Hej
Vi renoverade badrummet 2021 och då lades en golvvärmekabel av märket Raychem T2 Röd in.

Jobbet gjordes av en bekant till mig som jobbar som elektriker. Allting gjordes by the book och kabeln mättes upp när den låg på plats men också efter att den gjutits in. Allt såg bra ut.

Golvvärmen har fungerat ypperligt sedan dess.
I somras stängde vi av värmen då vi föredrar kalla golv på sommaren. När vi sedan på hösten startade golvvärmen igen så blev golvet aldrig varmt. Termostatdisplayen betedde sig som vanligt och den klickade till ibland men golvet blev aldrig varmt.

Jag misstänkte att det var nån inställning som hoppat ur eller möjligtvis termostaten som pajjat.
Vi fick termostaten bytt men även med den nya så var golvet fortfarande kallt.

Efter en tid vände jag mig direkt till Raychem som lovade att hjälpa till.
Dom berättade att dom haft problem med sina T2 Röd mellan 2021 och 2023. Typiskt.

Dom har fått bild på kvittot samt nytagna bilder på ström-mätningar för att konstatera huruvida slingan är defekt eller ej.
Man konstaterade att slingan var trasig.

Då uppmanades jag att skicka in installationsrapporten från elektrikern.
Problemet nu är att varken jag eller elektrikern kan hitta igen den!?

Nån som har nåt som kan vara till hjälp?

Tomwall Tomwall skrev:
Problemet nu är att varken jag eller elektrikern kan hitta igen den!?
Nån som har nåt som kan vara till hjälp?
Tror det är svårt för någon här att hjälpa er att hitta den......😉

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
😂
Ja. Det har du rätt i!

Tänkte mer på om nån hade en installationsrapport från en fungerande 37 meters T2 Röd att kopiera!?

• Wow
avh67f
  • Laddar…
Så du vill att i ska hjälpa dig med en dokumentförfalskning? Din elektriker borde kunna hjälpa dig med det.

han har inte heller installationsdokumentet kvar tyvärr. Jag har kvittot, manualen, kartongen till termostaten bland annat. Men inte just pappret med mätningarna från installationen. Jag minns att vi gjorde dom. Att vi skrev ner dom. Jag vet att jag läste att dom skulle registreras för garantin. Men sen….!? Soprent.

Ni har inte skickat in den? om jag inte missminner mig ska den skickas in till "tillverkaren"

Det kan mycket väl vara så. Men jag hittar inte nån info om det.

Tomwall Tomwall skrev:
Det kan mycket väl vara så. Men jag hittar inte nån info om det.
När kabeln köptes följde det med anvisningar för förläggning och sidor för att skissa kabelförläggningen och för rapport till fabrikanten.

Exakt. Jag minns att vi fyllde i allt det där. Men sen vet jag inte vart pappret tog vägen. Jag sparar ALLA viktiga dokument i en pärm. Men där finns inget.

När hela slingan är "död" beror det troligen på ett avbrott. Är det avbrott på den typen av värmekabel så är det en stor sannolikhet att avbrottet sitter i skarven mellan värmekabel och kallkabel, vanligast är termostatfel men har du bytt den så borde den nya vara hel. Vilket värde får du vid en ohmmätning av värmekabeln (nolla/fas) och kabeln löskopplad från termostaten.

Tack. Ja. Vi misstänker ett brott. Mätvärdena visade att slingan är felande.

Ett avbrott kan man lokalisera med typ ett stötdon.

Tack. Kollar upp det asap!

Fast stötdon ingår väl inte standardmässigt i instrumenteringen på en elfirma?

H hempularen skrev:
Fast stötdon ingår väl inte standardmässigt i instrumenteringen på en elfirma?
Nej, det är ytterst få som har ett. Själv har jag använt ett elstängselaggregat och en transistorradio någon gång.
Men det finns någon som reser omkring och felsöker golvvärme och han (dom?) har med sig ett stötdon för att lokalisera avbrott.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.