Jag har tänkt bygga nytt (inom några år). Jag tänker berg- eller jordvärme beroende på förutsättning. Frågan det gäller är om man ska ha golvvärme i hela huset eller om man skall välja ett annat alternativ. Planerna är 1-plans hus. Eller skall man välja något baserat på luft för att på så vis få "rundgång" på luften och kanske det oxå ger jämnare värme.
Någon som har idéer eller tankar?

golv värme är bekvämt, men det kanske är billigare drift om man lägger golv värmen i bjälklaget istälet för i plattan.

Jag har aldrig hittat nåt bättre alternativ än golvvärme, Du får värme överallt vilket Du aldrig får av radiatorer tex, och värmen är där man vill ha den under fötterna. Har lagt in vattenburen i 2 hus och har bara positiva erfarenheter. Jag kan inte se nån nackdel alls med golvvärme, vårt förra hus drog inte mer ved när vi la golvvärme och vårt nuvarande hus drar inte mer fjärrvärme med golvvärme. Så i vårt fall har inte driftskostnaderna ökat alla fall. Däremot är det varmare i dom rum där vi har det :)

C
Min fundering är bara hur behagligt det är när golvvärmen spettar på allt vad den orkar på vintern, om man som jag bland många andra har problem med fotsvett..?

har du ett hus som han nån torm av isolering i väggar & golv, så behövs inte så hög tempratur för att hålla 21 grader i rummet.

C
Det var iofs rätt dålig isolering i hangaren jag jobbade i, dessutom var nog plattan oisolerad hehe. Efter avslutad arbetsdag gick det utmärkt att hälla ur skorna när man tog av sig dom. :D
Men det är klart, det är skillnad på ett välisolerat hus kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.