Hej!

Jag håller på med en totalrenovering av gammalt badrum i ett hus. Jag har kollat alla regler gällande badrumsrenoveringar. och det ska göras fackmannamässigt. Men det är 2 saker som jag inte blir klok på.

efter jag har lagt golv spånskiva på 22 mm så kommer det att primas, armeringsnät och sen flyttspackel.
sen tänkte jag lägga plastmatta i hela badrummet och nu kommer jag till golvbrunnsmanschetten ?

När jag tittar på nätet för att köpa en golv brunnsmanschett så är den :
Höjd 0.3 cm
Längd 37 cm
Bredd 37 cm

Då menar jag efter flyttspacklingen så kommer golvet att stiga minst 3 mm till vid golvbrunnen efter att jag har gjort golvfall. Kommer inte det medföra mera problem efter att kakel& klinker är på plats med just fallet av rinnande vatten mot golvbrunnen ?

Min andra fråga ? På spånskiva ska det lämnas mellanrum ca 10 mm från väggarna för att dem kan röra sig... Men spånskivorna kommer båda att limmas och skruvas och jag förstår inte riktigt hur dem kommer kunna röra sig efter detta ?

Förstår inte? Först nämner du att du ska lägga plastmatta i hela rummet? Sen att du ska lägga klinker ? Oavsett kommer tjockleken på manschetten inte märkas så de är bara köra (y) Då är de mer noga att du skaffar rätt verktyg för att skära den

Du har kanske läst fel på dimensionen av brunnsmanschetten? Tjockleken är troligen 0,3 mm, inte 3 mm.

använder man golvbrunnsmanschetten om man lägger plastmatta på golvet ??

P Patzie skrev:
Förstår inte? Först nämner du att du ska lägga plastmatta i hela rummet? Sen att du ska lägga klinker ? Oavsett kommer tjockleken på manschetten inte märkas så de är bara köra (y) Då är de mer noga att du skaffar rätt verktyg för att skära den
'

Ursäkta jag har skrivit fel. Jag menade tätskiktsmatta efter flyttspackel och sen golvbrunnsmancheten.

M Mr B skrev:
Du har kanske läst fel på dimensionen av brunnsmanschetten? Tjockleken är troligen 0,3 mm, inte 3 mm.

På produktinformation står det 0,3cm så ju det blir 3mm

T tergo skrev:
använder man golvbrunnsmanschetten om man lägger plastmatta på golvet ??

Nej jag ska inte ha plastmatta... skrev fel menade tätskiktsmatta sen golvbrunnsmanchet

T
Ja, den bygger 3mm och det är bara ett problem om man lägger en tunn mosaik men då får man spackla ut kanten dagen innan man lägger mosaiken med fix så vips är problemet löst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.