Imorgon kommer min elektriker och drar min elgolvvärme till mitt badrum. En sak jag glömde fråga var om man lägger armeringen först och sen så lägger han slingan ovanför? Eller lägger man värmeslingan på golvspånet och sen armering ovanför inför flytspacklingen?

Jag tänkte förbereda så mycket som möjligt, så det inte kostar extra. Bör man prima, armera och sen lägger han golvvärmeslingan. Eller skall jag låta han lägga slingan så primar jag och armerar ovanpå? Någon som kan ge ett snabbt och enkelt svar?

Får tyvärr ej tag på min elektriker :-(

//Anders

Golvvärmeslingan brukar läggas direkt på golvspånet, dvs före armering.

Golvspånet ska prime'as men det kan nog göras efter att golvvärmen är lagd, det är så liten yta som slingan upptar.

T
Prima innan elektrikern så att limmet fäster bra mot underlaget!

Är det brännbart material ska man ha nätet under kabeln, i alla fall enligt Lip.
4. På brännbara material, inklusive plastmatta, ska ett putsnät användas när en värmekabel ska läggas ut. Putsnätet som bygger minst 1 mm monteras med smältlim eller klamras fast med minst 25 klamrar per kvadratmeter.

Paul-Staffanstorp
Jag vet inte vad ni andra har för erfarenheter men vi primar alltid spånet innan vi häftar fast armeringsnätet i spånskivan och sen lägger elektrikern värmeslingorna över detta och ofta stripar de fast kabeln i armeringsnätet istället för att limma med smältlim...

Bara att kolla på t.ex www.lip.dk

Ni som sätter armeringen efter värmekabeln... hur fäster ni armeringen... :rolleyes:

Precis som Paul säger, så gör vi elektriker. I dom fall där det bara är tunn flytspackling där inte nät behövs för den sakens skull så kan det hända att elektrikern klammrar fast men primer ska vara där först i alla fall men nät (hönsnät eller liknande) är ju bra att ha, det sprider med sig värmen från slingan.

Paul-Staffanstorp
Det jag glömde nämna är att iaf min elektriker blir väldigt glad om man lägger nätet på rätt håll så att han lättare kan stripa fast kabeln i det...

I ena längdriktningen ligger ju trådarna över de andra och om dessa ligger på rätt håll i förhållande till hur han ska lägga kabeln så underlättar detta när de ska stripa fast kabeln.

Paul: vad använder du för att fästa nätet? köpte en häftpistol men dom klamren viker sig... körde med kompressor och häftpistol funkade bra men drygt att dra med sig...

Kommer inte slingan högt när du spacklar då? eller är det stripes väldigt tätt?

Paul-Staffanstorp
Jag kör med en Rapid häftpistol som klarar lite "högre" klammer... tror de är 13mm... funkar skitbra att häfta sådana lite varstans över de trådar i nätet som ligger närmst golvet då alltså...

De stripes elektrikerna stripar med är modell mindre och de sätter dem inte överdrivet tätt men spänner kabeln från ena sidan till andra först och sen sätter de några stycken längs med sträckan...
Detta är inga problem...
Det klarar sig utan problem under de 12mm som är minimum för flytspacklet.

Det finns ju häftpistoler som klarar typ märlor... som typ de som monterar kabel använder...
Dessa märlor är lite kraftigare så det är kanske bättre... ingen aning.
Dock tycker jag att jag har mer användning av en vanlig häftapparat och det fungerar ju...

Paul-Staffanstorp skrev:
Det jag glömde nämna är att iaf min elektriker blir väldigt glad om man lägger nätet på rätt håll så att han lättare kan stripa fast kabeln i det...

I ena längdriktningen ligger ju trådarna över de andra och om dessa ligger på rätt håll i förhållande till hur han ska lägga kabeln så underlättar detta när de ska stripa fast kabeln.
Sånt uppskattas alltid av en elektriker när det gäller armeringsjärn, värst är det när "mattan" är delad och det ligger blandat, då kan man få tuppjuck men det är ju som sagt ett i-lands problem ;)

Men jag funderade på en sak, hur mycket spacklas det med tanke på att du lägger armeringsjärn på skiva? Mina byggare brukar bara använda det när dom har fyllning som tex dolomit och ska flyta på en skaplig kaka och inte ens då alltid heller för oftast så lägger jag ut hönsnät och stripar fast i eller om det är spån så möjligen klammer.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Minst 12mm med armering är det som gäller vid ett bjälklag med cc600...
Så det blir ju oftast betydligt mer längst från eventuell brunn...

Paul-Staffanstorp skrev:
Minst 12mm med armering är det som gäller vid ett bjälklag med cc600...
Så det blir ju oftast betydligt mer längst från eventuell brunn...
Ah, ok. Jag lägger mina slingor nästan uteslutande vid stamrenoveringar i flerbostadshus och då är det ju betong, betong, betong.....

Paul-Staffanstorp
Ok...

Ja , det viktiga jag menade med armeringen är ju just att eftersom den ska ligga direkt mot golvspånet så blir det ju bara mellanrum mellan armeringen och spånet i ena längdriktningen som de kan få genom stripsen...

Jo, jag förstår d^_^b

Alternativt kan man använda kabelklammer till både armeringsnät och golvvärmeslinga.

Hur som helst ska armeringsnätet sitta direkt mot golvspånet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.