Hej, vår golvbrunn på nerevåningen töms då och då, och dålig lukt kommer ut. Vi har haft huset i 1.5 år, och detta händer ganska ofta.

Bild på golvbrunn. Smutsig golvbrunn omgiven av kakel, med synliga avlagringar och missfärgningar, indikerar underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Hur ska jag lösa problemet?
Med vänlig hälsning Kristian

Det låter som att ni har dålig luftning av avloppsstammen. Är det kommunalt eller enskilt avlopp? Finns det någon luftning upp genom taket eller en vakuumventil nånstans?

Kan även vara så att den gamla brunnen har gjort sitt och läcker....

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har du ett avfuktningsaggregat i källaren så tömmer det golvbrunnen om du ställt relativa fuktigheten för lågt!
Prova att ställ en skål på 12-15 cm med 1 liter vatten bredvid. Försvinner det vattnet också över en viss tid?
Tömms brunnen men nivåen i skålen är den samma då har du läckage i brunnen.
Mest troligt är att det dunstar. Vanligt vid golvvärme.

J Jörgen Ö skrev:
Kan även vara så att den gamla brunnen har gjort sitt och läcker....
Ska kolla

useless useless skrev:
Det låter som att ni har dålig luftning av avloppsstammen. Är det kommunalt eller enskilt avlopp? Finns det någon luftning upp genom taket eller en vakuumventil nånstans?
Kommunalt avlopp, finns en paxfläkt med ventil ut, ska kolla om jag kan hitta en vakumventil.

L Leif i Skåne skrev:
Har du ett avfuktningsaggregat i källaren så tömmer det golvbrunnen om du ställt relativa fuktigheten för lågt!
Prova att ställ en skål på 12-15 cm med 1 liter vatten bredvid. Försvinner det vattnet också över en viss tid?
Tömms brunnen men nivåen i skålen är den samma då har du läckage i brunnen.
Mest troligt är att det dunstar. Vanligt vid golvvärme.
Ingen golvvärme eller avfuktare.

Ytterligare info, vi har haft grodor, vid 3 tillfällen, som kommit upp ur golvbrunnen...

en liten skvätt( så det blir en hinna) av någon matolja brukar också lösa problemet om det är avdunstning

KristianHenrik KristianHenrik skrev:
Ytterligare info, vi har haft grodor, vid 3 tillfällen, som kommit upp ur golvbrunnen...
Har ni eget eller kommunalt avlopp? Där grodor kan ta sig in kan man ju tro att avloppsvatten kan ta sig ut.

M Maximarcus skrev:
Har ni eget eller kommunalt avlopp?
Står ju kommunalt i #6.

Testa att låta nån spola i toaletterna och se om vattenytan i brunnen rör sig mycket.

useless useless skrev:
Taktakpannor med en ventileringslucka för avluftning, nära hushörnet under skymningen.
Skapa konto
denna gissar jag är avluftning, se takbild En okänd öppning i väggen bredvid toaletten på nedervåningen, behöver identifiera funktion.
Skapa konto
denna lucka vet jag inte vad det är, men sitter bredvid toan på nerevåningen.

Kan det vara något fel på dessa?

Redigerat:
useless useless skrev:
Testa att låta nån spola i toaletterna och se om vattenytan i brunnen rör sig mycket.
Vattnet rör sig inte, när jag spolar på nerevåningen, vattnet rör sig när jag spolar uppe.

Enklast är väl att ta en skruvmejsel och peta ordentligt nere i brunnen. Den ser onekligen helt sönderrostad ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.