Det är helt klart underligt, pumpen går på max men det är ändå stor skillnad på in & ut temperatur så flödet kan inte vara bra tänker jag.

Jag vände bilden så man ser:
Grundfos Alpha2 cirkulationspump för värmesystem, påslagen med grön indikator, kablar, en del av fläkthjul synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R realdexter skrev:
Systemet spolades igenom i söndags, det fanns ingen luft någonstans.
Spola och lufta är inte nödvändigtvis samma sak. Luftbubblor kan du få även vid en spolning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ca 40 C på nere och ca 22 C uppe. det vänstra röret ska vara varmt.. Ingen som har varit och rattat på något ( tveksamt kanske ) vad finns under den vita hatten på högra röret. Kanske en strypare med skit i. I övrigt så sitter det strypare under locken på det nedre fördelarröret. Insexer tror jag det är och går att vrida ner
blir mindre flöde och uppe mer flöde. Du får prova.

är lite orolig att din pump tagit skada av att sitta åt fel håll.
Motorn ska roteras
Steg-för-steg instruktioner för installation av cirkulationspump med verktyg och säkerhetsvarningar.

Något problem med flödet har du iafl

ricebridge ricebridge skrev:
Spola och lufta är inte nödvändigtvis samma sak. Luftbubblor kan du få även vid en spolning.
På mitt LK system finns strypventiler i den fördelare som inte har ställdon.
Om de5 är liknande på ert system, börja testa den slinga som har lägst returtemp, rimligen den för kallaste rummet. För att inte sabba eventuell inställning gör man så här. Skruva mot stängt läge och notera antal varv. Öppna sedan helt. Med notering kan man återgå till ursprungligt läge.
Om det inte blir varmt kan man misstänka
att det luft eller smuts som begränsar cirkulationen,
att slingan är för lång så pumptrycket inte räcker till,
att slingan blivit klämd,
att slingan ligger för glest eller utan fördelningsplåt om det är trägolv,
att det saknas isolering under slingor i betonggolv.

fgo fgo skrev:
Motorn ska roteras
[bild]

Tack, detta ska jag kolla upp!!

fgo fgo skrev:
Motorn ska roteras
[bild]

Nej, så länge den sitter på sidan kommer den inte ta skada, det handlar mer om vatten i via elanslutningen.

Får du samma resultat om du ställer pumpen i läge III?

MathiasS MathiasS skrev:
Får du samma resultat om du ställer pumpen i läge III?
Ingen märkbar skillnad

Hade rörkillen hemma häromdagen. Nu kommer det fram varmt vatten till fördelaren, 44 grader. Även rören känns varma den biten jag kan känna på. Golvet är dock väldigt kallt, 14-15 grader. Returen ligger mellan 20-25. Det är lika kallt i alla tre golvslingorna.
För mig, som är amatör känns det som att det är pumpen som inte gör sitt jobb. Den vibrerar lite lagom, så den är inte helt död.

Det märkliga är att värmen har fungerat tre vintrar, fast när jag tänker efter har jag fått öka på termostaten och även i värmeväxlaren för varje år som gått.

Hur varmt vatten kan man skicka ut i ett parkettgolv utan att det tar skada?

Yttemperaturen på parkettgolvet ska vara max 27 grader för att man inte ska riskera att golvet skadas och parketten reser sig.

J Josth skrev:
Yttemperaturen på parkettgolvet ska vara max 27 grader för att man inte ska riskera att golvet skadas och parketten reser sig.
Gud vad skönt det skulle vara att ha så varmt på golvet som omväxling!! :D

Vad händer om du stänger av några slingor, det kan ta någon timma innan returen ökar.

J jonaserik skrev:
Vad händer om du stänger av några slingor, det kan ta någon timma innan returen ökar.
Absolut, jag kan stänga två slingor och se vad som händer

J jonaserik skrev:
Jag stängde två slingor igår och 12 timmar senare kan jag konstatera att det inte har haft någon märkbar effekt. Visserligen två grader varmare golv, 15 grader till skillnad mot de bägge andra som bara var 13 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.