Har precis läst några artiklar om golvvärme. Även i Vi i Villa. Visa saker hänger jag inte med.
Vilket alternativ är bättre. Lägga golvslingor ovanpå betongen eller gjuta i? Tydligen ska det i samtliga fall finnas minst 200-300 mm isolering under. Betyder det att 400 mm blir ännu bättre?
Vilket ytmaterial är bäst?
Ren betong, klinker eller laminat? Eller trägolv på detta?
Om man beslutar att gjuta slingorna i betongplattan. Ska dessa läggas i mitten eller så nära ytan som möjligt?
Med tanke på flytande värme innebär det tydligen en merkostnad på 350 kr/m2 i material och ca 550 kr/ m2 tot inkl arbete... Enligt Ingemar Nilssons inget att rekommendera...
Vad tycken ni?
Vilket alternativ är bättre. Lägga golvslingor ovanpå betongen eller gjuta i? Tydligen ska det i samtliga fall finnas minst 200-300 mm isolering under. Betyder det att 400 mm blir ännu bättre?
Vilket ytmaterial är bäst?
Ren betong, klinker eller laminat? Eller trägolv på detta?
Om man beslutar att gjuta slingorna i betongplattan. Ska dessa läggas i mitten eller så nära ytan som möjligt?
Med tanke på flytande värme innebär det tydligen en merkostnad på 350 kr/m2 i material och ca 550 kr/ m2 tot inkl arbete... Enligt Ingemar Nilssons inget att rekommendera...
Vad tycken ni?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Golvvärme är najs! Vem vill ha klumpiga element under varje fönster?
Laminat brukar väl vinna rent praktiskt, men alla husleverantörer erbjuder trägolv så det är väl mer en smakfråga vilket golv man gillar bäst.
Ang isolering så är mer bättre, och fördelen med ovanpåliggande golvvärme är att det är snabbare på att ändra temperatur/reglera. Men också lite dyrare än att gjuta in i plattan
Laminat brukar väl vinna rent praktiskt, men alla husleverantörer erbjuder trägolv så det är väl mer en smakfråga vilket golv man gillar bäst.
Ang isolering så är mer bättre, och fördelen med ovanpåliggande golvvärme är att det är snabbare på att ändra temperatur/reglera. Men också lite dyrare än att gjuta in i plattan
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Rostfri plåt som golv, då sprids värmen bra 
La precis slingor i reflecta-plattor, sprids ju väldigt bra och sådana plattor ska trycka värmen mer uppåt än om du tex gjuter ner dom, då värmer slingorna lika mycket neråt ju. Lite dyrare med plattorna men ska betala sig på inte så lång tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu har jag hittar en intressant artikel.
"Med värmegolv i spårade skivor ovanpå plattan får man ett snabbare system. En fördel är att man får upp värmen högre i konstruktionen, det vill säga närmare fötterna. Å andra sidan kan det vara mer känsligt för tillskottsvärme, från till exempel en kamin eller från värmande sol genom stora fönster.
– Om jag byggde nytt i dag skulle jag ändå gjuta in slingorna, säger Andreas Anderzon. Rätt inlagda och rätt justerade är båda systemen bra, men det är tyvärr oftast här det brister. "
https://www.byggahus.se/varme/golvvarme-ingjuten-eller-flytande
"Med värmegolv i spårade skivor ovanpå plattan får man ett snabbare system. En fördel är att man får upp värmen högre i konstruktionen, det vill säga närmare fötterna. Å andra sidan kan det vara mer känsligt för tillskottsvärme, från till exempel en kamin eller från värmande sol genom stora fönster.
– Om jag byggde nytt i dag skulle jag ändå gjuta in slingorna, säger Andreas Anderzon. Rätt inlagda och rätt justerade är båda systemen bra, men det är tyvärr oftast här det brister. "
https://www.byggahus.se/varme/golvvarme-ingjuten-eller-flytande
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Njae inte på riktigt, vägrar skriva mig i GöteborgKnockOnWood skrev:
Luftvärme går ju det med, uppvuxen i ett sådant hus. Måste vara kort dessutom eftersom jag aldrig upplevt att värmen stannar vid taket som en del påstår
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Läs på hur husbyggaren Villa Varm gör. Det konceptet tror jag på!
http://villavarm.se/villa-varms-unika-golv
http://villavarm.se/villa-varms-unika-golv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Därför att stenmaterial leder värme mycket bättre än trä eller plastmattor.Atom skrev:
Så, vid samma temperatur, känns de keramiska plattorna kalla att gå på med bara fötter,
medan golv i organiska material vid samma temperatur känns behagligt varma.
Alltså måste klinker-golvet värmas till högre temperatur än ett trä- eller plastmattegolv.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad vet jag, fråga Håkan Björkman på Villa Varm!Atom skrev:
Kanske med en gipsskiva och lite flytspackel.
Men det krävs väl inte mycket för att förstå att det blir billigare att slippa värma upp 100 mm betong och armering i plattan, plus kantbalkar med kanske 300 mm betong.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Plattorna känns också varmare om dom har högre temperatur än kroppen
Golvets temperatur är inte viktigt för oss. Vi går i tofflor.KnockOnWood skrev:Därför att stenmaterial leder värme mycket bättre än trä eller plastmattor.
Så, vid samma temperatur, känns de keramiska plattorna kalla att gå på med bara fötter,
medan golv i organiska material vid samma temperatur känns behagligt varma.
Alltså måste klinker-golvet värmas till högre temperatur än ett trä- eller plastmattegolv.
Det är rummets temp som är viktigare. Behöver man tillföra mer energi med klinker för att hålla samma temp som vid trägolv?