Byggahus.se
Blir inte rektit rektig på detta. Ska installera vattenburen golvvärme i badrum.

Hade tänkt att använda mig av spårade våtrumskivor, lägga ut slang + nät och sen flytspackla. Rakt på bjälklag.
Men jag har gott om plats och funderar lite. Är det någon faktisk vits med spårade skivor? Kan jag inte lägga vanliga spånskivor, skruva fast slangen i golv. På med armering och sen flytspackla? Ska ju ändå inte ha plåtar i badrummet.
 
  • Underkonstruktion av ett rum med isolering, OSB-skivor och rörinstallationer synliga. Fönster i taket. Byggnadsstadiet av interiören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Jo det blir mycket bättre att göra så, bättre hållfasthet.
Men du ska ha först golvspån - armering - gv slang
 
Redigerat:
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
R
V Värmlänningen skrev:
Blir inte rektit rektig på detta. Ska installera vattenburen golvvärme i badrum.

Hade tänkt att använda mig av spårade våtrumskivor, lägga ut slang + nät och sen flytspackla. Rakt på bjälklag.
Men jag har gott om plats och funderar lite. Är det någon faktisk vits med spårade skivor? Kan jag inte lägga vanliga spånskivor, skruva fast slangen i golv. På med armering och sen flytspackla? Ska ju ändå inte ha plåtar i badrummet.
Hur tjockt tänkte du flyta?
 
MrJay
Kör som du tänkt, spårade skivor behövs inte.
 
Glöm inte lägga lite isolering på rören i golvet så slipper du att dom värms upp lika mycket av golvvärmen. Obetydligt jobb och kostnad i sammanhanget.
 
K
Ska du flytspackla så är det bästa att lägga in gv slangen i flytspacklet. Du får bättre och jämnare temp.
Vilken tjocklek på slang och hur tjockt ska du flyta?
 
Bygghöjden ökar..
 
Jag säger hela skivor, stabilare. Sen kör du bara armering och sen 12mm slang och spackel! Behöver du upp i höjd så skulle jag valt att limmskruva regel på bjälklaget.

Då har du även möjlighet att bygga fall med bjälklaget, spackel är dyrt!
 
Tack för alla svar! Kommer nu att köra 16mm slang och flytspackla ca 40mm.
 
K
V Värmlänningen skrev:
Tack för alla svar! Kommer nu att köra 16mm slang och flytspackla ca 40mm.
Då är det ju bara lägga vanligt golvspån, prima, stifta fast nätet, najja fast gv slangen i nätet, flytspackla 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.