Jag behöver hjälp! Jag vill installera vattenburen golvvärme i två små utrymmen (dusch och toa, totalt ca 6 m2) och har idag bara ett självcirkulerande värmesystem.
Finns:
· Ack-tank på 800 l som värms med solfångare, kökspanna och/eller elpatron. På tanken finns flera oanvända anslutningar.
· En självcirkulerande radiatorkrets med grova rör och öppet expansionskärl.
Önskas:
· Två golvvärmekretsar som värmer dusch och toalett (på skissen finns bara en inritad för överskådlighet).
Frågor:
1. Fungerar principerna i skissen ovan?
2. Om inte – vad är feltänkt?
3. Som “BIV-VENTIL” har jag tänkt mig en ESBE VRB140 med en ARA600. Är det rätt tänkt?
4. Kommer golvvärmekretsen att störa självcirkulationen eller skiktningen i tanken? Beror det på hur kraftig pump man har på den kretsen och vad för pump rekommenderas i så fall?
5. Är det något annat jag bör tänka på?
Finns:
· Ack-tank på 800 l som värms med solfångare, kökspanna och/eller elpatron. På tanken finns flera oanvända anslutningar.
· En självcirkulerande radiatorkrets med grova rör och öppet expansionskärl.
Önskas:
· Två golvvärmekretsar som värmer dusch och toalett (på skissen finns bara en inritad för överskådlighet).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågor:
1. Fungerar principerna i skissen ovan?
2. Om inte – vad är feltänkt?
3. Som “BIV-VENTIL” har jag tänkt mig en ESBE VRB140 med en ARA600. Är det rätt tänkt?
4. Kommer golvvärmekretsen att störa självcirkulationen eller skiktningen i tanken? Beror det på hur kraftig pump man har på den kretsen och vad för pump rekommenderas i så fall?
5. Är det något annat jag bör tänka på?
Det är inga problem med att göra som du tänkt och skissat där. Med skilda uttag på tanken är du helt hemma med att kretsarna inte stör varandra det är riktigt bra. Du kan välja shunt och pump fritt det är inga problem där heller inom rimliga gränser. I ditt fall med så små förbrukare kan du hålla dig bland de mindre storlekarna men det är iofs de typiska för hemmabruk ändå,
Om du tex kollar Rinkaby rör så finns exempelvis Wilo Stratos Pico eller Grundfos Alpha 1 där som exempel på bra moderna pumpar med både låg förbrukning och möjlighet att ställa kapaciteten på ett vettigt sätt.
Hej, en fråga om laddomaten i ditt schema. Vilken modell ska man använda i ett självcirkulerande system? Har liknande system på gång som du skissat. Jag hittar bara laddomat med pump och av väldigt små dimensioner, rädd att det stryper. Men jag antar att man ska ha laddomat för att få någon typ av skiktning i tanken. Hur funkar det med självcirk från tanken? Vänder flödet av sig självt när pannan slocknat?
Jag funderade också på om det går att ha en laddkrets utan pump men är osäker på om det funkar. Min lösning som finns i skissen ovan är lite av en kompromiss. Jag tänker att när allt är frid och fröjd laddar laddomaten och dess automatik pannan med lagom varmt vatten och jag får ett effektivt och skonsamt utnyttjande av pannan. Om/när strömmen går räcker ändå rördimensionerna till (1") för att det ska bli ett tillräckligt flöde genom ackumulatortanken och jag kan fortsätta värma huset även om jag får elda lite försiktigt.
Den laddomat jag jag har skaffat är en vanlig Laddomat 21-60 med anslutning till 1"-rör. Systemet är inte färdiginstallerat ännu så jag kan inte säga något om hur bra det funkar.
Den laddomat jag jag har skaffat är en vanlig Laddomat 21-60 med anslutning till 1"-rör. Systemet är inte färdiginstallerat ännu så jag kan inte säga något om hur bra det funkar.
Hej! Chansar på att ta upp tråden igen, då jag har tankar på ett exakt likadant system... Såklart intressant hur det fungerar? Hur funkar reglering av värme ut på radiatorerna? Ingen shunt? Jag tänkte att man borde kunna sätta en shunt, men är lite orolig att det inte finns något öppet rör rakt upp mot expansionen då?B Bergsunda skrev:Jag funderade också på om det går att ha en laddkrets utan pump men är osäker på om det funkar. Min lösning som finns i skissen ovan är lite av en kompromiss. Jag tänker att när allt är frid och fröjd laddar laddomaten och dess automatik pannan med lagom varmt vatten och jag får ett effektivt och skonsamt utnyttjande av pannan. Om/när strömmen går räcker ändå rördimensionerna till (1") för att det ska bli ett tillräckligt flöde genom ackumulatortanken och jag kan fortsätta värma huset även om jag får elda lite försiktigt.
Den laddomat jag jag har skaffat är en vanlig Laddomat 21-60 med anslutning till 1"-rör. Systemet är inte färdiginstallerat ännu så jag kan inte säga något om hur bra det funkar.
Det funkar faktiskt förvånansvärt bra. Vi har haft få strömavbrott de sista åren så jag har inte behövt köra panncirkulationen i skarpt läge men när jag har testat har den fungerat tillfredsställande.
Du måste ha kvar ett öppet rör från pannan till expansionen och vidare ut i det fria om du bygger ett öppet system men vill du ha en shunt är det inget som hindrar att du drar ett parallellt rör dit.
Du måste ha kvar ett öppet rör från pannan till expansionen och vidare ut i det fria om du bygger ett öppet system men vill du ha en shunt är det inget som hindrar att du drar ett parallellt rör dit.
Ok, tack!! Hur styr du värmen ut på radiatorerna då?Är det termostater på dem? Jag tänker på om man vill styra hur mycket som går till varmvatten i tanken vs ut i huset?B Bergsunda skrev:Det funkar faktiskt förvånansvärt bra. Vi har haft få strömavbrott de sista åren så jag har inte behövt köra panncirkulationen i skarpt läge men när jag har testat har den fungerat tillfredsställande.
Du måste ha kvar ett öppet rör från pannan till expansionen och vidare ut i det fria om du bygger ett öppet system men vill du ha en shunt är det inget som hindrar att du drar ett parallellt rör dit.
Och med en termisk så kommer det att alltid gå ut en max temp ( inställd temp ) till ellementen, oavsett utetemp. Det gör att värmekällan ska leverare för hög värme, blir att en tank tappar värme snabbare. För att få ekonomi i värmen ska det vara en shuntreglering som ger ut värme i förhållande till utetempen. Och termosterna på ellementen ska reglera för för solinstrålning eller nedsättning temp i tex sovrum.B Bergsunda skrev:
Inställning av utgående temp med en shunt, görs med alla termostater max öppna och det blir rätt värme i något rum, som används. Sen ställs termostaterna in i dom rum som ska vara svalare.
Du har helt rätt. Det enda skälet till att man gör som jag har gjort är att man vill att systemet ska fungera även när strömmen går. Jag bor på en ö och åtminstone tidigare hände det allt för ofta.
Dessutom, så länge man kör med självcirkulation stryper ju radiatortermostaterna flödet och det blir egentligen inga värmeförluster. Det är också idealiskt för skiktningen i tanken.
Om man däremot vill köra en pump på radiatorkretsen får man de problem du skriver om. Jag har den möjligheten men har löst det genom en välisolerad bypass nära tanken som tar över när termostaterna stryper. Minimala förluster.
Dessutom, så länge man kör med självcirkulation stryper ju radiatortermostaterna flödet och det blir egentligen inga värmeförluster. Det är också idealiskt för skiktningen i tanken.
Om man däremot vill köra en pump på radiatorkretsen får man de problem du skriver om. Jag har den möjligheten men har löst det genom en välisolerad bypass nära tanken som tar över när termostaterna stryper. Minimala förluster.
OK din plats på en Ö, gör att du vill kunna ha självcirk. Men då tror jag att du måste ha ett rör med ventil som kopplar förbi termiska delen. Finns annars en chans att självcirken inte kommer till. Då det med sådan cirk alltid är raka/öppna ut. För att få en bra självcirk bör det vara minst 2 tum rör från tanken, i gammla tider med kökspanna och självcirk, var det minst 2,5 tum som stigare. Ju grövre stigare, desto bättre självcirk.B Bergsunda skrev:Du har helt rätt. Det enda skälet till att man gör som jag har gjort är att man vill att systemet ska fungera även när strömmen går. Jag bor på en ö och åtminstone tidigare hände det allt för ofta.
Dessutom, så länge man kör med självcirkulation stryper ju radiatortermostaterna flödet och det blir egentligen inga värmeförluster. Det är också idealiskt för skiktningen i tanken.
Om man däremot vill köra en pump på radiatorkretsen får man de problem du skriver om. Jag har den möjligheten men har löst det genom en välisolerad bypass nära tanken som tar över när termostaterna stryper. Minimala förluster.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Koppla Golvvärmekrets och radiatorkrets med vedpanna
Värme allmänt -
NIBE EVC13 golvvärme fritidshus - underhållsvärme på vintern?
Värmepumpar -
Nivell/Granab eller XPS-isolering under platta med golvvärme?
Golv -
Gjuta golvvärme ovanför källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum
