Flyttade in i vårt hus för snart ett år sedan och insåg att jag missat att fylla på salt i kalkavhärdaren de senaste 5 månaderna. Inte konstigt att jag har kalkfläckar i både kök och badrum..... Problemet är bara att jag har NOLL koll på hur vattenrening/kalkavhärdningssystem fungerar och vilket underhåll som bör göras.
Min undran är därför om jag måste göra något innan jag fyller på med salt igen? Rengöra något? Tömma/fylla på något någonstans? Tänker om det finns något "standardförfarande" man gör eller om jag helt enkelt måste leta upp bruksanvisningen som ligger nedpackad någonstans i källaren.
Såhär ser den sorgliga kalkavhärdaren ut för tillfället, verkar vara nåt gojs i botten och i slangen som jag inte vet vad det är.
Tack på förhand!
Min undran är därför om jag måste göra något innan jag fyller på med salt igen? Rengöra något? Tömma/fylla på något någonstans? Tänker om det finns något "standardförfarande" man gör eller om jag helt enkelt måste leta upp bruksanvisningen som ligger nedpackad någonstans i källaren.
Såhär ser den sorgliga kalkavhärdaren ut för tillfället, verkar vara nåt gojs i botten och i slangen som jag inte vet vad det är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Bästa svaret
Gör rent salttanken så gott du kan. Fyll upp salttanken 10-15cm och fyll på med salt, vänta ca 2 tim och gör sedan en backspolning.
Kolla så den fyller på med vatten efter backspolning, då borde allt lira med ventilen.
Sen kan du köra några backspolningar morgon och kväll några dagar. Dom brukar hoppa igång ganska snabbt.
En liten kraftigare rengöring är att lösa upp 5dl citronsyra och häll i salttanken. Starta backspolningen och när du ser att filtret sugit i sig salt/citronlösningen, stänger du av vattnet in och ut ur filtret. Låt filtret stå så under natten eller 24 tim. Sen är det bara att göra en backspolning.
Lycka till!
Kolla så den fyller på med vatten efter backspolning, då borde allt lira med ventilen.
Sen kan du köra några backspolningar morgon och kväll några dagar. Dom brukar hoppa igång ganska snabbt.
En liten kraftigare rengöring är att lösa upp 5dl citronsyra och häll i salttanken. Starta backspolningen och när du ser att filtret sugit i sig salt/citronlösningen, stänger du av vattnet in och ut ur filtret. Låt filtret stå så under natten eller 24 tim. Sen är det bara att göra en backspolning.
Lycka till!
Tusen tusen tack för svar!M mogge_73 skrev:Gör rent salttanken så gott du kan. Fyll upp salttanken 10-15cm och fyll på med salt, vänta ca 2 tim och gör sedan en backspolning.
Lycka till!
Vilken anläggning ska man satsa på om man har hårt vatten? Tips på bra grejer till en vanlig villa med 3 vuxna personer.M mogge_73 skrev:Gör rent salttanken så gott du kan. Fyll upp salttanken 10-15cm och fyll på med salt, vänta ca 2 tim och gör sedan en backspolning.
Lycka till!
Klicka här för att svara