Hej!

Ska bygga golvvärme i ett garage på 43 kvm.
Har hört med olika firmor om längd, diameter och antal slingor men alla svarar olika så är osäker på hur jag ska göra.
Någon här som vet hur man gör??

Har 14 cm cellplastisolering i botten och kulverten blir 24m lång.
Garaget kommer användas som hobbygarage och ha endast grundvärme när det inte används.

Tacksam för svar!
mvh Peter

43 kvm är lämpligt delas upp på två slingor med lika längder. Diameter 20mm. Fäst slangen med najtråd på armeringsnätet med 300mm mellanrum. Med de rön som gäller idag så är 140mm isolering ganska lite. Har du möjlighet att lägga på minst 50mm till?

Ok, tack för svar!
Det var ungefär vad tänkt från början, fast tänkte mig 17mm slang. men är kanske bättre med 20mm. Slingorna blir under 60 meter vardera.
Sista stället jag hörde på tyckte jag skulle ha 3 slingor på 70m var..

Kunde nog ha isolerat lite till men bygger i ett befintligt uthus och allt är bestämt efter den här höjden på golvet så blir väldigt mycket jobb att ändra på det nu.

Är inte så jättebra isolerat i övrigt heller, timmerväggar med 50mm tilllägsisolering på insidan och bara 130mm i tak. ska nog bli mer där i framtiden men nu ligger det en massa brädor i vägen.

Är nöjd om det håller 10 plus där inne när det är riktig vinter ute!

ska du gå barfota i garaget?

med så lite issolering i plattan komer det kosta en del att värma det.

Varför inte ha en fläcktkonvektor istället, den kan du ju öka hastigheten på om du vill ha upp tempraturen snabbt.

Nä ska inte gå barfota i garaget, men är gött å ligga på ett varmt golv!
Kan tänka mig att ha en fläcktkonvektor som komplement just för att få upp värmen fort, men annars är golvvärmen betydligt trevligare!

Äldar med ved.

Hinnersbocken skrev:
Nä ska inte gå barfota i garaget, men är gött å ligga på ett varmt golv!
Kan tänka mig att ha en fläcktkonvektor som komplement just för att få upp värmen fort, men annars är golvvärmen betydligt trevligare!

Äldar med ved.
Ligga på ett golv, uppvärmt eller ej, hemska tanke.
Jag har golvvärme i mitt 75m2 garage, 3x75m Ø20 slingor.
Men golvet upplevs aldrig som direkt varmt pga. att garaget är så välisolerat och när rumstermostaten är ställd på 18º så räcker det att pumpa ut 23º vatten även mitt i vintern.
Anledningen till att jag valde golvvärme var att jag ville ha jämn värme, låg installationskostnad och inga radiatorer som begränsade möblering.

Jag håller dock med CarMan om att golvvärme i en betongplatta inte är bästa val om man vill kunna höja tempen snabbt, det blir ett mycket trögt system.

Vad tror ni om 2st 20mm slingor på 60m och en fläcktkonvektor för snabbvärme?
eller behöver jag längre slingor? vore fint om det räckte med en 120m rulle!

Visst brukar man dimensionera 4m/kvm? I så fall är 60m/slinga lite i underkant. Aerotemp låter som en bra idé, gärna vattenburen.

43 m2 / 120 m = 0,36 dvs cc 0,36 m. Cc 0,5 eller mindre får anses vara helt ok i ett garage. Dvs lägg ut 120 m.

Håller med Matss.
Jag har c-c 30cm och klarar mig som sagt med 23º vatten för att hålla 18º under vintern.
Det skulle inte vara några problem alls att gå upp till c-c 50cm och kanske höja framledningen ett par grader i stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.