Hej,
Vi har köpt ett hus i våras och för att göra en lång historia kort så är taket bytt 2012 och vi har hög luftfuktighet på vinden samt vitmögel på vissa brädor, samt lite svartmögel på råspont. Detta är alltså vad jag kan se eftersom nockvinden är mycket liten och trång. Det mesta av takets råspont är täckt av isolering och kan inte inspekteras. Vinden har ingen ventilation, dvs. ingen luftspalt, ingen takfotsventilation, ingen öppen nock. Dock har byggföretaget borrat upp några mögelstopp.
Vindstrappan är bytt och tätad.
Huset byggt 1947
Uppvärming: bergvärme
Ventilation: Självdrag samt fuktstyrda paxfläktar i våtutrymmen
Taket byttes på grund av tidigare mögelproblematik, så man kan ju tänka sig att när de bestämde takkonstruktionen så var de väl medvetna om att murstock inte används för uppvärmning etc.
Nedan finns en skiss på övervåning i genomskärning
Många som jag pratar med tycker att det är mystiskt att isoleringen (ekofiber) är sprutad dikt an mot råsponten utan luftspalt. Ekofiber har inte denna typ av konstruktion listad som godkänd, se: http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/konstruktioner/snedtak/
Jag har dock ringt ekofiber och de säger att det är en godkänd konstruktion (vet inte om jag lyckades förklara konstruktionen via telefon) att lägga ekofiber direkt mot råspont om man har en diffussionsöppen underlagspapp, vilket vi har. Dock finns även detta citat på deras webplats
"Ekofiber Vind kan installeras på vindsbjälklag, (ej snedtak, parallelltak) utan takfotsluftning, se SP’s broschyr om ”Uteluftsventilerade vindsutrymmen över vindsbjälklag”."
(http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/produkter/ekofiber-vind/)
Min fråga är helt enkelt: är detta en godkänd konstuktion?
Mycket tacksam för svar!
Vi har köpt ett hus i våras och för att göra en lång historia kort så är taket bytt 2012 och vi har hög luftfuktighet på vinden samt vitmögel på vissa brädor, samt lite svartmögel på råspont. Detta är alltså vad jag kan se eftersom nockvinden är mycket liten och trång. Det mesta av takets råspont är täckt av isolering och kan inte inspekteras. Vinden har ingen ventilation, dvs. ingen luftspalt, ingen takfotsventilation, ingen öppen nock. Dock har byggföretaget borrat upp några mögelstopp.
Huset byggt 1947
Taket byttes på grund av tidigare mögelproblematik, så man kan ju tänka sig att när de bestämde takkonstruktionen så var de väl medvetna om att murstock inte används för uppvärmning etc.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många som jag pratar med tycker att det är mystiskt att isoleringen (ekofiber) är sprutad dikt an mot råsponten utan luftspalt. Ekofiber har inte denna typ av konstruktion listad som godkänd, se: http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/konstruktioner/snedtak/
Jag har dock ringt ekofiber och de säger att det är en godkänd konstruktion (vet inte om jag lyckades förklara konstruktionen via telefon) att lägga ekofiber direkt mot råspont om man har en diffussionsöppen underlagspapp, vilket vi har. Dock finns även detta citat på deras webplats
"Ekofiber Vind kan installeras på vindsbjälklag, (ej snedtak, parallelltak) utan takfotsluftning, se SP’s broschyr om ”Uteluftsventilerade vindsutrymmen över vindsbjälklag”."
(http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/produkter/ekofiber-vind/)
Mycket tacksam för svar!
Redigerat:
För att utveckla den korta historian något så kommer vi troligtvis hamna i tvist med byggföretaget på grund av att de inte införlivat sina garantier. Om det dessutom är en felaktig konstruktion så gör det en enorm skillnad för oss.
Redigerat:
Min tanke är att om man använder ett material (i detta fall ekofiber) men bygger en annan konstrukion än vad ekofiber har godkänt så torde det ju tangera till felkonstruktion?
Byggfirmar har lämnat 10års garanti på både arbete och material.
Byggfirmar har lämnat 10års garanti på både arbete och material.
Redigerat:
Ja, stämmer rent generellt. Där har du rätt.
Men lik förbaskat så har du som köpare en undersökningsplikt och den kan nog sätta käppar i hjulet i detta fall, tyvärr.
Fanns handlingar vad avser renoveringen i samband med köpet?
Men lik förbaskat så har du som köpare en undersökningsplikt och den kan nog sätta käppar i hjulet i detta fall, tyvärr.
Fanns handlingar vad avser renoveringen i samband med köpet?
Undersökningsplikt absolut, men det är ju mot säljaren. Denna garanti följer fastigheten och inte avtalsparten. Så om byggföretaget har gjort fel så kommer de att behöva rätta till problemet. Jag har fått offerten av säljaren. Tror knappast att säljaren specifikt bad om att frångå ekofibers riktlinjer dock.
Så orginalfrågan kvarstår, är det en korrekt utförd konstruktion....
Så orginalfrågan kvarstår, är det en korrekt utförd konstruktion....
Ahhh ha.....helt rätt där. Undertext är diff.öppen, inte Superfelt. Det är en "vanlig" underlagspapp.Frebbe skrev:
i.o.m att superfeltt inte är diffusions öppen kan jag inte se att er konstruktion ska vara godkänd, om underlagstäckning däremot hade varit diff. öppen hade den varit det.StatusQuo skrev:Hej,
Huset byggt 1947
[bild]
Många som jag pratar med tycker att det är mystiskt att isoleringen (ekofiber) är sprutad dikt an mot råsponten utan luftspalt. Ekofiber har inte denna typ av konstruktion listad som godkänd, se: [länk]
([länk])
Mycket tacksam för svar!
Tycker det verkar märkligt att man inte fyllt hela vindsutrymmet med ecofiber.
Hade utrymmet varit fyllt hade riken för problem varit minimerad.
Redigerat: