Hej,

Vi går i tankarna att renovera ett badrum från 2004 (samma år som huset byggdes). Det är betongplatta och vattenburen golvvärme. Läser att man måste nästan alltid byta golvbrunnen. Vad är anledningen till det om brunnen är okej? Sedan undrar jag hur gör entreprenören med att bila upp brunnen utan att golvvärmen skadas? Enligt golvvärmeritningen så finns slingor även vid golvbrunnen.

Är orolig för att entreprenören skadar golvbrunnen i onödan och jag vill överväga att säga till honom att inte byta golvbrunnen.

Någon som har erfarenhet av liknande renoveringar?
 
Finns lite matnyttigt på gvk hemsida
 
  • Google-sökresultatsida på mobil visar information om regler för byte av golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Hej,

Vi går i tankarna att renovera ett badrum från 2004 (samma år som huset byggdes). Det är betongplatta och vattenburen golvvärme. Läser att man måste nästan alltid byta golvbrunnen. Vad är anledningen till det om brunnen är okej? Sedan undrar jag hur gör entreprenören med att bila upp brunnen utan att golvvärmen skadas? Enligt golvvärmeritningen så finns slingor även vid golvbrunnen.

Är orolig för att entreprenören skadar golvbrunnen i onödan och jag vill överväga att säga till honom att inte byta golvbrunnen.

Någon som har erfarenhet av liknande renoveringar?
I ett sådan nytt hus behövs sällan brunnen bytas. Lägg ut en bild på brunnen om du är osäker.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I ett sådan nytt hus behövs sällan brunnen bytas. Lägg ut en bild på brunnen om du är osäker.
Tack! Ja, det är inget fel på brunnen
 
V Vector skrev:
Finns lite matnyttigt på gvk hemsida
Tack för svaret. Då byter vi inte brunnen. Men bara av nyfikenhet, hur skulle man tillväga i ett sådant fall. Någon gång måste den ju bytas om 50 år typ eller?
 
Man kan ju mäta med en ir temometer på golvet så ser man var slangarna går å sen vara försiktig när man bilar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.