personstarthumb-up

Göra vassa hål mjuka?

913 läst  25 svar

1. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ja, eller närmare bestämt hindra att innerkanten av hål i tunn plåt gnager av kablarna som ska gå igenom hålen.

Jag håller på att restaurera ett gammalt verktygsskåp att ha som mediaskåp med tv på översta hyllan och stereo nedanför. Har nu borrat några hål (32-80 mm) i hyllor och baksida för att kunna dra nödvändiga kablar. Kanterna blir även efter slipning oroväckande skarpa så jag undrar om det finns något smidigt sätt att ordna detta på? Har prövat med en tunn uppskuren slang men det fungerade tyvärr inte.

2. S
    Medlem · Nivå 9
    en vanlig kabelgenomföring i gummi? Finns i alla möjliga varianter.

nanowire gillar
  3. nikasp
    Medlem Nivå 11
    Sök på kabelgenomföring. Det finns såna i gummi som man använder i fordon för att gå igenom torpedvägg och liknande. 80 mm vete fåglarna om det finns så stora. Fick träff på IKEA men det är en sån där plastmojäng som man monterar i bordskiva.

4. S
    Medlem · Nivå 9
    om det är stora hål kan man ta minsta modellen av kantskyddslist. Också en fordonsgrej.

RalleB och nanowire gillar
  5. P
    Medlem · Nivå 17
    Gummilister till växthusglas bör fungera, bara att klippa till i rätt längd.

Mvh P-A

nanowire gillar
  6. Shakula
    Husspekulant Nivå 6
    nanowire gillar
  7. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
    Är inte en grommet det du är på jakt efter?

Minns att pappa kallade dom för grommets, men blev lite förvånad när jag googlade på det och rätt sak kom upp. :)

nanowire gillar
  8. R
    Medlem · Nivå 10
    Jag sökte faktiskt efter sådana också, trodde att de skulle lösa TS:s problem. Hittar dock inga som klarar hål på 80 mm, upp till 50 mm går att lösa utifrån de jag har hittat men större blir problem. Men det finns "tandad kantlist" som går att böja i radier, detta kanske är lösningen till de större hålen.....
    SR1712_P_1_1.jpg

Redigerat 6 dec 10:10
    nanowire gillar
  9. S
    Medlem · Nivå 9
    ja "grommet" är det engelska ordet för just kabelgenomföring så det blir ju samma sak.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    List blir bäst när det är så stort hål.

nanowire gillar
  11. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Tack för alla förslag! Just nu lutar det åt en sväng till biltema vid tillfälle för en bit kantlist i gummi.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Annars kan man ju köpa nån tunn slang som man slitsar upp bara.

13. nikasp
    Medlem Nivå 11
    "Har prövat med en tunn uppskuren slang men det fungerade tyvärr inte" :)

14. R
    Medlem Nivå 4
    nanowire gillar
  15. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Snyggt!

Jo, den listen jag siktar på. Tänker att jag skär hack i den så den klarar att följa den snäva radien.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: