Har hamnat i "konflikt" med en kollega på jobbet, en riktig messerschmidt dessutom!
Ingen av oss är elektriker och jag vågar inte koppla något, kollegan däremot lever efter devisen "frisk kopplat hälften brunnet".

Nu till frågan. Han påstar att det är OK att dra FK genom en vägg för att sammanbinda två uttag som sitter på varsin sida om väggen, mittemot varandra. Alltså uttagen är placerade så att man kan borra genom dosorna, dålig på att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar!

Jag menar att man måste ha rör även där, även om det kanske bara rör sig om 15-20 cm. Visst finns det väl någon typ av kabel också som är godkänd, men vilken?

Tacksam för svar så jag kan knäppa honom på näsan, hoppas jag!

FKn måste ligga i rör, eller i form av kabel EKK/EKLK etc.

Det gamla knepet att man frågar åt en kompis har man hört förut ;)

Absolut inga lösa FK i väggen!

Glöm inte dragavlastningarna.

- Inga lösa fk i väggen
- karvar man hål dosan på ett ställe där det inte är meningen upphör ce-märkningen att gälla

Sätt en slangsnutt eller krök till ett rör mellan stosarna, finns ingen anledning att fuska.

Om man vill slippa skarva så är det halv-okej att trä på ytterskalet från EKK på FK. Fast om det ändå är dosor på båda sidor så blir det väl ändå skarv på båda sidor.

Varför skulle man välja ett mantelskal istället för VP-rör i detta fall?

Kanon, tack för svar!

Visst har du rätt Mnor att man ibland frågar åt en "kompis", just i DETTA fallet är det inte så, men visst har man väl gjort saker man inte borde.d^_^b

Mantelskal om det rör sig om att kompettera en befintlig installation, men då är det ändå fel göra nytt hål i befintlig dosa eller liknande.

Jag tänkte alltså på fallet att man har uttag på ena sidan av en vägg och monterar en ROT-dosa på motsatt sida av samma vägg, då är det kanske inte så lätt att dra ett rör.

Vid nyinstallation så är rör (eller möjligen slang) givetvis bättre än EKK/ "FKK".

Tja, fel är det egentligen inte att borra hål i en dosa, men då får den som gör det ta på sig att analysera (och dokumentera tror jag) varför anläggningen fortfarande är säker.

CE-märkning är bara ett krav för att få sälja utrustning. Inte för att äga.

Bo.Siltberg skrev:
Varför skulle man välja ett mantelskal istället för VP-rör i detta fall?
För att man inte har en borr stor nog för ett VP-rör....kanske...

Glufsglufs skrev:
För att man inte har en borr stor nog för ett VP-rör....kanske...
Att "fräsa" upp ett större hål i en dosa med ett lite mindre borr är inte svårt;)

Mnor skrev:
Att "fräsa" upp ett större hål i en dosa med ett lite mindre borr är inte svårt;)
d^_^b

Mnor skrev:
Nja....finns folk till allt och om det är betong eller tegelvägg mellan dosorna så kan det vara drygt att med en 10 borr få till minst 16.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.