6 857 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Golvvärme 12 el. 16 eller mer?
Sida 1 av 2
Källarens våtdel 30 kvm tänker vi lägga vattenburen golvvärme. EPS-cement 40-50mm och golvvärmerör.
Inte så insatt i röringenjörskonsten men inbillar mig att en fördelare kopplad som instick på ut/ingående värmen från bergvärmen skulle kunna hålla igång värmen i golvet med befintlig CirkulationsPump.
Har jag fel?
Hur dimensionerar man val av golvrörens dimension? Läste nåt om boverket med temp. max 30 grader, stämmer det? Klinker tål väl annars lite mer? Är det energislöseri som ska förhindras. .
Inte så insatt i röringenjörskonsten men inbillar mig att en fördelare kopplad som instick på ut/ingående värmen från bergvärmen skulle kunna hålla igång värmen i golvet med befintlig CirkulationsPump.
Har jag fel?
Hur dimensionerar man val av golvrörens dimension? Läste nåt om boverket med temp. max 30 grader, stämmer det? Klinker tål väl annars lite mer? Är det energislöseri som ska förhindras. .
En separat shunt ger ju mer reglermöjligheter än att koppla golvvärmerör direkt på "radiatorslingan".
För 30m2 så finns det ju små smidiga shuntar att köpa.
Personligen skulle jag nog kört mer än 12mm slang på 30m2, men det beror ju på antalet slingor oxå.
För 30m2 så finns det ju små smidiga shuntar att köpa.
Personligen skulle jag nog kört mer än 12mm slang på 30m2, men det beror ju på antalet slingor oxå.
Jo man får nog koppla in en shunt så golvvärmevattnet blir lite kallare än värmen till elementen. Annars bör regleringen efter lite justerande bli rätt i förhållande till utetemperaturen. Om man nu kan tro att golvvärmen ska följa med parallellt med tempen i radiatorvattnet. Är det vår och höst kanske det är 35 grader till elementen och 25 till golvvärmen. vinter kan det vara 45 resp. 35. Kan man gissa att en justering av shunten kan få en lagom temperatur. Det är inte livsviktigt men ungefär rätt kanske.
Jag såg en lösning för ett antal år sedan, där man hade vanliga radiatorer i huset, men lagt golvvärme i badrum/tvättstugedelen efter någon ombyggnad/renovering.
Och då släppte han bara upp GV-slingans båda ändar på ett lämpligt ställe, och dit kom det även utanpåliggande rör för radiatorvatten och så en vanlig radiatortermostat i anslutningen mellan slinga och rör.
Och det verkade ju fungera ganska ok ...
Tyvärr har jag ingen bild på det.
Men för bästa funktion vill man nog att den termostaten har i princip en ren on/off-reglering, så hela golvet får samma temp.
Och då släppte han bara upp GV-slingans båda ändar på ett lämpligt ställe, och dit kom det även utanpåliggande rör för radiatorvatten och så en vanlig radiatortermostat i anslutningen mellan slinga och rör.
Och det verkade ju fungera ganska ok ...
Tyvärr har jag ingen bild på det.
Men för bästa funktion vill man nog att den termostaten har i princip en ren on/off-reglering, så hela golvet får samma temp.
Redigerat:
Det känns som källaren är varm i sig själv. Låter lite konstigt men iom att det är radhus sitter det ihop med nästa hus som ju också är uppvärmt. Har mätt golvets temp som är mellan 20 till 30 grader på vintern. Så vi kanske har våtavdelningen lite mindre varmt normalt och sedan ökar när det ska badas så det blir varmt och skönt på golvet. Huvudsaken är att vi kan variera enkelt. Sommartid blir det ingen värme vilket är en nackdel. Acctank finns i bakhuvudet. Det kanske blir när vi lägger golvvärme i resten avkällaren. Acctank med lågtemp och högre COP.
Nu har rörisen satt igång med inhopp då och då vilket passar bra med mitt slöjobbande i källarn. Fått lite högre fart nu iallafall.
Rivit bort vägg och gör ett "bergvärmerum" och sätter golvvärmekopplet där. Tar nog till ett som klarar 100 kvm då resten av källaren behöver göras iordning rätt snart i golvhänseende.
Lägger rör för övriga husets k/v vatten då jag råkade nudda ett av de gamla rören i plattan. 22mm koppar. Tar ut vatten till badkar i shakt upp till övriga våningar.
Försöker få ut ett par stick i brineröret från VP för kyla för "vinkällare och matkällare". Där finns svalt vatten för kylning oftast. Lägger möjlighet att dra till vinden för ev. solvärme, framtida kylning av solceller, återvinning av ventilationsvärme mm. Kul med en möjlighet att samla värme där den finns. Avloppsvattnet är en kandidat ävenså men hur löser man det? Grå cellerna jobbar alltid med kul saker när man sover. Plötsligt vaknar man med tretti dumma idéer och nån användbar i bästa fall.
Just nu klipper och skruvar jag plåtreglar. Rätt kul ändå faktiskt.
Bestämt oss tillsammans med röris om 16 mm golvslang Diffusionstät har jag läst är bäst för att inte få aggressivt vatten för VP och radiatorer. Såg en slangtyp på Hornbachs med aluminiumskikt. Det ska nog till en metall för att bli diffusionstät. Synpunkter på detta?
Rivit bort vägg och gör ett "bergvärmerum" och sätter golvvärmekopplet där. Tar nog till ett som klarar 100 kvm då resten av källaren behöver göras iordning rätt snart i golvhänseende.
Lägger rör för övriga husets k/v vatten då jag råkade nudda ett av de gamla rören i plattan. 22mm koppar. Tar ut vatten till badkar i shakt upp till övriga våningar.
Försöker få ut ett par stick i brineröret från VP för kyla för "vinkällare och matkällare". Där finns svalt vatten för kylning oftast. Lägger möjlighet att dra till vinden för ev. solvärme, framtida kylning av solceller, återvinning av ventilationsvärme mm. Kul med en möjlighet att samla värme där den finns. Avloppsvattnet är en kandidat ävenså men hur löser man det? Grå cellerna jobbar alltid med kul saker när man sover. Plötsligt vaknar man med tretti dumma idéer och nån användbar i bästa fall.
Just nu klipper och skruvar jag plåtreglar. Rätt kul ändå faktiskt.
Bestämt oss tillsammans med röris om 16 mm golvslang Diffusionstät har jag läst är bäst för att inte få aggressivt vatten för VP och radiatorer. Såg en slangtyp på Hornbachs med aluminiumskikt. Det ska nog till en metall för att bli diffusionstät. Synpunkter på detta?
Det är ju inga problem att värma ett rum med golvvärme direkt på radiatorkrets och termostat.
Det som händer är att flödet stryps av termostaten eftersom golvets yta (den för det rummet värmande arean) är så mycket större än husets övriga radiatorer.
Framledningstemperaturen är ju intrimmad för husets radiatorer.
Flödet blir som sagt lågt i golvvärmeslingan men rummet kommer att vara varmt, men ojämn värme på golvet.
Golvvärme behöver lägre framledningstemperatur för att få ut samma effekt till rummet, detta pga att den värmeavgivande arean är större.
Det som händer är att flödet stryps av termostaten eftersom golvets yta (den för det rummet värmande arean) är så mycket större än husets övriga radiatorer.
Framledningstemperaturen är ju intrimmad för husets radiatorer.
Flödet blir som sagt lågt i golvvärmeslingan men rummet kommer att vara varmt, men ojämn värme på golvet.
Golvvärme behöver lägre framledningstemperatur för att få ut samma effekt till rummet, detta pga att den värmeavgivande arean är större.
Och för att förtydliga JOW, så brukar man kompensera den låga tempraturen i slingan med högt flöde för att säkerställa att hela slingan har samma temp.
Risken med att bara stypa är att mitt i vintern när det är som kallast, så märker man tydligt skillnader i golvet pga hög intempratur och låg temp i slutet på slingan.
LK M60 shunt är tex byggt för dyl system, kanske lite dyr för mindre rum men ett bra shuntsystem.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...lvvarme/Produktkatalog/Shuntar/Minishunt-M60/
Risken med att bara stypa är att mitt i vintern när det är som kallast, så märker man tydligt skillnader i golvet pga hög intempratur och låg temp i slutet på slingan.
LK M60 shunt är tex byggt för dyl system, kanske lite dyr för mindre rum men ett bra shuntsystem.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...lvvarme/Produktkatalog/Shuntar/Minishunt-M60/
Tack för alla synpunkter så långt. Förstår att lågt flöde får vattnet att svalna snabbare men kan ha det i tankarna om man kan avpassa slingorna lite så de svalare kommer på ställen där man inte går så ofta. Med facit efter 35 år i hand är källaren alltid varmare än övriga huset och mest fot-komfort vi eftersträvar. Gör nog av den anledningen lite mindre yta av golvet belagda med golvslingor. Värmen finns ändå i rummet.
Val av slang läggs på ny tråd.
Blivit varnad på Värmepumpsforum av några trådar med korroderande radiatorer och VP med pexslang som tar upp syre.
Val av slang läggs på ny tråd.
Blivit varnad på Värmepumpsforum av några trådar med korroderande radiatorer och VP med pexslang som tar upp syre.
Håller inte riktigt med där. Men som Du säger så är det en förutsättning att ha fjäder för att böja men sen är det lätt som en plätt att ha den liggande på isoleringen för ingjutning. Man behöver nästan inte fästa den nåt i jämförelse med vanlig pex. Fast priset är ju högre.corre skrev:
Kan det vara så att alupexen finns i flera kvaliteter. Har sett golvvärmepaket från Roth där sån slang finns. Eller rör skulle jag kalla det.corre skrev:
Ingen nackdel att den har vett att ligga still när man böjt och lagt den. Väldresserad.