Hej!

Jag snubblade på en fundering inatt när jag låg och grubblade. Såvitt jag kan förstå så skall golvvärmefördelaren i ett golvvärmesystem (i det här fallet Uponor) alltid placeras ovan golvvärmeslingorna för att möjliggöra luftning av systemet - det är ju tämligen självklart om man tänker efter.

Jag kommer dock att placera min fördelare väldigt väldigt lämpligt till för att även (om det går) dra en slinga till toaletten på övervåningen. Problemet i kråksången blir ju då att slingan hamnar 2,5+ meter ovan fördelaren - vilket ju inte alls är bra. Tanken som susade förbi mitt huvud var i stil med...

"Hmm... Går det inte att placera en avluftningsanordning i en böj/svanhals eller liknande i början (eller slutet) av slingan på ovanvåningen innan den går lodrät ned i väggen till fördelaren för att på så sätt kunna avlufta den slingan?"​

Är det någon som provat denna tes och vet om det funkar, är det ens möjligt att få en smidig lösning på detta "problem" utan att behöva köpa en separat fördelare och shunt bara för 12 kvadratmeter på övervåningen. Som alla vet så är det ju mkt pengar i fördelare och shunt... :S

Tankar?

Inga problem, Jag har min fördelare i källaren och den förser källaren samt hela bottenvåningen med golvvärme. Gäller att lufta ordentligt bara.

Att fördelaren ska sitta över slingorna är en myt. Och lufta gör man en gång med trycksatt vatten, blir det luft med tiden är något fel.

Lånar lite då detta hållit mig vaken. Så jag kan ha min fördelare i källaren, mata den, botten våning och andra våningen utan problem?

Om du inte utmanar ödet med extremt långa slinglängder och klena dimensioner på golvvärmerör ska det gå bra även om att mata 2 våningar upp är lite extremt. Säkert säkert några golvvärmeleverantörer som kommer rekomendera att du har en separat fördelning på översta våningsplanet med matning via grövre rör men generellt ska det gå.

Det du får tänka på är det tryckfallet som blir i slingan både pga dimensionen på röret, längden samt i detta fallet höjdskillnaden så du inte får svårt att få ett jämnt flöde mellan slingorna. Även att tänka på om du får ett stort tryckfall att kanske gå upp en storlek i cirkulationspump om du kör en separat sådan utanför pannan just till golvvärmen.

// Mats

Vi har fördelare i källaren för källare, som ännu inte är inkopplad, samt bottenvåning.
Det ska även dras en matning till övervåningen där vi har 2st 12mm slingor som inte är inkopplade än heller.

Enligt VVSarn som var här och tittade så ska det inte vara några problem.

Ska inte mata nåt på andra våningen, Där blir det bara golvvärme på toan så det blir typ Push12:a modellen

Det som ska matas ovan källaren är två hallar på ca 3kvm vardera och en toa på 5-6kvm. Har tänkt att köra med 12mm slang och varje rum blir en egen slinga. Borde funka då?

Enkel skiss. Det gröna är shuntgruppen och rött slangen. Grovhugget så kommer dragningen bli sådan

374201031110Pe3d1.jpg

gadeberg skrev:
Ska inte mata nåt på andra våningen, Där blir det bara golvvärme på toan så det blir typ Push12:a modellen

Det som ska matas ovan källaren är två hallar på ca 3kvm vardera och en toa på 5-6kvm. Har tänkt att köra med 12mm slang och varje rum blir en egen slinga. Borde funka då?

Enkel skiss. Det gröna är shuntgruppen och rött slangen. Grovhugget så kommer dragningen bli sådan

[bild]
Så länge den totala längden på slingorna är inom gränserna är det inga problem att göra som du föreslår

// Mats

myrstack skrev:
Det du får tänka på är det tryckfallet som blir i slingan både pga dimensionen på röret, längden samt i detta fallet höjdskillnaden så du inte får svårt att få ett jämnt flöde mellan slingorna.
// Mats
Höjdskillnaden påverkar ej tryckfallet.

Sant, fel av mig, dock åker man ju ofta på långa längder rör fram till golvet vilket bidrar till tryckfallet, dock ej höjden själv.

Sedan kommer säkert någon expert på flödesdynamik påstå att vi har båda fel men det är en annan sak

// Mats

ena hallen och toan är precis ovanför. Till andra hallen handlar det nog om tre meter rör i taket

Enklast kollar du längderna på slingorna som vanligt mot tillverkarens tabell över längsta slinglängd för respektive rör och är du inom gränserna med slingan + allt rör fram till slingan så är det lugnt

// Mats

12-slangen ska man vara lite försiktig med angående slinglängd eftersom det snabbt blir stort tryckfall.

DEt verkar som en slinga kan vara 50m, har jag läst rätt då?
Är det cirkulationen som blir väldigt dålig vid för lång slang?

Längden kan bero på tillverkaren så kolla deras rekomendationer. Uponor skriver tex:

"För Wirsbo-pePEX Q&E-rör 20x2
mm bör längden inte vara mer än
80–100 m, för Wirsbo-pePEX Q&Erör
17x2 mm är den 80–85 m och
för Wirsbo-evalPEX-rör 12x2 mm
gäller 50–55 m."

Vid för långt rör får du dels stort tryckfall som gör att du kan få lågt flöde. Vid klent rör har du även en liten volym vatten som är värmebärare och med ökad längd på slingan så får du större temperaturfall mot slutet av slingan än i början så du kan få stor skillnad på golvtemperatur i rummet.

// Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.