Golvvärme eller luftvärmepump till garage?

866 läst  18 svar

1. T
    Medlem Nivå 6
    Finns säker svar på detta om man söker i gamla trådar men det blev lite bråttom.
    Ska grävas och göra grusbädd för grunden i helgen och grävaren undrade om jag skulle ha golvärme, vilket kräver mer plats för isolering.
    Garaget blir ett enkelgarage på ca 40m2 och tanken är att köra in bilen på vintern och hålla en så låg temperatur som är nödvändig, för att sen vrida på mer värme om jag ska meka.
    Så vad är rådet? För och nackdelar med systemen? Billigast driftkostnad?

2. E
    Medlem · Nivå 17
    En luftvärmepump ger mer värmeenergi än elektrisk golvvärme/elelement, kanske 3-4 gånger mer värme från den jmf med elektrisk golvvärme.

3. T
    Medlem Nivå 6
    Jo, det är ju en klar fördel.
    Har nu kollat runt i andra trådar, ja det finns rätt många, och det råder ju delade meningar om vad som är bästa alternativet där avfuktare och elradiatorer verkar vara en annan lösning.
    Jag tar ändå gärna emot tips och råd då många trådar har några år på nacken, och framför allt synpunkter på golvvärme då denna måste planeras redan vid grundläggningen, de andra har jag ju god tid på mig att fundera på.

4. P
    Medlem · Nivå 4
    Golvvärme i betong är riktigt "segt". Höjer du värmen för att mecka så är det varmare dagen efter så du behöver planera ditt meckande...

5. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag har vattenburen golvvärme med en egen elpatron för garaget. Fanns när vi köpte huset. Visst , det är praktiskt att vattnet på golvet torkar upp snabbt om man kör in en snöig bil. Men det blir väldigt fuktig luft så jag kompletterar med en avfuktare. Jag tror personligen en luftvärmepump passar bättre, lägre elförbrukning samt att man får lite fart på luften.

• Laddar…
  6. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Jag hade lagt ner slang för vattenburen golvvärme så har man valet om man vill koppla in den i framtiden eller ej, extrakostnaden för det är inte jättestor. Dina behov kanske förändras och då kan det vara skönt med ett varmt golv.

I mitt garage har jag en luft-luft som i normala fall går på underhållsvärme. Ska jag skruva måste jag öka värmen kvällen innan men det är sällan jag kommer ihåg det. Brukar därför starta en elfläkt för att snabbare få upp temperaturen när jag ska skruva.

• Laddar…
  7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Luft-luft värmepump helt klart. Mycket energieffektivare än direktverkande el och riktigt snabb på att få upp temperaturen. Men isolera plattan ordentligt oavsett.

Jag har golvvärme i mitt men det är endastför att jag kopplat in på husets värmesystem

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 6
    Har du någon koll på vad det kostar med slang och extra isolering?

• Laddar…
  9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    100mm extra isolering bör bli ca 3000:- i material
    Golvvärmeslang ca 1500:-
    Sen ca1000:- extra för hållare etc.

10. E
    Medlem · Nivå 17
    Som sagt här ovan, du får mycket snabbare värme från en luftvärmepump än om du vrider upp termostaten på golvvärmen.
    Trycker du på start på pumpen så har du värme efter ca 60 sekunder.
    På sommaren kan den även kyla om du skulle behöva det.

Lite ljud för den, samt du får ett vinddrag i närheten av inomhusdelen.

11. T
    Medlem Nivå 6
    Får tacka för alla svar, men som det känns nu skippar jag att gjuta in slang och så får det bli luftvärmepump eller elradiator och avfuktare. Men det ska ju inte grävas förrän i morgon så jag hinner nog ändra mig under natten

12. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Golvvärme i ett garage är najs om man ska meka med bilen , dock en dyr och trög värmelösning.
    (slang , fördelare , ngt som värmer vattnet , cirkulationspump )
    Går iofs att ha en byggvärmefläkt som värmer garaget den dagen du vill göra ngt i lokalen .
    LLVP ger en mycket billigare uppvärmning , typ 3-4 ggr billigare än ett elelement tex .

13. N
    Husägare · Nivå 5
    Golvvärme för min del.
    Garaget går på en egen shunt via värmeväxlare (frostskyddsmedel i den kretsen), från pelletspannan som värmer huset. Jag kan på så sätt helt stänga ner garaget om jag skulle vilja, men normalt på vintern är det frostsäkrat för att oljor och dylikt inte ska skadas och kan höja/sänka tempen inifrån huset.

Är du osäker, lägg ner rören, du kanske byter värmekälla i huset en vacker dag, till bergvärme, pellets eller luft/vatten pump och har då möjligheten att koppla in även garaget.

14. T
    Medlem Nivå 6
    Jag håller med om detta men då jag har direktverkande el i huset, ska köpa luft/luft-pump där sen, och att garaget ligger 30m ifrån huset så ser jag det som mindre troligt att jag kommer konvertera till bergvärme och dra kulvert 30m till garaget i framtiden. Hade jag haft vattenburet system i huset idag och garaget närmare så hade jag helt klart lagt i slang.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Kulvert är dessutom dyrt, så då återstår luft-luft som det vettiga alternativet.

Varmt golv är trevligt men lite överskattat, isolering däremot är underskattat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: