Hej
Har en bostadsrätt i ett 30-talshus. Golvbrunnen i duschen är i gjutjärn/betong. Klinker på golvet. Det var väldigt mycket silikon lagt runt kanten under ”gallret” som jag nu tagit bort. Det ligger en blå ring under. Det ser ut som lite trådar från en matta som följer med silikonet. Hur stor är risken att det är asbest i materialet i/runt brunnen? Det gråa som syns är ett tunt lager silikon som jag la på men håller på att ta bort då det blev för tunt. Tänkte lägga ny silicon när jag fått bort allt.

• Golvbrunn i dusch med blå ring, delvis borttagen silikon och trådliknande material synligt. Fokus på kant och material inblandade i brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Man brukar inte ha asbest kring golvbrunnar. Finns ingen anledning.

Trådarna du skriver om låter som beståndsdelarna av manschetten som är en väsentlig del i att få det tätt kring golvbrunnen.

Man ska inte ha silikon under plåtramen utan fix (fästmassan för klinkern).

Den blå ringen heter klämring och är också väsentlig när det gäller att få det tätt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Det är exakt 0% risk att det är asbest där.

Det där kan väl inte vara en gjutjärnsbrunn. Lägga upp några fler bilder. Ser ju ut som ett nyare golv…

S Susanne Hansson2 skrev:
Hej
Har en bostadsrätt i ett 30-talshus. Golvbrunnen i duschen är i gjutjärn/betong. Klinker på golvet. Det var väldigt mycket silikon lagt runt kanten under ”gallret” som jag nu tagit bort. Det ligger en blå ring under. Det ser ut som lite trådar från en matta som följer med silikonet. Hur stor är risken att det är asbest i materialet i/runt brunnen? Det gråa som syns är ett tunt lager silikon som jag la på men håller på att ta bort då det blev för tunt. Tänkte lägga ny silicon när jag fått bort allt.
Gammal golvbrunn med gjutjärnsrenshål, omgiven av nytt golv. Vit propp synlig i mitten, omgärdad av blå kant.
Skapa konto
Gammal golvbrunn med blå kant och renshål av gjutjärn, inklusive propp.
Skapa konto

Det är en gammal golvbrunn, de bytte inte den när de la nytt golv. Vet inte när golvet las om men är hyfsat många år sen. Renshålet där proppen sitter verkar vara av gjutjärn.
Om man ska silicona, var lägger man det, se nedre bild.

Som syns på bilden är det mycket vitt i en del fogar, verkar inte vara något som går att ta bort. Kan det vara kalk som kommer underifrån? Har använt ättika och bikarbonat i fogarna vilket har gjort att en del fogar holkats ur.

Som sagt lär trådarna vara från manschetten, ingen fara. Varför skall du silikona? Är det vitmålad gjutjärnsbrunn? Ser rätt skumt ut….

Jag menar att
[bild] [bild]

Det är en gammal golvbrunn, de bytte inte den när de la nytt golv. Vet inte när golvet las om men är hyfsat många år sen. Renshålet där proppen sitter verkar vara av gjutjärn.

Som syns på bilden är det mycket vitt i en del fogar, verkar inte vara något som går att ta bort. Kan det vara kalk som kommer underifrån? Har använt ättika och bikarbonat i fogarna vilket har gjort att en del fogar på kli
[bild] [bild]

Som syns på bilden är det mycket vitt i en del fogar i klinkergolvet, verkar inte vara något som går att ta bort. Kan det vara kalk som kommer underifrån? Har använt ättika och bikarbonat i fogarna vilket har gjort att en del fogar holkats ur.
Larsa Larsa skrev:
Som sagt lär trådarna vara från manschetten, ingen fara. Varför skall du silikona? Är det vitmålad gjutjärnsbrunn? Ser rätt skumt ut….
Jag vet egentligen inte att det är gjutjärn, kan det vara betong då kanske? I allafall så var det kluddat med massor av silikon både på och strax under den blå ringen och upp till metallramen. Jag har tagit bort det och håller på att rengöra med en plastskrapa och en tandborste. Är rädd att skada tätskiktet eftersom jag inte vet var den sitter (är amatör som du märker). Har läst på olika ställen om var man ska sätta silikon om man överhuvudtaget ska sätta något. Menar du att det inte behövs något alls? Men kan det skada med en siliconring på sidorna ovanför den blå ringen och upp mot golvet?

BirgitS
Det är en gammal golvbrunn, de bytte inte den när de la nytt golv. Vet inte när golvet las om men är hyfsat många år sen.
Det betyder i så fall att tätskiktet med stor sannolikhet är minst 25 år, vilket är den tekniska livslängd som försäkringsbolaget räknar med. Därefter ökar risken för att det blir läckage. Jag har för mig att man slutade med gjutjärnsbrunnar senast på 80--talet.

Jag rekommenderar att du inte duschar direkt på golvet utan i ett badkar eller i en duschkabin, där vattnet rinner rakt ner i golvbrunnen i stället för på tätskiktet. Det var så man gjorde på den tiden när gjutjärnsbrunnar användes.

C
Det där är relinat.

janwide
Ser ut som att man behållit det gamla golvet och golvbrunnen. Och sedan lagt nytt golv över med en ny " golvbrunn" som leder ned vattnet i den gamla. Då kanske man tätat övergången mellan brunnarna med en massa silikon för att vatten inte ska läcka in under det nya golvet. Om det är så, så är det en väldigt udda lösning som knappast kan vara godkänd av föreningen.
Kan dock vara jag som feltolkar bilderna.

Ja det är relinat. Jag kan omöjligt göra om badrummet just nu, är det helt kört att använda det? Det är torrt o fint.

• Rör med relining synligt, med blå skyddsbeläggning och fuktfri yta. Liknar ett nyligen underhållet avloppssystem.
    Skapa konto
Ja det är relinat. Jag kan omöjligt göra om badrummet just nu, är det helt kört att använda det? Det är torrt o fint.
Har hört mig för lite och det verkar vara som någon skrev att man gjort nytt ovanpå den gamla brunnen. En försäkringsgubbe var här och tittade på brunnen för ett par år sen och han sa att det troligen inte var nån fara och att man skulle silicona runt. Det är ju helt mot vad alla andra säger.

janwide
Svaret på din ursprungsfråga är: Nej, det är inte asbest.
För övrigt är det svårt att veta vad silikonet ska göra för nytta. Om Grannarna har gjort liknande renoveringar kan du kanske kolla med dom om det ser likadant ut och vad de vet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för svar. Hoppas grannarna gjort bättre badrumsrenoveringar än de gjort i min lägenhet.

Sen kan det ju vara så att brf ansvarar för golvbrunnen, kanske inte det vanligaste men kolla stadgarna….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.