Hej ,har plaströr ner till ett gjutjärnsrör som går genom cementgolvet o sen sitter det gjutet ihop med höganäsrör o vidare ut till kommunnala avl. men det läker under kröken där gjutjärnsröret går in i höganäsröret, så nu har jag tänkt kapa höganäsrören så nära ytterväggen som möjligt o ersätta med plast. Vad kapar jag med o hur får jag ihop plast med höganäs? Har även bilat upp till en gjutjärnsbrunn o ska byta den o rören som går ihop med det andra som ska bytas, vad ska man ha för golvbrunn när man har cementgolv o det ska vara det fortsättningsvis också? Plastbrunnar verkar ju gjorda för nån typ av tätskikt eller tänkar jag fel?
Fernco har många varianter av övergångsmuffar i gummi som man drar åt med tillhörande slangklämmor som är grymt sköna att ha å göra med, kolla deras hemsida (goggla).
Det borde finnas nån som är tänkt till ditt projekt...
Att kapa "höganäsrör" vet jag inget sätt på rak arm, men jag skulle chansa på en vinkelslip med sten eller diamantskiva, men kolla upp detta med tillverkaren (om nån lever
)
Det borde finnas nån som är tänkt till ditt projekt...
Att kapa "höganäsrör" vet jag inget sätt på rak arm, men jag skulle chansa på en vinkelslip med sten eller diamantskiva, men kolla upp detta med tillverkaren (om nån lever
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Diamantskiva går bra att kapa med men rören är sköra och spricker lätt. det är inte så att ett 110 mm plasrör går inne i höganäsröret? Det blir en sorts reline.
Plastgolvbrunn går bra i ett betonggolv och går dessutom att ansluta till tätskikt.
Ta en brunn med löstagbar insats så är det enkelt att rensa.
Protte
Plastgolvbrunn går bra i ett betonggolv och går dessutom att ansluta till tätskikt.
Ta en brunn med löstagbar insats så är det enkelt att rensa.
Protte
Jag hittade på Ferncos hemsida muff som passar men var hittar jag någon som har hela deras sortiment o säljer till privatpersoner, för det gör inte dom själva q(;^vidis skrev:
Nu är röret kapat o det sprack inted^_^b och har beställt en Fernco koppling så när jag får den så är det bara börja koppla ihop.
Jag är nog lite trög för jag förstår inte riktigt hur jag ska gjuta mot plastbrunnen, den gamla gjutjärnsbrunnen hade stor fläns så där var det cement över flänsen o mot en ring som satt runt silen. Hur gjuter jag nu, det ska inte vara nåt tätskickt efersom jag bara ska måla golvet sen? Har någon en bild på hur man gör, gjuter man kanske över flänsen och slutar mot silen på nåt sätt?prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Brunnens översida/flänsen ska vara jäms med betongen och golvet ska luta mot brunnen. Kolla hos grannarna.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Betong sitter på det mesta och hur du än vrider på det hela så någonstans har du en skarv mellan betong och plast. Det funkar, do it.
Protte
Protte