Vid renovering 2019 lade vi in vattenburen golvvärme i vardagsrum/kök. Öppen planlösning, så det är samma stora rum. Ytan är 10x5 meter (kök/vardagsrum i ett) och golvvärmen är uppdelad i tre slingor.
2021 byttes värmeväxlaren till fjärrvärmen och när vintern kom fick jag öka värmen från växlaren tills vi fick en temperatur på önskade 21-22 grader.
I början på 2023 började det bli kallt i rummet, jag ökade stegvis upp värmen från växlaren och den står nu på 34 grader och vi har fortfarande kallt, i slutet av förra veckan 15,6 grader. Tack och lov har vi en braskamin, så vi klarar värmen.
Nu i helgen spolade vi igenom golvvärmen för att se om det skulle hjälpa. Nu 30 timmar efter spolningen har temperaturen ökat 2 grader till 17,6.

Skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om vad det kan bero på. Vi bor vid kusten i södra Sverige, så utetemperaturen är sällan väldigt låg.

Skruva bort styrdonen på fördelarna, så att slingorna står helt öppna. Blir det varmt då vet du var problemet ligger.

Det är vanligt att piggarna under styrdonen fastnar.

Redigerat:
jannekjuyckken
Är inte alltid helt enkelt med golvvärme.
Särskilt inte i, ihopaplockade värmesystem.

Personligen menar jag att hus ska ha överskott på värme för att hus och människor ska må bra.
Dock svårt om det saknas ved som komplement till fjv eller elvärmen.

jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Är inte alltid helt enkelt med golvvärme.
Särskilt inte i, ihopaplockade värmesystem.

Personligen menar jag att hus ska ha överskott på värme för att hus och människor ska må bra.
Dock svårt om det saknas ved som komplement till fjv eller elvärmen.
Nåja, det är inte så skitsvårt heller ärligt talat.Den grundläggande tekniken är enkelt, men jag håller med om att svensson-husägaren inte har den kunskapen om värmesystem. Men det är inte svårt att lära sig.

jannekjuyckken
MathiasS MathiasS skrev:
Nåja, det är inte så skitsvårt heller ärligt talat.Den grundläggande tekniken är enkelt, men jag håller med om att svensson-husägaren inte har den kunskapen om värmesystem. Men det är inte svårt att lära sig.
Det är som alltid när det kommer till värme.
Nödvändigt att läsa på om systemet.... om och om igen. Haha!

Ja det är en enorm fördel att ha byggt det själv, oavsett vilket värmesystem man har, för då förstår man det.

Lufta systemet.

R realdexter skrev:
Vid renovering 2019 lade vi in vattenburen golvvärme i vardagsrum/kök. Öppen planlösning, så det är samma stora rum. Ytan är 10x5 meter (kök/vardagsrum i ett) och golvvärmen är uppdelad i tre slingor.
2021 byttes värmeväxlaren till fjärrvärmen och när vintern kom fick jag öka värmen från växlaren tills vi fick en temperatur på önskade 21-22 grader.
I början på 2023 började det bli kallt i rummet, jag ökade stegvis upp värmen från växlaren och den står nu på 34 grader och vi har fortfarande kallt, i slutet av förra veckan 15,6 grader. Tack och lov har vi en braskamin, så vi klarar värmen.
Nu i helgen spolade vi igenom golvvärmen för att se om det skulle hjälpa. Nu 30 timmar efter spolningen har temperaturen ökat 2 grader till 17,6.

Skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om vad det kan bero på. Vi bor vid kusten i södra Sverige, så utetemperaturen är sällan väldigt låg.
R realdexter skrev:

R realdexter skrev:

°
Börja som Mathias och andra skrivit. Kolla vattentrycket vid expansionskärlet och lufta vid slingfördelarna. Se om ställdonen indikerar öppet läge, Därefter lossa ställdonen och se att ventiltapparna inte sitter fast. De skall gå att trycka ner ca 4 mm och hoppa upp igen.

Kolla fram- och returtemp för varje slinga med handen. Köp gärna en berörningsfri IR-termometer för mätning av slingor vid fördelarna och golvtempraturer. Mätare finns bl a hos JULA foch Biltema från ca 300 Kr.

Verkar som om du alltid har 34 C temp i framledningen. Det är nog för lågt vid frost. Min panna varierar framtemp efter utetemperaturen. Matematiskt är sambandet Tfram = 33 - 0,5Tute.
Exempel: 33 framtemp vid 0 ute och 38 vid -10 ute. 33 - 0,5(-10) = 33 + 5.
Betänk att när utetemp ändras 20 C, från 20 till 0, då behöver framtemp bara ändras från 20 till 33 vilket är 13 C. Det betyder att en grads ändring av framtemp påverkar rumstemp mer än 1 grad. Därför kan någon grads för låg framtemp få kännbart genomslag på rumstemp.

Om du har fjärrvärme bör du ha en regulator som reglerar framtemp som funktion av utetemperaturen.
°

MathiasS MathiasS skrev:
Skruva bort styrdonen på fördelarna, så att slingorna står helt öppna. Blir det varmt då vet du var problemet ligger.

Det är vanligt att piggarna under styrdonen fastnar.
Locken på fördelarna (har inga styrdon) är helt öppna och piggarna löper fritt.

ricebridge ricebridge skrev:
Lufta systemet.
Systemet spolades igenom i söndags, det fanns ingen luft någonstans.

Cirkulationspumpen...

J Jochi skrev:
°
Börja som Mathias och andra skrivit. Kolla vattentrycket vid expansionskärlet och lufta vid slingfördelarna. Se om ställdonen indikerar öppet läge, Därefter lossa ställdonen och se att ventiltapparna inte sitter fast. De skall gå att trycka ner ca 4 mm och hoppa upp igen.

Kolla fram- och returtemp för varje slinga med handen. Köp gärna en berörningsfri IR-termometer för mätning av slingor vid fördelarna och golvtempraturer. Mätare finns bl a hos JULA foch Biltema från ca 300 Kr.

Verkar som om du alltid har 34 C temp i framledningen. Det är nog för lågt vid frost. Min panna varierar framtemp efter utetemperaturen. Matematiskt är sambandet Tfram = 33 - 0,5Tute.
Exempel: 33 framtemp vid 0 ute och 38 vid -10 ute. 33 - 0,5(-10) = 33 + 5.
Betänk att när utetemp ändras 20 C, från 20 till 0, då behöver framtemp bara ändras från 20 till 33 vilket är 13 C. Det betyder att en grads ändring av framtemp påverkar rumstemp mer än 1 grad. Därför kan någon grads för låg framtemp få kännbart genomslag på rumstemp.

Om du har fjärrvärme bör du ha en regulator som reglerar framtemp som funktion av utetemperaturen.
°
I söndags spolade vi igenom hela systemet och lossade på ställdonen så det är fullt blås. Pliggarna löper lätt, så inget problem där. Det fanns ingen luft i systemet.
Temperaturen jag pratade om i mitt första inlägg ställde jag på värmeväxlaren till fjärrvärmen (se displayen på bilden). Den stod ursprungligen på dryga 20 grader, men när det började bli kallt inomhus ökade jag den stegvis och till slut stod den på 39 grader och termometern in i fördelaren visade då på 58 grader och då hade vi 17,6 grader inne. Igår sänkte jag den till 25 grader och i eftermiddag hade vi 15,7 grader inne. Termometern visar nu på 38 grader i inloppet till fördelaren.Temperaturen i golvet är mellan 15,0-15,6 grader idag, innan jag sänkte igår låg den på drygt 19 grader.

Jag bifogar bilder på värmeväxlaren och fördelaren.

• Värmesystem med rör, ventiler, cirkulationspump, manometer och elektriskt kablage i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gastvärmepanna interiör med rör, mätare, elektroniska enheter, säkerhetsvarningar och installationskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Cirkulationspumpen...
Cirkulationspumpen surrar som den ska, men den kanske inte gör sitt jobb iallafall.

Uppe till vänster sitter en termostat på första fotot, troligtvis för max temp till GV, den har även den en pigg. tar du bort termostaten så ska det bli varm på rören till den. men tänk på att ställa ner kurvan så inte GV får för hett i sig

Du har 15 graders skillnad på in och ut. Om du ökar farten på pumpen, tex till läge tre, minskar diffen då? Har du trägolv får du vara lite försiktig. vattnet är lite varmt för det. Ditt problem just nu är tempdiffen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.