P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 303 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 303 inlägg
Har problem med att få golvvärmen i dubbelrummet att bli varmt.
Hela huset har vattenburen värme med radiatorer via tvårörsystem förutom just duschen som har golvvärme via en shunt.
Men nu verkar det inte komma ett dugg varmvatten i närheten av shunten.
Inkommande till vänster.
Dessa inkommande sitter som ett stick från en matning till ett element via ett par konstiga kopplingar jag inte förstår symbolerna på. Ska man hamra på piggen?
Är det något annat jag kan vrida på?
Hela huset är varmt förutom duschen...
Litt jobbigt.
Hela huset har vattenburen värme med radiatorer via tvårörsystem förutom just duschen som har golvvärme via en shunt.
Men nu verkar det inte komma ett dugg varmvatten i närheten av shunten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande till vänster.
Dessa inkommande sitter som ett stick från en matning till ett element via ett par konstiga kopplingar jag inte förstår symbolerna på. Ska man hamra på piggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något annat jag kan vrida på?
Hela huset är varmt förutom duschen...
Litt jobbigt.
Medlem
· Västernorrland
· 518 inlägg
Kanske inte ett svar på frågan men när värmen i mitt garage var dålig så visade det sig att ett filter i luft/vatten-pumpen var igensatt. Då räckte väl inte flödet antar jag men det märktes inte i resten av huset
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 303 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 303 inlägg
jag kan öka flödet massor så det "kokar" i elementen men nada händer i duschrummet...
Alltså dessa ventiler som sticket utgår ifrån är konstiga..
Bildbeskrivningen säger mig inget... hamra så stängs dom? eller?
Alltså dessa ventiler som sticket utgår ifrån är konstiga..
Bildbeskrivningen säger mig inget... hamra så stängs dom? eller?
Du har en termostat med kapilärbulb, kolla så piggen under termostatvredet kan tryckas in, är den ute så är det stopp på värmen, knacka på den som en hackspett med handtaget på en mejsel, sen lit merfoton på avstånd på sista fotot.
Det är inga ventiler av något slag, det notap och används vid påstick på rör utan att tappa ur systemet. du kan se här hur det fungerar här . https://www.google.com/search?q=not...4.69i57j0l7.7326j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Mest troligt har termostatventilen fastnat i stängt läge efter sommaren. Ganska vanligt på alla typer av fjäderbelastade termostatventiler som står stängda hela sommaren.P PappasHammare skrev:
Det kanske räcker att vrida upp den lite. Den står på läge 3 och det motsvarar ca 14 graders rumstemperatur.P PappasHammare skrev:
Den externa givaren (i änden på det tunna kapillärröret) sitter väl monterad på väggen i det rum som ska värmas?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 303 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 303 inlägg
Hur mycket ska peggen kunna tryckas ned?
Kunde bara trycka ner hälften dvs den kunde inte tryckas ner så den kom jäms ventilenskant..
Och fortfarande ingen värme. .
Det finns en liten "ratt" under termostaten.. Vad gör denna? Jag kan vrida den men inget händer.. Lite mysko allt detta
Kunde bara trycka ner hälften dvs den kunde inte tryckas ner så den kom jäms ventilenskant..
Och fortfarande ingen värme. .
Det finns en liten "ratt" under termostaten.. Vad gör denna? Jag kan vrida den men inget händer.. Lite mysko allt detta