Hej!
Jag funderar på att sätta in vattenburen golvvärme på ca 10kvm i tvättstugan enligt bilderna då det är jävulsk kallt att trampa på. Min fru spenderar rätt mycket tid här nere och det kan omöjligt vara hälsosamt med så mycket kyla. Jag personligen känner av det rätt snabbt när jag står där. Det finns färdiga paket på t.ex golvvärmebutiken där allt verkar ingå till en rätt billig peng. Vad finns det För och nackdelar? Läser en del att man inte ska sätta in golvvärme i oisolerat utrymme. Men varför inte undrar jag? Är det endast pga eventuell värmeförlust eller är det pga mer kritiska saker?
Jag funderar på att sätta in vattenburen golvvärme på ca 10kvm i tvättstugan enligt bilderna då det är jävulsk kallt att trampa på. Min fru spenderar rätt mycket tid här nere och det kan omöjligt vara hälsosamt med så mycket kyla. Jag personligen känner av det rätt snabbt när jag står där. Det finns färdiga paket på t.ex golvvärmebutiken där allt verkar ingå till en rätt billig peng. Vad finns det För och nackdelar? Läser en del att man inte ska sätta in golvvärme i oisolerat utrymme. Men varför inte undrar jag? Är det endast pga eventuell värmeförlust eller är det pga mer kritiska saker?
Husägare
· Klagshamn
· 282 inlägg
Det finns en risk för omvänd fuktvandring med golvvärme utan isolering under om/när golvvärmen stängs av. Tänker inte ge mig på nån vetenskaplig förklaring men när marken under plattan svalnar så vandrar fukt upp genom plattan.
Har du kommit fram till något @mili1983?
Jag har sett att man kan lägga en skiva med cellplast (tror jag?) och någon metall som isolering mot plattan om man använder elektrisk golvvärme som ska göra att plattan inte värms upp och man får mindre värmeförluster. Jag funderar på samma sak i tvättstuga + badrum i min källare.
Jag har sett att man kan lägga en skiva med cellplast (tror jag?) och någon metall som isolering mot plattan om man använder elektrisk golvvärme som ska göra att plattan inte värms upp och man får mindre värmeförluster. Jag funderar på samma sak i tvättstuga + badrum i min källare.
raubtier skrev:
Har du kommit fram till något @mili1983?
Jag har ännu inte bestämt något. Hade en besiktning idag av Anticimex och vi diskuterade detta. Hans råd var att inte sätta in golvvärme då jag skulle förlora minst 70% av värmen. Han rekommenderade fläktkonvektor istället då jag har vattenburen elpanna.
Ok!
Spårskiva heter det visst.
Fanns en annan tråd med samma fråga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-golvvaerme-i-kaellare.297747/
Spårskiva heter det visst.
Fanns en annan tråd med samma fråga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-golvvaerme-i-kaellare.297747/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
EPS Golvvärme i badrum på oisolerad betongplatta
Grund & Markarbeten -
Massivt trägolv på betongplatta med golvvärme?
Golv -
gjuta betongplatta för garage - var ska golvvärmeslangarna upp?
Grund & Markarbeten -
Fråga kring golvvärme på oisolerad betongplatta
Värme allmänt -
Oisolerat garage, bila ut betongplattan och lägga golvvärme med isolering?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus