9 887 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Golvvärme farligt för klinkers?
Sida 1 av 3
Har inte en aning men var och varann människa har ju värme + klinkers, låter mer som ett fabrikationsfel på plattorna, kan det vara fogarna som spricker, då kanske han satte på värmen för fort. måste vänta minst en månad efter plattsättning.
Om det är betongplatta kan det bero på att plattan belastades med ytterväggarna för tidigt, innan betongen brunnit tillräckligt. Då kan grunden spricka och det märks just på att klinkersplattor spräcks, något det skrivits om tidigare här på forumet.
Har haft el-golvvärme i flera hus, aldrig några problem.
Nya huset vi håller på bygga ska vi ha vattenburetgolvvärme på båda våningar inkl. badrummet.
Det vi har valt dock är att inte ha trägolv på bottenvåningen det blir klinkers på hela även v-rummet.
Trä släpper inte igenom värme så bra.
Nya huset vi håller på bygga ska vi ha vattenburetgolvvärme på båda våningar inkl. badrummet.
Det vi har valt dock är att inte ha trägolv på bottenvåningen det blir klinkers på hela även v-rummet.
Trä släpper inte igenom värme så bra.
Den förklaring jag har fått är att man ska aldrig stänga av golvvärme som är ingjuten i plattan, så det får gå hela året.
På övervåningen kommer vi också att ha golvvärme men där kan man stänga av på sommar för att det är i bjälklaget.
Badrummen kommer jag aldrig att stänga av.
Det är skönt att kliva av från duschen på varm golv :
Det kanske blir lite dyrare i drift men man får testa sig fram.
Jag har golvvärme idag i badrummet och har haft tidigare i köket och badrum i tidigare hus.
Har aldrig kännt att det var kallt, även om man var barfotta.
Det jag har hört här från experterna och andra är att man ska låta betongen brinna i minst 100 dagar innan man lägger klinkers. Betongen krymper en del under brinntid och lägger man klinkers för tidigt kan man vara säkert på att det blir sprikor och att klinkers lossnar.
På övervåningen kommer vi också att ha golvvärme men där kan man stänga av på sommar för att det är i bjälklaget.
Badrummen kommer jag aldrig att stänga av.
Det är skönt att kliva av från duschen på varm golv :
Det kanske blir lite dyrare i drift men man får testa sig fram.
Jag har golvvärme idag i badrummet och har haft tidigare i köket och badrum i tidigare hus.
Har aldrig kännt att det var kallt, även om man var barfotta.
Det jag har hört här från experterna och andra är att man ska låta betongen brinna i minst 100 dagar innan man lägger klinkers. Betongen krymper en del under brinntid och lägger man klinkers för tidigt kan man vara säkert på att det blir sprikor och att klinkers lossnar.
Jag tror jag har en teori om förklaringen du fick att aldrig stänga av golvvärmen. Rent fysiskt stänger du inte av golvvärmen. Men värmepannan är ju termostatreglerad och står på hela året fast den inte släpper fram värme (förhoppningsvis) till golvslingorna när det är varmt ute, dvs vanligtvis mars-april till september-oktober någongång.
Du ska inte ha värme på i golvslingorna när det är varmt ute, du är väl inte gjord av pengar? Precis som att radiatorerna också är kalla under sommarhalvåret. Fast nästa år får vi väl en normal svensk sommar igen och då blir det till att öka på elleverantörernas vinster igen.
Annars brukar en av orsakerna till att golvvärme förbrukar mer energi än radiatorer just vara att värmen står på alldeles för länge in på somrarna.
Du ska inte ha värme på i golvslingorna när det är varmt ute, du är väl inte gjord av pengar? Precis som att radiatorerna också är kalla under sommarhalvåret. Fast nästa år får vi väl en normal svensk sommar igen och då blir det till att öka på elleverantörernas vinster igen.
Annars brukar en av orsakerna till att golvvärme förbrukar mer energi än radiatorer just vara att värmen står på alldeles för länge in på somrarna.
Tyvärr så är man inte det :-/ (gjord av pengar menar jag)
Hoppas att du har rätt, jag ska fråga golvvärmeinstallatören (när jag får ta på honom) och fråga igen vad är det han menade med att aldrig stänga av.
Återkommer när jag har fått en förklaring.
Vi har bestämnd att ha klinkers på hela bottenvåningen (även v-rummet) kommer det att kännas kallt under sommar tid?
Hoppas att du har rätt, jag ska fråga golvvärmeinstallatören (när jag får ta på honom) och fråga igen vad är det han menade med att aldrig stänga av.
Återkommer när jag har fått en förklaring.
Vi har bestämnd att ha klinkers på hela bottenvåningen (även v-rummet) kommer det att kännas kallt under sommar tid?
Många som lägger vattenburen golvvärme kompletterar med elvärme just i badrummen. Fördelen är att man kan köra en grundvärme uder den delen av året man inte har pannan igång.
Sjjälv har jag bergvärme med delad ackumulatortank för varmvatten och värme. (Separata kammare men delad burk). Jag har alltid värmen på, kan man säga, men termostatstyrningen släpper ju inte ut varmvatten i golvslingorna när rummen är tillräckligt varma. I badrummet däremot kör jag på hög inställning så golvet alltid får sin grundvärme - det torkar mycket fortare på golvet när man duschat och känns GÖTT på morgonen.
Sjjälv har jag bergvärme med delad ackumulatortank för varmvatten och värme. (Separata kammare men delad burk). Jag har alltid värmen på, kan man säga, men termostatstyrningen släpper ju inte ut varmvatten i golvslingorna när rummen är tillräckligt varma. I badrummet däremot kör jag på hög inställning så golvet alltid får sin grundvärme - det torkar mycket fortare på golvet när man duschat och känns GÖTT på morgonen.
Hemligheten är att slopa utetemperaturgivaren och bara köra pannan på innetermostater och returvärmegivare. När termostaterna och därmed slingorna är tillräckligt varma och sluter, slår pannan ifrån när returvärmegivaren märker att det inte är någon förbrukning att tala om
Fördelarna med det är att man inte behöver fundera på några kurvor som ska kompenseras för utetemperatur och husets egenskaper osv.
Fördelarna med det är att man inte behöver fundera på några kurvor som ska kompenseras för utetemperatur och husets egenskaper osv.