34 010 läst ·
38 svar
34k läst
38 svar
Golvvärme i källare på oisolerad grund/platta
Hej,
Hur har det gått med ditt projekt?
Jag har några rum i vår källare jag har tänkt att fixa.
Är lite sugen på golvärme och har hittat http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=29_39
Funderar på vilken ordning man ska lägga allt i bara, är det så här:
Platon
Cellplast
Foam
Laminat
Vart ska golvvärmen in?
På bygghandeln sa han att jag behövde lägga spånskivor oxå, men det är jag inte så sugen på, finns det snart ingen takhöjd kvar
Hur tjock cellplast ska man satsa på?
MVH
Jonas
Hur har det gått med ditt projekt?
Jag har några rum i vår källare jag har tänkt att fixa.
Är lite sugen på golvärme och har hittat http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=29_39
Funderar på vilken ordning man ska lägga allt i bara, är det så här:
Platon
Cellplast
Foam
Laminat
Vart ska golvvärmen in?
På bygghandeln sa han att jag behövde lägga spånskivor oxå, men det är jag inte så sugen på, finns det snart ingen takhöjd kvar
Hur tjock cellplast ska man satsa på?
MVH
Jonas
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Jag hoppade platonmattan och körde cellplast där golvvärmen är inlagd foam och sen golv. Om det är rätt eller fel vet jag inte och lär väl inte få reda på det än på ett par år.
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Jag kör med vattenburen golvvärme och en cellplast på 7cm.
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Kan varmt rekommendera att du fräser ur spåren själv i cellplasten om du skall lägga vattenburen värme. Fräsen kostade kanske 1000:- med fint fräs stål men cellplasten är ca 200:- dyrare per skiva med spår än utan så den fräsen tjänade man in snabbt. Själva fräsningen gick blixtsnabbt. Anslöt fräsen till en byggdammsugare så det blev nästan inget spill alls.
Mvh
Johan
Mvh
Johan
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Är nu helt klar med källaren. Blev kanon. Är nog lite tidigt för att säga om man gjort helt rätt eller inte men än så länge så fungerar det bra. Inga problem att värma upp källaren under vintern så tjockleken på cellplasten verkar räcka.
Har inte räknat på värmeförbrukningen än då jag fortsätter med renoveringen i resten av huset och det försvårar det hela då det är mycket spring ut och in.
Mvh
Johan
Har inte räknat på värmeförbrukningen än då jag fortsätter med renoveringen i resten av huset och det försvårar det hela då det är mycket spring ut och in.
Mvh
Johan
Härligt. Kanske redan står någonstans men har du platon under cellplasten? kan det räcka med att bara prima?
Jag har kikat på cellplast ifrån byggmax. vad tror du om denna?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16475.aspx
Jag har kikat på cellplast ifrån byggmax. vad tror du om denna?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16475.aspx
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Jag har inte lagt någon platonmatta i källaren. Övervägde det en hel del och kom till den uppfattningen att jag helt enkelt inte tror att den skulle kunna ventilera bort någon fukt. Finns för mig inget som pekar på att man skulle få något självdrag i golvet med hjälp av en platonmatta. Möjligtvis om man lagt värmeslingorna under golvvärmen så att man då pressar upp fukten som då stiger.
Jag har själv försökt att undvika all form av primer då denna även fungerar som en fuktspärr och jag vill att fukten skall kunna vandra så mycket som möjligt för att undvika problem. Oftast räcker det att fukta betongen innan man gjuter/spacklar för att kompensera för fuktupptagningen. Som jag förstått det så är det enda som primningen gör är att hindra att betongen suger upp vätskan ur spacklet/betongen.
Den XPS:en som du länkar till tror jag är kanon. Så länge det är 200 kvalite så. Antar att du skall gjuta ovanpå för annars behöver du inte XPS som brukar vara lite dyrare.
Mvh
Johan
Jag har själv försökt att undvika all form av primer då denna även fungerar som en fuktspärr och jag vill att fukten skall kunna vandra så mycket som möjligt för att undvika problem. Oftast räcker det att fukta betongen innan man gjuter/spacklar för att kompensera för fuktupptagningen. Som jag förstått det så är det enda som primningen gör är att hindra att betongen suger upp vätskan ur spacklet/betongen.
Den XPS:en som du länkar till tror jag är kanon. Så länge det är 200 kvalite så. Antar att du skall gjuta ovanpå för annars behöver du inte XPS som brukar vara lite dyrare.
Mvh
Johan
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Visst har jag använt primer men jag har försökt att endast använda den när det varit absolut nödvändigt.
Men du har ju inte berättat vad du skall göra. Berätta nu, blir nyfiken.
Men du har ju inte berättat vad du skall göra. Berätta nu, blir nyfiken.
Hehe det blir isolering som jag fräser själv och lägger i plåtar med slang. På det sen foam och 14mm ek golv.
Farsan tyckte att jag skulle ha primer under. Sedan är väl xps kanske bättre att fräsa i då den är tätare?
Farsan tyckte att jag skulle ha primer under. Sedan är väl xps kanske bättre att fräsa i då den är tätare?
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Jag fräste själv spår i S200. XPS använde jag endast till att lägga rör ovanpå för att sedan gjuta in dom.
Var riktigt enkelt att fräsa. Kräver dock att man kopplar på en dammsugare då det blir mycket frigolit på kort tid.
Varför du skal prima under cellplasten förstår jag inte. Det enda som jag kan se att det skulle hjälpa mot är att binda damm innan du lägger cellplasten.
Mvh
Johan
Var riktigt enkelt att fräsa. Kräver dock att man kopplar på en dammsugare då det blir mycket frigolit på kort tid.
Varför du skal prima under cellplasten förstår jag inte. Det enda som jag kan se att det skulle hjälpa mot är att binda damm innan du lägger cellplasten.
Mvh
Johan
Hur har du gjort mot väggarna? Har du kvar putsen eller har du lagt på gips? Ska riva ut det sista i veckan nu och sedan ska vi slipa ner all plastfärg från väggar och golv. Sen ny färg och golv
så vi är fortfarande i planeringsstadiet.
Tack för hjälpen
återkommer med om hur det går i framtiden.
Tack för hjälpen
Medlem
· västra götaland
· 18 inlägg
Vi hade från början innerväggar men det var där vi hade det största problemet. Då det även var en diffusionsspärr(plast) i väggen så tog sig fukten in utifrån men kunde aldrig ventileras bort. Inget vidare om man säger så.
Vad vi gjorde var att riva bort allt organiskt och lägga på puts istället som vi sedan målade med silikatfärg. Nu så har vi inget organiskt material kvar mot betongen och det finns ingen diffusionsspärr förutom i duschen.
Om du skall putsa så kan jag rekommendera gipsputs. Den är inte lika tålig som traditionell puts men mycket enkel att arbeta med och ramlar inte av väggarna så lätt och väger endast en bråkdel av vad den traditionella putsen väger.
Vad vi gjorde var att riva bort allt organiskt och lägga på puts istället som vi sedan målade med silikatfärg. Nu så har vi inget organiskt material kvar mot betongen och det finns ingen diffusionsspärr förutom i duschen.
Om du skall putsa så kan jag rekommendera gipsputs. Den är inte lika tålig som traditionell puts men mycket enkel att arbeta med och ramlar inte av väggarna så lätt och väger endast en bråkdel av vad den traditionella putsen väger.