Rostig golvbrunn med en skada mutter i mitten, tecken på försök med mutterspräckare och korrosion runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sökt och jag har hittat flera liknande trådar. Men jag vill ändå skapa en egen då jag inte fått svar på mina funderingar.

Hus från 70-talet och golvbrunnen i tvättstugan är igensatt.

Jag har försökt få upp skruven till vattenlåset utan resultat. Jag har försökt med rörtång, mutterspräckare osv osv. Har haft rostlösare och 5-56.

Jag får nog borra upp skiten. Jag har inte tillgång till en gasbrännare.

Men var ska jag borra?
Ska jag borra rätt in i muttern (mitten)?
Vad händer när jag borrat igenom, kommer det forsa ut vatten?

När jag väl borrat, går det att få ut muttern då eller ska jag bara göra ett hål för att komma åt med rensband?

När jag väl gjort ett hål (och eventuellt fått bort muttern) vad ska jag täppa igen hålet med?
Måste man täppa igen det?

Bifogar en bild.
Har försökt med mutterspräckare därav ser muttern ut så.
Vi ska byta brunn men det är inte aktuellt just nu. Jag vill bara få rensat.

Borra så stort det går utan att borra sönder gängorna i gjutjärnet, sedan använder du en huggmejsel (och hammare) och sas viker in det som är kvar av proppen.

Det är nog mindre vatten bakom proppen än i vattenlåset om det är tätt.
Gillar du avloppslukt så låter du hålet vara öppet, annars så skaffar du en ny propp, det finns i metall med gängor eller propp av gummi.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Borra så stort det går utan att borra sönder gängorna i gjutjärnet, sedan använder du en huggmejsel (och hammare) och sas viker in det som är kvar av proppen.

Det är nog mindre vatten bakom proppen än i vattenlåset om det är tätt.
Gillar du avloppslukt så låter du hålet vara öppet, annars så skaffar du en ny propp, det finns i metall med gängor eller propp av gummi.

Protte
Så jag ska borra rätt in i muttern alltså?

S Soundborn skrev:
Så jag ska borra rätt in i muttern alltså?
Det är mera skruv än mutter, och sikta på mitten så gott du kan...

• Gilla
Soundborn
  • Laddar…
Vi brukar borra upp dem med 64mm hålsåg och montera en repiper plugg

• Gilla
Soundborn
  • Laddar…
Prova med en stegborr, finns koniska rensproppar som passar.

• Gilla
Soundborn
  • Laddar…
Tack alla för era svar!
Jag har nu borrat ett hål genom skruven så jag kommer åt med rensband.
Jag har ett gammalt dåligt rensband hemma som jag inte vill använda (ska köpa nytt imorgon), men jag provade för skoj skull att trycka in det. Men åt vilket håll ska det?

Jag lyckades bara få det i "brunnen" så att säga. Måste väl vara ett utlopp nånstans dit rensbandet ska.

En annan fråga är också om någon vet någon rörrensarslang till en black+decker högtryckstvätt? Alt någon koppling till något annat märke..

AntonIngvarsson AntonIngvarsson skrev:
Vi brukar borra upp dem med 64mm hålsåg och montera en repiper plugg
Vet att det är en gammal tråd men provar ändå.

Sitter med samma grej, en plugg i gammal gjutjärnsbrunn som sitter fast. Inte aktuellt byta golvbrunn eftersom hela rasket ska göras om inom något år. Ska bara fixa ett stopp i avloppet just nu.

Provat rostlösningsolja någon timme, bränt på rejält med rostlösningsolja och inte minst gasolbrännare. Ett problem som syns hyfsat bra på bilden är att någon person tidigare har försökt lossa denna fyrkantsfattning men misslyckats ock dragit den mer eller mindre rund och konisk.

Detta betyder att all tips om att ta en 17 mm tolvkanthylsa misslyckades, finns inget grepp där eller i angränsande dimensioner.

Testat rörtång men fanns inget grepp att få pga för konisk. Testat svetstång för att greppa runt skruvens fläns, verkar bita bättre men fortsatt sitter den som berget.

Planen nu är att köra hålsåg och plugga med lämplig plugg. Såg att det fanns ideer om detta, såpass mycket som 64 mm dia på hålsågen och någon lämplig repiper-plugg. Jag skulle nog hellre se en hålsåg på typ 25-30 mm och lämplig plugg. Någon som har tips om dessa komponenter, var finns dessa att köpa?

• En närbild av en rostad, sextandad mutter täckt med rost och smuts, med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar med att borra ur med en 25 mm hålsåg bimetall från Biltema, får se hur det blir imorrn fm när operationen genomförs. Att korka igen med annat lär vara den enkla biten men tack för tips. En vinflaskkkork är för klen i dimensionen har konstaterats, kanske en champagneplaskkork funkar bättre. Vi får se. Men idiotkostruktionen mässingsskruv som ärgar fast bergfast i gjutjärnet ska bort som steg ett.

H Harald Blåtumme skrev:
Börjar med att borra ur med en 25 mm hålsåg bimetall från Biltema, får se hur det blir imorrn fm när operationen genomförs. Att korka igen med annat lär vara den enkla biten men tack för tips. En vinflaskkkork är för klen i dimensionen har konstaterats, kanske en champagneplaskkork funkar bättre. Vi får se. Men idiotkostruktionen mässingsskruv som ärgar fast bergfast i gjutjärnet ska bort som steg ett.
Råkade ut för samma sak, borrade ur mässingspluggen och ersatte med en i trä som jag täljde till att passa och gänga in, funkar utmärkt!

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
C
Jag borrade ett 10 mm hål genom pluggen och bankade i en ZXN-hylsa (typ torx) och drog loss den med mutterdragaren.

• Gilla
moew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.