Hej!


Har sått gräsmatta för ca 2 veckor sedan, och gödslade inte direkt i samband med att jag slängde på gräsfröna.

Jag tänkte gödsla lite nu men jag ser dock att det inte ska regna så mycket inom de närmsta veckorna.

Men jag tänker att det borde vara ok att slänga på kornen och sen vattna själv?

NPK 21-4-7 är det jga tänker slänga på.
 
Jag tycker du ska vänta med att gödsla eller göra det väldigt sparsamt, gräset har inte hunnit etablerara sig på två veckor så det blir ett väldigt vattnande för att se till att gräset klarar av att ta emot näringen utan att bli bränt eller uttorkat.
 
M marka skrev:
Jag tycker du ska vänta med att gödsla eller göra det väldigt sparsamt, gräset har inte hunnit etablerara sig på två veckor så det blir ett väldigt vattnande för att se till att gräset klarar av att ta emot näringen utan att bli bränt eller uttorkat.
Hej!

Tack för svar. Ok!

Är det inte annars praxis att man gödslar i samband med sådd av gräsmatta?

...nu fick jag reda på att min sambo har varit ute och kastat på massa gödsel. Jag vattnar ändå gräsmattan varje dag på grund av att det inte regnar, tror du att det går vägen ändå? Vill ju verkligen inte att gräsmattan bränns, jag har läst om det där :(.
 
Om det redan är gödslat så är det ju bara att vattna vänta och se. Gödsling vid nysådd bör ske innan gräsfrö läggs ut så att gödslet kan myllas ned en bit i jorden så att det finns på plats när gräsets rötter nått en bit ned i jorden då har gräset hunnit växa till sig innan det får tag i gödslet. Fortsätt att vattna så blir det säkert en fin gräsmatta snart.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.