Ja, eller närmare bestämt hindra att innerkanten av hål i tunn plåt gnager av kablarna som ska gå igenom hålen.
Jag håller på att restaurera ett gammalt verktygsskåp att ha som mediaskåp med tv på översta hyllan och stereo nedanför. Har nu borrat några hål (32-80 mm) i hyllor och baksida för att kunna dra nödvändiga kablar. Kanterna blir även efter slipning oroväckande skarpa så jag undrar om det finns något smidigt sätt att ordna detta på? Har prövat med en tunn uppskuren slang men det fungerade tyvärr inte.
Jag håller på att restaurera ett gammalt verktygsskåp att ha som mediaskåp med tv på översta hyllan och stereo nedanför. Har nu borrat några hål (32-80 mm) i hyllor och baksida för att kunna dra nödvändiga kablar. Kanterna blir även efter slipning oroväckande skarpa så jag undrar om det finns något smidigt sätt att ordna detta på? Har prövat med en tunn uppskuren slang men det fungerade tyvärr inte.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
en vanlig kabelgenomföring i gummi? Finns i alla möjliga varianter.
Sök på kabelgenomföring. Det finns såna i gummi som man använder i fordon för att gå igenom torpedvägg och liknande. 80 mm vete fåglarna om det finns så stora. Fick träff på IKEA men det är en sån där plastmojäng som man monterar i bordskiva.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
om det är stora hål kan man ta minsta modellen av kantskyddslist. Också en fordonsgrej.
Sök på kabelgenomföring och se om du hittar något som funkar för dina hål, kan nog bli problem med de större.
Exvis de här?
https://www.elfa.se/sv/kablar-och-l...abelgenomfoeringar-gummi/c/cat-DNAV_PL_090602
Edit: Man skall inte gå ifrån datorn, skriva något och posta innan man laddat vad andra skrivit.
Exvis de här?
https://www.elfa.se/sv/kablar-och-l...abelgenomfoeringar-gummi/c/cat-DNAV_PL_090602
Edit: Man skall inte gå ifrån datorn, skriva något och posta innan man laddat vad andra skrivit.
Jag sökte faktiskt efter sådana också, trodde att de skulle lösa TS:s problem. Hittar dock inga som klarar hål på 80 mm, upp till 50 mm går att lösa utifrån de jag har hittat men större blir problem. Men det finns "tandad kantlist" som går att böja i radier, detta kanske är lösningen till de större hålen.....
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
ja "grommet" är det engelska ordet för just kabelgenomföring så det blir ju samma sak.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Körde denna när jag gjorde ett lock i aluminium: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Interior/Kantlist-2000031706/
Tänk på att den är styv då det är metall i den. Jag har försökt sätta den i ett 50mm hål och visst går det men blir inte 100% snyggt. Så man bör ha större radie än så för att göra det snyggt.
Till mitt lock blev det kanon dock, se bilden längst ner i tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/andersson-partycooler-trasigt-lock.296351/
Tänk på att den är styv då det är metall i den. Jag har försökt sätta den i ett 50mm hål och visst går det men blir inte 100% snyggt. Så man bör ha större radie än så för att göra det snyggt.
Till mitt lock blev det kanon dock, se bilden längst ner i tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/andersson-partycooler-trasigt-lock.296351/
Snyggt!R RalleB skrev:Körde denna när jag gjorde ett lock i aluminium: [länk]
Tänk på att den är styv då det är metall i den. Jag har försökt sätta den i ett 50mm hål och visst går det men blir inte 100% snyggt. Så man bör ha större radie än så för att göra det snyggt.
Till mitt lock blev det kanon dock, se bilden längst ner i tråd: [länk]
Jo, den listen jag siktar på. Tänker att jag skär hack i den så den klarar att följa den snäva radien.
