15 857 läst ·
5 svar
16k läst
5 svar
Glödlampa till Friedland ringklocka
Ta med dig lampan till en elektronikkedja ni har väl elfa någonstans i sthlms trakten har jag för mig.. Där hittar de nog någonting passande..
Glödlampa D70
Varumärke Friedland
E-nummer 5337901
EAN 5004100910165
Längd 30 mm
Diameter 7 mm
Spänning 8 V
Lite sökande på nätet så hittar man uppgifter på Strömstyrka 0,1 A, dvs Effekt 0,8 W
Har någon förslag på LED-lampa som alternativ till denna glödlampa?
Gammal tråd men jag svarar på ovanstående inlägg.
Då ringklockan troligtvis går på 8V AC blir lite svårare att byta glödlampan mot en led rakt av. Led:en behöver förkopplingsmotstånd vilket nog inga färdiga ledlösningar har för 8V. Skall det vara led belysning så får man nog koppla och fixa själv.
Då ringklockan troligtvis går på 8V AC blir lite svårare att byta glödlampan mot en led rakt av. Led:en behöver förkopplingsmotstånd vilket nog inga färdiga ledlösningar har för 8V. Skall det vara led belysning så får man nog koppla och fixa själv.
ALLA ledlampor har inbyggt förkopplingsmotstånd, annars förstörs lysdioderna. Väldigt många ledlampor är designade för AC (tex alla 230V E27 & E14). Många ledlampor fungerar i ett stort spänningsintervall tex 6-24V. Det finns ett stort utbud av lampor som klarar 8v AC rakt av. Och ännu fler som klarar 8v DC. Men det är inte frågan.
Någon måste väl ha provat och hittat ett bra, eller dåligt, alternativ. Det skulle vara intressant att veta.
Någon måste väl ha provat och hittat ett bra, eller dåligt, alternativ. Det skulle vara intressant att veta.
Klicka här för att svara