23 778 läst ·
159 svar
24k läst
159 svar
golvvärme i oisolerad källare. kostsamt, Hur gå vidare?
Inte lösning på hela problemet men står akvariet mot en dåligt isolerad yttervägg försvinner det ju en hel del energi utåt. Isolera med t.ex. cellplast direkt mot glaset på baksidan. Kostar inte så många kronor och ger dessutom jämnare temperatur för firrarna.
Annars är det enda rätta nog att in i proppskåpet och mäta för att lokalisera boven. Kan man inte komma åt med en tång-amperemeter? Börja med varje fas och sedan jobba sig framåt där det verkar gå mer ström än vad som verkar rimligt. Givetvis med största försiktighet och strömen av innan man börjar pilla.
Eller bättre om möjligt:
Eon t.ex. har väl börjat med möjlighet att läsa av elen varje timme. Det hade jag nog hoppat på, plockat ur alla säkringar och sedan satt i dem en efter en till det börja snurra på elmätaren. Slipper man komma i närheten av någon spänning.
Edit: eller bara ut och läs av på elmätaren om det går.
Annars är det enda rätta nog att in i proppskåpet och mäta för att lokalisera boven. Kan man inte komma åt med en tång-amperemeter? Börja med varje fas och sedan jobba sig framåt där det verkar gå mer ström än vad som verkar rimligt. Givetvis med största försiktighet och strömen av innan man börjar pilla.
Eller bättre om möjligt:
Eon t.ex. har väl börjat med möjlighet att läsa av elen varje timme. Det hade jag nog hoppat på, plockat ur alla säkringar och sedan satt i dem en efter en till det börja snurra på elmätaren. Slipper man komma i närheten av någon spänning.
Edit: eller bara ut och läs av på elmätaren om det går.
hur gör man det då? trodde att man bara kunde komma åt EcoAir menyn när man hade den ansluten.Nimajneb skrev:
antar att de första värdena är på EcoElen och de undre på EcoAiren.
14 starter var det då.
nu när jag gick ner och tittade var det 16 minuter och 21 starter.
Vi ska isolera akvariet bättre det har vi redan kommit fram till här hemma.Nissepisse skrev:Inte lösning på hela problemet men står akvariet mot en dåligt isolerad yttervägg försvinner det ju en hel del energi utåt. Isolera med t.ex. cellplast direkt mot glaset på baksidan. Kostar inte så många kronor och ger dessutom jämnare temperatur för firrarna.
Annars är det enda rätta nog att in i proppskåpet och mäta för att lokalisera boven. Kan man inte komma åt med en tång-amperemeter? Börja med varje fas och sedan jobba sig framåt där det verkar gå mer ström än vad som verkar rimligt. Givetvis med största försiktighet och strömen av innan man börjar pilla.
Eller bättre om möjligt:
Eon t.ex. har väl börjat med möjlighet att läsa av elen varje timme. Det hade jag nog hoppat på, plockat ur alla säkringar och sedan satt i dem en efter en till det börja snurra på elmätaren. Slipper man komma i närheten av någon spänning.
Edit: eller bara ut och läs av på elmätaren om det går.
Som jag skrev tidigare idag så har vi haft en elektriker här som har läst av alla säkringar och de enda rummet som drog utöver det vanliga var badrummet samt pannan.
För att göra en diagnos på distans så finns det 4 menyer med massa fakta:AnneFi skrev:
Aktuell Driftsinfo
Historisk dito
Inställningar
Husparametrar
Det tar säkert 10min att skriva ner allt.........
Har pumpen bara gått 16min och med 21 starter på 24h så är det något som inte står rätt till
Ang.
Vi hade en Servicekille på pannan i måndags som bytte utekännaren eftersom pannan larmade för hetgas hela tiden och det är han som har tittat på historiken på pannan som säger att den dragit 10000 kwh timmar / år.
Larmar den fortfarande för hetgas?
Vi hade en Servicekille på pannan i måndags som bytte utekännaren eftersom pannan larmade för hetgas hela tiden och det är han som har tittat på historiken på pannan som säger att den dragit 10000 kwh timmar / år.
Larmar den fortfarande för hetgas?
nej inte sedan han bytte kännaren.stoif skrev:
Aktuell driftinfo
Ute C +3
Rum C 19,3 (19)
Panna C 59(60)
Framledning 38 (40)
panna nedre 42(55)
hetgas 89
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut C 38/42
Ute VP C 1
radiator Pump till
Effekt kW 3,0+0
Strömuttag A 11(20)
Shuntventil
Fördr shunt 180
Historisk
¨Total drifttid H 44401
Elvärme kWh 21825
Högsta framledn C 57
Kompressor
Total drifttid 15256
Drifttid /24 17,00
Starter 21
Inställningar
Värmepump Tillåten
Rumsgivare Ja
Elpanna C 60
Elpanna Max kW 4,5
Elpanna nedre C 45
Elpanna nedre kW 6
Förd shunt 180
huvudsäkring A 20
extra VV min 150
Extra VV elpanna C 60
Fjärrstyrning NS
husparametrar
Maxframledning C 55
min framledning C 26
Huskurva
Lutning 45
justering 5
hoppas jag inte har missat något
Ute C +3
Rum C 19,3 (19)
Panna C 59(60)
Framledning 38 (40)
panna nedre 42(55)
hetgas 89
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut C 38/42
Ute VP C 1
radiator Pump till
Effekt kW 3,0+0
Strömuttag A 11(20)
Shuntventil
Fördr shunt 180
Historisk
¨Total drifttid H 44401
Elvärme kWh 21825
Högsta framledn C 57
Kompressor
Total drifttid 15256
Drifttid /24 17,00
Starter 21
Inställningar
Värmepump Tillåten
Rumsgivare Ja
Elpanna C 60
Elpanna Max kW 4,5
Elpanna nedre C 45
Elpanna nedre kW 6
Förd shunt 180
huvudsäkring A 20
extra VV min 150
Extra VV elpanna C 60
Fjärrstyrning NS
husparametrar
Maxframledning C 55
min framledning C 26
Huskurva
Lutning 45
justering 5
hoppas jag inte har missat något
Oj,
nu är jag bara en glad EcoEl/Air107 ägare men jag reagerar iaf på lite av dina inställningar, finns det superproffs får ni gärna korrigera mig.
Grundproblemet i dina inställningar är att den över pannan som spetsas av en elpatron är för högt ställd. Detta medför att pannan nästan alltid kallar på elpatronen för att höja värdet till 60Grader.
Jag har skrivit några kommentater i CAPs nedan.
nu är jag bara en glad EcoEl/Air107 ägare men jag reagerar iaf på lite av dina inställningar, finns det superproffs får ni gärna korrigera mig.
Grundproblemet i dina inställningar är att den över pannan som spetsas av en elpatron är för högt ställd. Detta medför att pannan nästan alltid kallar på elpatronen för att höja värdet till 60Grader.
Jag har skrivit några kommentater i CAPs nedan.
Det finns även en inställning när VP ska slås ifrån, sätt den på -15 grader (fabriksinställning -10)AnneFi skrev:Aktuell driftinfo
Rum C 19,3 (19) LÅG INNETEMP SKA ABSOLUT INTE STRESSA PANNAN
Panna C 59(60) ELPATRONEN FÖRSÖKER HÖJA ÖVRE PANNAN TILL 60GR, DYRT
VP in/ut C 38/42 SKUMT, JAG HAR EN SKILLNAD PÅ 7GRADER,
Effekt kW 3,0+0: 3KW ANVÄNDS JUST NU FÖR ATT HÖJA TEMP I ÖVRE PANNAN
Historisk
¨Total drifttid H 44401
Elvärme kWh 21825 OM JAG SÄTTER SAMMA RELATION SOM JAG HAR SÅ BORDE ELVÄRMEN LIGGA UNDER 10.000KWH
Inställningar
Värmepump Tillåten
Rumsgivare Ja
Elpanna C 60 SÄNK DENNA REJÄLT, MAN FÅR PROVA SIG FRAM MEN JAG HAR DEN PÅ 43 GRADER
Elpanna Max kW 4,5
Elpanna nedre C 45 HÖJ DENNA TILL 50GR DÅ DEN ANVÄNDS NÄR DET ÄR RIKTIGT KALLT UTE OCH VP STOPPAS.
Extra VV elpanna C 60 ANVÄND GÄRNA DENNA FUNKTION VID DOM TILLFÄLLEN DU BEHÖVER MYCKET VARMVATTEN, JAG TROR DEN GÅR ATT STÄLLA IN ÄNNU HÖGRE.
husparametrar
Maxframledning C 55 OM DU INTE HAR GOLVVÄRME SÅ HÖJ DENNA
min framledning C 26 DENNA GÖR ATT DU KÖR UT VÄRME I HUSET ÄVEN PÅ SOMMAREN, STÄNG AV.
Huskurva
Lutning 45 DETTA PEKAR PÅ ETT VÄLISOLERAT HUS, SJÄLV HAR JAG 49
justering 5 KOMPENSERAR TILL VISS DEL LUTNINGEN
Ville bara flika in något som det inte verkar vara någon annan som reagerat på.
Om badrummet är 15 kvadratmeter och golvvärmen är på 800W i detta utrymme betyder det att du bara har drygt 53W per kvadratmeter. Det är väldigt lite på ett oisolerat källargolv. Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om golvvärmen faktiskt är på 24/7. Detta kan väl enklast kontrolleras genom att höja till t.ex 30 grader och se om det blir varmare på golvet.
Själv har jag 420 Watt golvvärme i ett 6 kvadrat stort badrum. Jag har en termostat som kan visa exakt tillslagstid i % de senaste dygnet, veckan, månaden och året. Min golvvärme står ställd på 24 grader från 0630 till 2300 varje dag, 17 grader på nätterna. Tillslagstiden för mig ligger som värst på runt 50% (dygnsmedeltempertur ute -15,7) och runt 30% vid dygnsmedel ute runt 0:an. Golvet är på bottenvåningen på träbjälklag i ett hus som står på plintar, helt öppet runt om. Det är dock isolerat med 220mm (glasull) + 50mm cellplast under.
Om badrummet är 15 kvadratmeter och golvvärmen är på 800W i detta utrymme betyder det att du bara har drygt 53W per kvadratmeter. Det är väldigt lite på ett oisolerat källargolv. Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om golvvärmen faktiskt är på 24/7. Detta kan väl enklast kontrolleras genom att höja till t.ex 30 grader och se om det blir varmare på golvet.
Själv har jag 420 Watt golvvärme i ett 6 kvadrat stort badrum. Jag har en termostat som kan visa exakt tillslagstid i % de senaste dygnet, veckan, månaden och året. Min golvvärme står ställd på 24 grader från 0630 till 2300 varje dag, 17 grader på nätterna. Tillslagstiden för mig ligger som värst på runt 50% (dygnsmedeltempertur ute -15,7) och runt 30% vid dygnsmedel ute runt 0:an. Golvet är på bottenvåningen på träbjälklag i ett hus som står på plintar, helt öppet runt om. Det är dock isolerat med 220mm (glasull) + 50mm cellplast under.
Hejsan!Nimajneb skrev:Oj,
nu är jag bara en glad EcoEl/Air107 ägare men jag reagerar iaf på lite av dina inställningar, finns det superproffs får ni gärna korrigera mig.
Grundproblemet i dina inställningar är att den över pannan som spetsas av en elpatron är för högt ställd. Detta medför att pannan nästan alltid kallar på elpatronen för att höja värdet till 60Grader.
Jag har skrivit några kommentater i CAPs nedan.
Det finns även en inställning när VP ska slås ifrån, sätt den på -15 grader (fabriksinställning -10)
Har sänkt sänkt elpannan till 45 grader nu.
läste i manualen också som rekommenderar låg temperatur. stod till och med att styrsystemet själv justerar om den är ställd för lågt. alltså hellre för låg än för högt.
äkade max framledning till 57 nu till en början
har även stängt av min framledning och då kom där upp en ny meny där det stod
Husvärme 16C
ska jag låta den vara där?
mer vågade jag inte röra till en början.
Sambon kommer att få spel men jag är trött på dyra elräkningar.
Även om vi har råd så är det tråkiga pengar att lägga på el.