Hej!
Efter att ha rivit ut oljepannan har vi frigjort ett ca 15 m2 stort utrymme i källaren för ett nytt badrum. Golvet kommer behöva gjutas/flytspacklas om och då är frågan om vi ska passa på att lägga golvvärme. Det vore ju så skönt med ett varma golv! När jag har hört mig för säger de som vet att jag blir tvungen att bila upp golvet, gräva ur 50 cm, lägga isolering, grus mm. :eek:

Är det någon som har erfarenhet av detta och kan svara på hur stor lottovinst som krävs för att pynta ett sånt kalas?

Towi
Har du möjlighet att tilläggisolera ovanpå befintligt golv eller är takhöjden redan knapp?

W
Nä du BEHÖVER inte gräva ut 50 cm, men det e antagligen det ideal men absolut dyrast. Det absolut billigaste e ju att bara slänga ut en elslinga direkt på betongen och klinkers mm på denna. Det kommer ge grymma energiförluster men funkar och e billigast. Så någonting mitt emellan e väll bra. Kan du bara få dit 20mm isolering innan värmeslingan så ger det mycket. Rummet e ju bara 15 kvm så några Kwh kan det ju vara värt för varma fötter. Alternativet e ju att inte lägga någon värme alls, detta kommer garanterat att medföra att du river skiten eller aldrig använder badrummet för det kommer att vara en pina att gå på ett källargolv med bara fötter.

Hej! Jag har lagt elgolvvärme på delar av ett gammalt källarbetonggolv. Valde ett bedfogat klinkeralternativ som golv och la ingen fuktspärr i botten. Detta för att optimera för fukten att komma upp genom fogarna. Kan inte se ngn fuktvandring i väggar, men måste också berätta att jag hade låtit djupdränera hela husgrunden först (vilket ändå skulle göras).
Mvh Kinbo

Tack för svaren!
Gorran: nej, tyvärr finns det inte möjlighet att isolera ovanpå det gamla golvet.

Vet någon ungefärlig prisskillnad mellan 15m2 elslinga och 15m2 vattenslinga? Eftersom vi har bergvärme borde det bli bra mycket billigare om vi kan koppla på den, med tanke på energiförlusterna det innebär med ingen eller lite isolering.

Här är det befogat med en följdfråga, hur tjock är bottenplattan/golvet? Hur gammalt är huset?

Om det är som jag tror så har du i värsta fall ett gammalt hus med platsgjutna golv på skärvbotten. Det vill säga att golven är gjutna efter att väggara är uppmurade/ eller så är det bara strängar gjutna som förstärkning där bärande vägg står. Det innebär att du kanske bara har 5 cm betonggolv och under detta kan det i värsta fall bara vara jordblandat sten och grus. Helt oisolerat. Drar du på med värmegolv här utan isolering så finns risk för att du får fuktvandring in i golvet och nedredelen av källarväggen. Denna fukt ökar på luftfuktigheten inne och drivs på av husets värme och landar till slut uppe på din kalla vind som fuktutfällning=mögel. Detta är värsta cenariot, och ska du då börja duscha i källaren så är det ytterligare fukt i huset som tillförs.

Vad ska man då göra? Gräva ur, eller vanliga radiatorer på väggarna. Om du duschar i källaren, se då till att du har en rejäl ökning av ventilationen (mekaninsk) rakt ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.