torparinna
Installerad vattenburen golvvärme (1993) i 1 1/2 plans gammalt timmerhus. Vedpanna samt elpatron. Det är inte mitt hus (än) och det är problem med ojämn värme och när jag kollade så blev jag fundersam hur man ska göra? Matningen till golvvärmen sitter på övervåningen, är det okej att man har båda planens slingor på endast övervåningen? När man läser i forumet verkar det som att man sätter en "central" per våning? Det enda "schema" som finns för golvvärmeslingorna är följande:
Handritat schema över golvvärmens slingor, märkt med rum och förvirrande orienterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den ena framledning och den andra returen? Och vilken är vilken? (fotot hamnar på fel ledd när jag laddar upp det, ber om ursäkt för detta) "Rum" (beteckning R är vardagsrummet på nedre plan, vilket är det största (och kallaste) rummet. Hall avser entrén, och där precis som i badrum är det klinker (de varmaste golven och där man t.om. bränner fötterna om man går i strumplästen).
Fördelningen av slingorna ligger i bjälklaget - gissar att det inte är okej ifall det blir läckage eftersom det inte finns nånting som kan fånga upp eventuella läckor? Man reglerar med insektsnyckel och upptäckte att båda slingorna R samt S var helt stängda. Däremot var slingorna H och B (andra o tredje uppifrån på schemat, den som är ritad längst till höger) öppna helt fullt. Ute i pannrummet visade mätaren att det pumpar in 60-gradigt vatten(!!). Så här ser golvslingorna ut:
Rörkopplingar och ventiler för vattenburen golvvärme, synliga i ett bjälklag.
Skapa konto

Bilden ligger upp och ner (märklig uppladdning här) och det blå plastlocket gissar jag hör till avluftning från WC (rummet var tänkt att bli en liten toalett på ö.v.) men det kanske är nåt annat? När jag vrider och öppnar en slinga så kommer det vatten ut ur mynningen (där jag sätter i insektsnyckeln). Ska det vara så? Letade upp "hattar" i uthuset (eftersom det fattades) så att jag kunde vrida åt dem och därmed rann inget vatten ut, men kan man lita på att det håller tätt?
I pannrummet sitter någon sorts temperaturreglerare. Har bara hittat finska sidor med Google översättning som blir rena grekiskan... Men vad jag förstår så stod den inställd på 10 (max) och därmed skickar in i princip oreglerad temperatur in i huset, eller fattar jag fel?
Överhuvudpanel för golvvärmesystem, upp och ner, med reglage och diagram, i ett timmerhus.
Skapa konto
Upside-down view of a manual temperature controller with dial, labeled in Finnish, attached to copper piping, indicating max setting.
Skapa konto

Upp-och-ner panel för vattenburen golvvärmeslingornas inställningar med knappar och diagram.
Skapa konto
(bilden upp-o-ner) Jag vred ner vredet nere till vänster från 9 till knappt 3. Vet inte om detta påverkar framledningstemperaturen, men ska dit imorgon igen o kolla hur det verkar. Någon som vet hur man ska reglerar den här apparaten när den går mellan en vedpanna (eller ibland elpatron) till golvvärme?
Ytterligare en fråga - dricksvattnet luktar förfärligt och smakar skit. Det sitter ett gammalt filter, men som inte är bytt, och jag vet inte ens om det funkar (?) i uthuset. Kan ett gammalt igen-geggat filter göra så att vattenkvaliten blir ännu sämre än om det inte finns nåt filter alls? Det är även dåligt tryck på vattnet. Kan det påverkas av det här filtret?
Vattenfilter lodrätt kopplat till kopparledningar, med synlig förorening, i behov av underhåll eller byte.
Skapa konto
OBS! bilden är felvänd, filtret sitter förstås lodrätt)
Långt inlägg o längre skulle det kunna bli... Har många bilder o många funderingar, men får börja med detta. Hoppas på tips o råd här!

L
Om vi börjar med bld 1 inget att säga om
bild 2 enligt min bild
bild 3 enligt min bild
bild 4 är en shuntmotor , om du skruvar på kurva bild 3 till noll ska den förflytta sig till noll och vrider du upp till 9 ska den gå till 10 , gör den inte så finns ett fel någonstans
bild 4 den stora vita mutter strax under rören går att gänga bort , ini sitter ett filter , tror det finns på jula , men före innan du atr bort den , måste du stänga ( kanske en vattenpump ) och öppna en vattenkran till det slutar rinna
Angående lukt svårt att säga vad det är , du får försöka förklara

• Rörkopplingar och ventiler på en värmesysteminstallation med instruktioner för justering markerade med gula pilar.
    Skapa konto
  • Termostatpanel med reglage och markeringar, text och linjer som beskriver inställningar och funktioner.
    Skapa konto
torparinna
L Liteavvarje skrev:
Om vi börjar med bld 1 inget att säga om
bild 2 enligt min bild
bild 3 enligt min bild
bild 4 är en shuntmotor , om du skruvar på kurva bild 3 till noll ska den förflytta sig till noll och vrider du upp till 9 ska den gå till 10 , gör den inte så finns ett fel någonstans
bild 4 den stora vita mutter strax under rören går att gänga bort , ini sitter ett filter , tror det finns på jula , men före innan du atr bort den , måste du stänga ( kanske en vattenpump ) och öppna en vattenkran till det slutar rinna
Angående lukt svårt att säga vad det är , du får försöka förklara
Tack så mycket för svaret. :) Är det på framledningen som regleringen sitter (golvvärmeslingorna) eller är det på returen? Tänker vilken av ritningarna som är framledning resp. retur? Jag ska dit imorgon o kolla hur det ser ut med shuntmotorn samt värmefördelningen i huset.

Men är det rätt att det ska komma vatten när man öppnar reglagen till slingorna, och i sånt fall räcker det att man har "hattar" på för att det ska hålla tätt?

Angående lukten - det luktar typ ruttna ägg och smaken är "unken" (känslan att dricka vatten som stått mkt länge i en plasthink eller nåt). Jag mår illa o får ont i magen om jag dricker av vattnet, även om det kokas (kaffe tex) . Vattnet missfärgar porslin osv så jag gissar att det är järnhaltigt?

torparinna
Det verkar som att när jag vred ner det vänstra reglaget (nere till höger på JÄMÄ kombiterm, se bild ovan) till ca 3 så har även mätaren (shuntmotorn) ändrats från läge 10 till läge 3. (y)Och framledningstemperaturen är nu på ca 35 grader istället för 60 grader, så det är väl bra så långt. Värmen är jämnare fördelad i hela huset o man bränner sig inte på hall- o badrumsgolvet.:)

Nu är det ju relativt varmt ute (ca 5+) så man får väl se hur det funkar sen med kurvan o framledningstemperaturen när det blir vinter.

Någon som har ett svar på om det är normalt att det kommer vatten när man öppnar reglagen till golvvärmeslingorna? Och om det räcker med "hattarna" på för att det ska hålla tätt? Det verkar torrt än så länge, men om trycket ökar av nån anledning (gör det så om det blir kallare ute tex?) kanske man måste fixa nåt annat för att det ska hålla tätt?

Tacksam för ytterligare svar, synpunkter, tips o råd - läs gärna hela tråden (många frågor är det...) :)

torparinna
Någon som har ett svar på om det är normalt att det kommer vatten när man öppnar reglagen till golvvärmeslingorna? Och om det räcker med "hattarna" på för att det ska hålla tätt?

Tacksam för alla råd o tips. :)(y)

L
Fullt normalt med att det kommer lite vatten , det är en tätning ini den som kanske inte tätar helt
på med en hatt och det blir tätt
Trycket i systemet blir inte specielt mycket högre , och kan inte bli mer än 1 ,5 bar
Säkerhetsventilen öppnar då och duttar ut lite , på sommaren kan det gå ända till 0,5 bar och gör inget .
Den nere till vänster är en kurva för att få rätt temp i förhållande till utetemp , står tydligt på grafen nedanför . Maxen uppe till höger ska stå ca +40C , det är den maxtemp som kan gå ut på slingorna , dom mår inte bra av högre temp och golven antar en behaglig temp
Nere till höger ( tror jag sa natt ,fel av mig ) det är en finjustering av värmen
Förklaring :: Likna det vid en bil , kurvan är växellådan , och finjustering är gasen , säg kurva
2,5 och fin är 0 ca +30C på GV , ökar du fin till 2 så blir GV ca +2C varmare .
Har du vridit 5 till på fin , får du öka kurvan med tex 0,5 och vrida ner fin till 0
Det här kan du få göra flera gånger med injustering , var inte rädd , det kan ta en vecka
Det är vattentempen som ändras , inte värmen i huset , vid en ändring på fin så tar det ett dygn innan det har jämnat ut sig i GV
Hoppas att det är tlll fylles och att du förstår

• Gilla
torparinna
  • Laddar…
L
Tittade lite extra på första fotot , rören ligger lite tätt svårt att se , troligtvis är det framledning med strypventilerna , du ska kunna känna olika temp på dom , det ska vara ca 4C mi skillnad mellan ut fram till golvet och in retur tillbaka , det är en tumregel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.