Vi bor i ett gammalt elementhus med enrörssystem för radiatorerna. När vi började renovera för inflytt för 5 år sedan valde vi att lägga golvvärme i köket som då är kopplat på samma rör som radiatorerna. Rörisen som gjorde det tokvägrade att lyssna på mig när vi diskuterade vilket håll vattnet går åt och kopplade in retursidan på radiatorrören mot tilloppet i shunten och returen från shunten mot tilloppet från radiatorerna. Nu när det blev lite kyligare i Stockholm sjönk temperaturen inne från 22C (min fru är frusen) till 18C (nu håller hon på att avlida) och jag började titta ordentligt på det här. Golvvärmeslingan blir inte varmare av att jag stänger av den lokala cirkulationspumpen. Det har i ärlighetens namn aldrig varit speciellt varmt, mest bara inte svinkallt...
Så för att sammanfatta vad jag egentligen undrar:
- jobbar nu cirkulationspumpen i vår bvp mot cirkulationspumpen i golvvärmen?
- kan det här vara anledningen till att pumpen inte orkat värma huset?
Lägger också till en bild på hur det är kopplat.
Så för att sammanfatta vad jag egentligen undrar:
- jobbar nu cirkulationspumpen i vår bvp mot cirkulationspumpen i golvvärmen?
- kan det här vara anledningen till att pumpen inte orkat värma huset?
Lägger också till en bild på hur det är kopplat.
Jag skulle nog säkerställa rätt flöde genom minishunten. Jag fick samma fenomen när min röris hade vänt på framledning och retur, dvs dålig verkninsgrad. Det var samma minishunt. Dock tycker jag att termomentern visar något annat. Du har ju 40 grader vid shunten vilket borde vara tillräckligt för att värma. Jag skulle försöka mäta framledning och retur på slingan och se vad du har där.
Hur menar du att verkningsgraden påverkas?
Golvet blir naturligtvis inte varmt av att man stänger av pumpen. Pumparna driver olika flöden och påverkar i princip inte varandra.
Golvet blir naturligtvis inte varmt av att man stänger av pumpen. Pumparna driver olika flöden och påverkar i princip inte varandra.
Det är tillopp/retur från radiatorerna som värmer upp hela shunten. Cirkulationspumpen var också avstängd en stund innan jag tog bilden för att jag ville se om cirkulationspumpen i BVP skulle orka trycka runt vattnet i golvvärmen. Tillopp/retur till golvvärmen är inte varm oavsett om pumpen på shunten är av eller på.Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle nog säkerställa rätt flöde genom minishunten. Jag fick samma fenomen när min röris hade vänt på framledning och retur, dvs dålig verkninsgrad. Det var samma minishunt. Dock tycker jag att termomentern visar något annat. Du har ju 40 grader vid shunten vilket borde vara tillräckligt för att värma. Jag skulle försöka mäta framledning och retur på slingan och se vad du har där.
Är det inte så att vattnet ska komma från radiatorerna, gå till cirkulationspumpen på shunten, ut i golvet, tillbaks in i shunten och fortsätta ut tillbaks till bvp? Som det är kopplat hos mig ser det ut som att cirkulationspumparna jobbar mot varandra, istället för med.D Daniel 109 skrev:
Alltså att det borde vara så som jag ritat i turkost.
Jag skulle vända på framledning och retur. Det finns ju en anledning till att det är pilar . Tror shuntens cirkulationspump motverkar trycket i framledningenS Sundblad skrev:Det är tillopp/retur från radiatorerna som värmer upp hela shunten. Cirkulationspumpen var också avstängd en stund innan jag tog bilden för att jag ville se om cirkulationspumpen i BVP skulle orka trycka runt vattnet i golvvärmen. Tillopp/retur till golvvärmen är inte varm oavsett om pumpen på shunten är av eller på.
Klicka här för att svara


