I
Vårat underbara "nya" hus som vi flyttade in i 1/8 fortsätter att krångla. Det är alltså byggt 2005 med en Nibe 360p vars kompressor kastat in handduken. Vi kör den på el, ny panna beställd.

Radiatorer på övre plan golvvärme på undre plan, golvvärmen är fn iskall.

Fullt blås på samtliga termostater, som jag inte tror fungerar eftersom när jag vrider ner dem till min, så stängs inte slingan (markerat inom den röda fyrkanten på bilden, för visst ska den inte vara vit om den är på och inte om den är av?)

De gröna "hattarna" är varma, men rören är kalla.
När jag sätter örat mot shunten så låter det som att det flyter vatten igenom den.
Termometern visar 45 grader.

var börjar man felsöka tro?

tack för hjälpen!

• Golvvärmefördelare och rörinstallation med påmonterad elförsörjning och styrutrustning på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wirsbo termostat med vridreglage monterad på en vit vägg.
    Skapa konto
Skruva bort reglerdonet helt på nån slinga då och se om det börjar cirkulera i den slingan. Då vet du ju att det fungerar så långt. För jag uppfattar allt som att ni har värme på övervåningen och inloppet till fördelaren ovan?

• Gilla
IngaGrönaFingrar
  • Laddar…
I
S Stefan1972 skrev:
Skruva bort reglerdonet helt på nån slinga då och se om det börjar cirkulera i den slingan. Då vet du ju att det fungerar så långt. För jag uppfattar allt som att ni har värme på övervåningen och inloppet till fördelaren ovan?
Tack för ditt svar Stefan!

jag är tyvärr inte direkt väl bevandrad inom VVS; så jag vet inte var reglerdonet sitter, eller vilket inlopp det är som du menar :)

jag kan inte påstå att övervåningen är särskild varm, vi sover med struport och kläder på oss, så något stämmer ju inte, elementen är kalla även på övre plan. De har no inte ens vart ljumna vid beröring.

Om ställdonen är varma så har antagligen ventilerna fastnat i stängt läge. Ta bort ställdonen(de gröna plopparna) och försök motionera de små "piggarna" som sticker upp.

• Gilla
IngaGrönaFingrar
  • Laddar…
I
E Emanuel01 skrev:
Om ställdonen är varma så har antagligen ventilerna fastnat i stängt läge. Ta bort ställdonen(de gröna plopparna) och försök motionera de små "piggarna" som sticker upp.
Tack för tipset, jag har skruvat loss dem och motionerat dem lite ( de sitter ju bra hårt), får se om rören blir varma :)

Dina gröna "hattar" är ställdonen som reglerar respektive slinga. De är fästa genom den ringen jag markerat och skruvas av som vanligt.

Det som ska normalt hända när man skruvar av ett ställdon är att slingan ska öppas fullt. Det ska man kunna se på att den metallpigg som kommer fram när man skruvat av ställdonet åker ut. Det du kan göra är att pressa mot den piggen med något trubbigt föremål och se att du kan pressa in den och fjädrar ut. Om jag minns rätt så ska piggen sticka ut 5-8mm i fullt öppet läge och sticka ut endast någon mm i fullt slutet läge.

Om du skruvar av ett ställdon och piggen fjädrar ut som den ska så ska du känna på framledningen till den slingan rätt omgående att den öppnar upp och blir varm. Returen kommer givetvis ta lång tid att känna en skillnad på så du ska känna på golvvärmeslangen som går ut från övre fördelaren under ställdonet. Blir utgående slang varm är det mer en fråga om timmar innan du börjar känna det i respektive rum. Ev med tunnare parkett kan du efter en halvtimme eller så känna en skillnad. Vid ingjutna slingor i betong kan det ta lång tid

Golvvärmesystem med reglerande ställdon och markerad ring på en rörkoppling.
Skapa konto

• Gilla
IngaGrönaFingrar
  • Laddar…
I
M myrstack skrev:
Dina gröna "hattar" är ställdonen som reglerar respektive slinga. De är fästa genom den ringen jag markerat och skruvas av som vanligt.

Det som ska normalt hända när man skruvar av ett ställdon är att slingan ska öppas fullt. Det ska man kunna se på att den metallpigg som kommer fram när man skruvat av ställdonet åker ut. Det du kan göra är att pressa mot den piggen med något trubbigt föremål och se att du kan pressa in den och fjädrar ut. Om jag minns rätt så ska piggen sticka ut 5-8mm i fullt öppet läge och sticka ut endast någon mm i fullt slutet läge.

Om du skruvar av ett ställdon och piggen fjädrar ut som den ska så ska du känna på framledningen till den slingan rätt omgående att den öppnar upp och blir varm. Returen kommer givetvis ta lång tid att känna en skillnad på så du ska känna på golvvärmeslangen som går ut från övre fördelaren under ställdonet. Blir utgående slang varm är det mer en fråga om timmar innan du börjar känna det i respektive rum. Ev med tunnare parkett kan du efter en halvtimme eller så känna en skillnad. Vid ingjutna slingor i betong kan det ta lång tid

[bild]
Bra förklarat!

Jag lossnade på samtliga hattar och rören blir inte varmare, MEN jag har upptäckt att hattarna är varma även fast de varit bortkopplade ett tag. Jag använde en IR termometer och rören är ca 23 grader, hattarna mellan 36-38.

Den lilla termometern står på 45 grader, men det kan inte stämma, för ingenstans mäter jag 45 grader på något rör. Den termometern måste vara trasig.

Jag kollade värmepumpen (360p) och under meny 2står en framledningstemp på 23 grader, vilket i mina öron låter alldeles för lågt, bör väl ligga mycket högre än så? Samtidigt så är temp reglaget på +2 på pumpen.

Fast om det nu handlar om eltillskott i en ev värmepump. Vad har den för effekt då? Är inte det bara ett stöd vid riktigt kalla tider? Det kanske inte ens är så att ni enbart kan använda det till att värma hela huset?

Httarna har en värmeslinga i sig som mjukar upp innehållet så piggarna ska kunna åka upp. Ställer du ned termostaterna i rummen max kommer hattarna svalna efter en stund.
Du har ju även huvudtermostaten och cirkpumpen som.kan krångla.

Men är elementen varma? Kan ju vara att framledningen från värmepumpen inte är tillräckligt varm än för att golvvärmen ska kännas då det är rätt varmt ute.

I IngaGrönaFingrar skrev:
Bra förklarat!

Jag lossnade på samtliga hattar och rören blir inte varmare, MEN jag har upptäckt att hattarna är varma även fast de varit bortkopplade ett tag. Jag använde en IR termometer och rören är ca 23 grader, hattarna mellan 36-38.

Den lilla termometern står på 45 grader, men det kan inte stämma, för ingenstans mäter jag 45 grader på något rör. Den termometern måste vara trasig.

Jag kollade värmepumpen (360p) och under meny 2står en framledningstemp på 23 grader, vilket i mina öron låter alldeles för lågt, bör väl ligga mycket högre än så? Samtidigt så är temp reglaget på +2 på pumpen.
Ställdonen matas av samma spänning oavsett om de är monterade eller ej så även om du monterar bort dom kommer dom vara varma. Förvisso utan den extra värmen de kanske matas med via fördelaren.

23 graders framledning från en värmepump just nu är kanske inte helt onormalt men för att felsöka golvvärmen kanske du måste tvinga upp den. Om du har 23 graders framledning och individuella rumstermostater som tvingar upp alla ställdon maximalt kommer ställdonen vara varma men slingorna kalla om nu dessa 23 är aningen för lågt för att hålla önskad värme i huset.

Skulle föreslå att du tvingar upp pumpen en aning så du har en varmare frameldning för att kunna felsöka golvvärmen effektivare som ett första steg

Fast jag förstår det som att värmepumpen/kompressorn är trasig? Ts värmer nu med nån elpatron om jag fattat saken rätt och frågan är ju om den orkar då om det bara handlar om nått tillskott i värmepumpen.

En normal värmepumps elpatron ska väl ligga på några kw i alla fall och mao kunna generera mer än 23 graders framledning. Skulle bli besviken om inte en inställning kan tvinga upp det en aning

några kW ? Innebär det 2 eller ännu mer? Känns långsökt att så få kW ska kunna värma vattnet särskilt mycket.

Om TS har angivet rätt FLVP borde det finnas tillräckligt många kW tillgängligt i alla fall, upp mot 13 kW om jag förstår manualen korrekt även om den givetvis kan vara nerställd. Oavsett ska 2-3 kW kunna knuffa upp framledningstemperaturen märkbart

Tekniska specifikationer för en FIGHTER 360P värmepump med värden för höjd, bredd, vikt och effekt, bland annat angiven effekt på 13,5 kW.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja då borde det ju finnas möjlighet om den är på 13,5kW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.