskt spola slingan med vatten, men det kräver att man demonterar delar av systemet och det är inte för dig att göra (eftersom du behöver fråga hur man gör OCH delar system med grannarna).

För att förstå om man faktiskt har ett problem med cirkulationen i slingan (luft i slingan) så brukar det vara klokt att först ta bort styrdonen från slingan (det är de blåa hattarna i din bild) så att man får fullt flöde genom slingan - om det då blir varmt kan man misstänka att man istället har ett problem med temperaturregleringen och termostaterna. Om det ändå inte blir varmt är nästa steg att säkerställa cirkulation enligt ovan.

Du borde kunna känna eller mäta temperaturen på rören också (när termostaterna stått på max ett tag) och se om alla slingor blir varma.
Stort tack för tipset! Ser du möjligtvis på min bild vad som är avluftningsventilerna?

När du skriver ta bort styrdonen, menar du bara att dra upp de blå hattarna eller ska jag dessutom vrida något?

Enligt termostaterna så är det bara runt 25 grader vilket känns kallt? Slingorna känns inte varma vad jag kan känna. Inte heller kalla utan snarare lite ljumna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.