P
Har problem med att få golvvärmen i dubbelrummet att bli varmt.

Hela huset har vattenburen värme med radiatorer via tvårörsystem förutom just duschen som har golvvärme via en shunt.
Men nu verkar det inte komma ett dugg varmvatten i närheten av shunten.
Shuntventil och pump för golvvärme, vänster inkommande rör, frågetecken på symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande till vänster.

Dessa inkommande sitter som ett stick från en matning till ett element via ett par konstiga kopplingar jag inte förstår symbolerna på. Ska man hamra på piggen?
Shuntventil för golvvärme med varningssymboler och frågetecken, frågandesymboler på kopplingar.
Skapa konto

Är det något annat jag kan vrida på?
Hela huset är varmt förutom duschen...
Litt jobbigt.

P
Ingen som har sett sådana kopplingar som sticket sitter på?

BTW.. jäkla rättstavningsfunktion i telefonen som valde dubbelrum istället för duschrummet....

Kanske inte ett svar på frågan men när värmen i mitt garage var dålig så visade det sig att ett filter i luft/vatten-pumpen var igensatt. Då räckte väl inte flödet antar jag men det märktes inte i resten av huset

P
jag kan öka flödet massor så det "kokar" i elementen men nada händer i duschrummet...
Alltså dessa ventiler som sticket utgår ifrån är konstiga..
Bildbeskrivningen säger mig inget... hamra så stängs dom? eller?

Du har en termostat med kapilärbulb, kolla så piggen under termostatvredet kan tryckas in, är den ute så är det stopp på värmen, knacka på den som en hackspett med handtaget på en mejsel, sen lit merfoton på avstånd på sista fotot.

P
En bild på sticket taget på lite distans..
Ska prova att ta loss termostaten och trycka
Två termostater monterade på rostiga rörledningar under tak, planerad demontering.
Skapa konto

Fungerar cirkulationspumpen? Den blåa på shuntventilen?
Har du tagit av termostaten, det vita vredet, och kollat att inte ventilen fastnat?

P
Pumpen funkar.. Den vibrerar om jag har sladden i...
Ska prova att lossa termostaten när jag kommer hem igen..

P PappasHammare skrev:
Pumpen funkar.. Den vibrerar om jag har sladden i...
Ska prova att lossa termostaten när jag kommer hem igen..
Mest troligt har termostatventilen fastnat i stängt läge efter sommaren. Ganska vanligt på alla typer av fjäderbelastade termostatventiler som står stängda hela sommaren.

• Gilla
Hasse11
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
En bild på sticket taget på lite distans..
Ska prova att ta loss termostaten och trycka
[bild]
Det är så kallade T-plus. Man använder dem för att ansluta mot rör under tryck. Det sitter en krutladdning i dem som man skjuter av genom att slå på piggen med en hammare.

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
P
Tack @lordi
Då är det löst iallafall.

Nu vill jag bara hem och trycka på termostatventilen...

• Gilla
lordi
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Tack @lordi
Då är det löst iallafall.

Nu vill jag bara hem och trycka på termostatventilen...
Det kanske räcker att vrida upp den lite. Den står på läge 3 och det motsvarar ca 14 graders rumstemperatur.
Den externa givaren (i änden på det tunna kapillärröret) sitter väl monterad på väggen i det rum som ska värmas?

P
Nja...
Jag har haft termostaten på max i ett dygn och inget händer..
Jag vet faktiskt inte var givaren sitter.. man ser bara att den försvinner in i väggen...

P
Hur mycket ska peggen kunna tryckas ned?
Kunde bara trycka ner hälften dvs den kunde inte tryckas ner så den kom jäms ventilenskant..

Och fortfarande ingen värme. .

Det finns en liten "ratt" under termostaten.. Vad gör denna? Jag kan vrida den men inget händer.. Lite mysko allt detta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.