Byggahus.se

Golvvärmetermostat

1. D
    Medlem Nivå 1
    Jag har idag en Golvvärmetermostat som har gått sönder t2 floortemp

Tänkte att jag skulle kunna byta ut det själv med en likadant men den har gått ur sortimentet och på dess ersättare märkte att kopplingsschema ser lite annorlunda ut dvs. på GOLVVÄRMETERMOSTAT K1. Därför skulle behöva någons hjälp som kan/vill förklara kopplingen.

Som ni kan se på bilden som jag bifogat så finns det kopplingsschema både för GOLVVÄRMETERMOSTAT K1 och t2 floortemp

Har ritat med två röda pilar som pekar mot sensorerna och det är inga konstigheter där.

Det är dessa jag är osäker på vad de motsvarar gentemot den nya kopplingsschema

Det som visas nedan i exemplet är säker felaktigt.
    Någon som vet vilket av de nummer (1,2,3,4,5) på Golvvärmetermostat_K1 motsvarar t2 floortemp (OUT, N etc) ? ... siffernummer markerat i blått nedan!

T.ex.
    Från vänster
    OUT (på t2 floortemp) --> motsvarar "1" (på Golvvärmetermostat_K1)

N (på t2 floortemp) --> motsvarar "2" (på Golvvärmetermostat_K1)

[​IMG] (på t2 floortemp) --> motsvarar "3" på (Golvvärmetermostat_K1)

L (på t2 floortemp) --> motsvarar "4" på (Golvvärmetermostat_K1)

OUT (på t2 floortemp) --> motsvarar "5" på (Golvvärmetermostat_K1)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-10-9_14-58-52.png

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Är det verkligen en ersättningstermostat för t2? Jag har för mig att t2 har mera funktioner.
    Men K1 fungerar säkert om du kan byta golvgivaren, kan du inte det så får du skaffa en E8581565 den klarar en mängd olika givare och har flera funktioner och ett betydligt högre pris ;)

3. D
    Medlem Nivå 1
    Kanske inte direkt ersättare men enligt https://golvvarmekungen.se skall Golvvärmetermostat K1n passa utan att behöva byta golvgivare. Ingen lust att bila upp golvet :)
    Så dilemman kvarstår

4. E
    Medlem · Nivå 19
    Vad är dilemmat? Värmekabeln och var den ska anslutas på plinten är ju utritad på båda bilderna.

5. D
    Medlem Nivå 1
    Dilemmat är som jag beskrev i Exemplet
    "Någon som vet vilket av de nummer (1,2,3,4,5) på Golvvärmetermostat_K1 motsvarar t2 floortemp (OUT, N etc) ? ... siffernummer markerat i blått nedan!"

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Om du köper den termostat som jag har gett Enr på behöver du inte bila i nått golv OCH om golvvärmen är riktigt utförd ska det inte vara några problem att dra ur den befintliga givaren och stoppa in en ny.

7. E
    Medlem · Nivå 19
    Varför hänga upp sig på siffrorna? Du har ju beteckningarna som L, N osv.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar och talamod att svara på mina frågor!
    Jag vet dock inte om arbetet riktigt utförd. Flyttade till Huset för 2 år sedan. Jag vet att det finns många bättre termostat men hittat den som jag beskrev och som ska funka.

På tal om beteckningarna så visst finns de där och lätta att förstå för den som kan. Jag får skämmas och säga att jag inte gör det därför hade uppskattat/velat se vad de olika motsvarar., dvs. mot vilken siffernummer

9. E
    Medlem · Nivå 19
    K1 T2 (räknat från vänster)
    1 4
    2 3
    3 6
    4 7
    5 --
    6 1
    7 2

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Tänk : "Pil in" = matning och "Pil ut" = till lasten, så ser du ju var matningen ska in och var lasten ska vara. Kolla lasten i högra figuren, så ser du ett rött "N" och det är ju då "pil ut N1" och motsvarande " L" för "pil ut L1". Glöm inte att koppla skyddsjorden till skärmen på värmekabeln med separat koppling t.ex. wago!

11. D
    Medlem Nivå 1
    Tack etompau

Hur ska man tolka " 5 -- " ?

12. E
    Medlem · Nivå 19
    Tempsänkningsingång finns ej på T2.

13. D
    Medlem Nivå 1
  14. D
    Medlem Nivå 1
    Nu när man flyttat alla enligt nedan så är det på T2 "jord" (gröngula) som är över vilket det är inte. Men jag kan inte koppla in den i Tempsänkningsingång på K1 förstås.

K1 T2 (räknat från vänster)
    1 4
    2 3
    3 6
    4 7
    5 --
    6 1
    7 2

• Laddar…
  15. E
    Medlem · Nivå 22
    Jorden kopplar du lämpligen med en Wago 222 eller 221 i dosan och låter bli att ansluta den i termostaten. Jorden på termostaten är bara en kopplingsplint och jordar inget i själva termostaten