Tror du på global uppvärmning?

• Ja

734 Röster 74,0%
  • Nej

216 Röster 21,8%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

42 Röster 4,2%
  • Antal röster
    992
A Abies koreana skrev:
Kan du hänvisa till var jag kan hitta dessa uppgifter, går bra även med litteratur.
I samma område (Valencia) var det en översvämning 1957 med 81 döda.
https://en.wikipedia.org/wiki/1957_Valencia_flood

I den artikeln står bland annat följande:
"A large number of floods have been recorded in Valencia, from 1321 to 1897. Up to 75 floods are estimated to have taken place in the seven centuries prior to the 1957 flood."

Så översvämningar är inte precis ovanligt i den trakten. Och finns det källor från medeltiden om översvämningar kan man ju gissa att de var ganska allvarliga.

Av någon anledning nämns inte detta i de flesta nyhetsrapporteringar. Snarare beskrivs den senaste översvämningen som ett unikum som orsakats av klimatförändringar. Man liter inte precis mer på SVT och andra nyhetsförmedlare. Känns som de har en agenda.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
I samma område (Valencia) var det en översvämning 1957 med 81 döda.
[länk]

I den artikeln står bland annat följande:
"A large number of floods have been recorded in Valencia, from 1321 to 1897. Up to 75 floods are estimated to have taken place in the seven centuries prior to the 1957 flood."

Så översvämningar är inte precis ovanligt i den trakten. Och finns det källor från medeltiden om översvämningar kan man ju gissa att de var ganska allvarliga.

Av någon anledning nämns inte detta i de flesta nyhetsrapporteringar. Snarare beskrivs den senaste översvämningen som ett unikum som orsakats av klimatförändringar. Man liter inte precis mer på SVT och andra nyhetsförmedlare. Känns som de har en agenda.
Harkel harkel...törs du verkligen rulla igång den bollen...😁

• Haha
  • Älska
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Angående extremvädret i Spanien finns liknande vädersituationer beskrivna i området sedan 1200-talet. Så att det händer extrema skyfall där behöver nödvändigtvis inte ha med någon klimatförändring att göra.
Blir som med torkan 2018. Då såg man i uttorkade flodbäddar i Tyskland markeringar från förr över lika låga vattennivåer, men det6 förklarades ju också med klimatförändringar. Varje gång det sker en naturkatastrof nu för tiden så är det klimatförändringarnas fel, trots att jorden alltid upplevt massor med naturkatastrofer.
Man vet att högre temperaturer ökar risken för mer skyfall och större skyfall (kända fysikaliska fenomen sen århundraden). Man kan jämföra med att vissa matvanor ökar risken för vissa cancerformer. Man kan aldrig säga att en viss person har fått cancer pga. sina matvanor eftersom det går att få cancer även med andra matvanor. Det enda man kan säga är samband finns. På samma sätt kan man inte säga om ett visst skyfall eller en viss mängd vatten i skyfallet beror på klimatförändringarna utan det man kan säga är att klimatförändringarna leder till fler och större skyfall rent statistiskt.

Det är också på samma sätt som med skillnaden mellan väder och klimat. Klimatet är det som statistiskt är normalt väder.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet att högre temperaturer ökar risken för mer skyfall och större skyfall (kända fysikaliska fenomen sen århundraden). Man kan jämföra med att vissa matvanor ökar risken för vissa cancerformer. Man kan aldrig säga att en viss person har fått cancer pga. sina matvanor eftersom det går att få cancer även med andra matvanor. Det enda man kan säga är samband finns. På samma sätt kan man inte säga om ett visst skyfall eller en viss mängd vatten i skyfallet beror på klimatförändringarna utan det man kan säga är att klimatförändringarna leder till fler och större skyfall rent statistiskt.

Det är också på samma sätt som med skillnaden mellan väder och klimat. Klimatet är det som statistiskt är normalt väder.
Fast det förklarar inte att nyhetsrapporteringen ensidigt anger klimatförändringarna som skyldiga till översvämningen. Inte ett ord om att det 1959 var en översvämning med 81 döda, eller att det de senaste 800 åren finns ca 75 rapporterade översvämningar i området. Att detta inte tas upp är knappast någon slump. Att medvetet undanhålla sådana fakta och istället få det att låta som en unik händelse är ju snarare fake news. Att miljöpartister är kraftigt överrepresenterade på SVT märks alltför väl.

• Älska
  • Gilla
Gimp och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
å översvämningar är inte precis ovanligt i den trakten. Och finns det källor från medeltiden om översvämningar kan man ju gissa att de var ganska allvarliga.
Det har säkert förekommit oväder och allvarliga översvämningar där förut liksom på många andra ställen men nu föll 400 mm regn på några få timmar, det gick så fort så man inte ens hann larma befolkningen. Nu skall iaf vetenskapen analysera skeendet så vi lär säkert få veta mera om detta.

Det som händer med vårt klimat och som vi har påverkat ända sedan vi började gräva upp kol ur marken ifrågasätts nu, vi har byggt vår identitet, våra liv, och vår kultur kring olika saker som är mer eller mindre beroende av fossila bränslen. Det har inte känts varken fel eller omoraliskt då vi endast gör så gott vi kan och lever våra liv. Men nu känner vi oss ifrågasatta och hotade därför att vår fossilberoende livsstil är hotad.

Sociologiprofessor Kari Marie Norgaard skriver i sin bok Living in denial;

" Vi har kunskap om alla obekväma sanningar som blir ett hot mot vår livsstil, men ändå lyckas vi konstruera en upplevd verklighet där vi kan fortsätta med våra vardagliga rutiner"

Vi låtsas inte om elefanten i rummet och skapar en kultur av tystnad, de som nämner ordet klimatförändringar anklagas omgående för att ha en agenda.

Det här sättet att möta det "icke önskade" har använts förut, metoden kallas "med tvivel som affärside" och var framgångsrik under många år när vetenskapen började påstå att rökning skadar hälsan. Tobaksbolagen i USA gick samman och började så tvivel om de vetenskapliga slutsatserna. Det fungerade under årtionden. Man utnyttjade även vetenskapens försiktiga hållning till sanning, vetenskapen är per definition skeptisk och undersökande.

Det finns många likheter med det som skedde med rökning och det som sker med vårt klimat idag. Alla har vi hört att farfar rökte i 60 år men drabbades aldrig av cancer. Det går liksom inte att bevisa att varje patient som dör av lungcancer har drabbats pga rökning men vi utgår från att det är sannolikt så. Idag är vi väl överens om rökningens skadeverkningar eller hur?

Lika är det med klimatet, varje oväder beror inte på ett varmare klimat och det går inte att föra i bevis att just denna väderkatastrof orsakades av de stora mängder koldioxid som vi har släppt ut i atmosfären men hittills följer skeendet ganska väl det som vetenskapen har slagit fast, vår värld blir varmare med allt vad det innebär för livet på vår planet och det beror på våra utsläpp av koldioxid, metan och dikväveoxid.

"Med tvivlet som vapen"

• Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Fast det förklarar inte att nyhetsrapporteringen ensidigt anger klimatförändringarna som skyldiga till översvämningen. Inte ett ord om att det 1959 var en översvämning med 81 döda, eller att det de senaste 800 åren finns ca 75 rapporterade översvämningar i området. Att detta inte tas upp är knappast någon slump. Att medvetet undanhålla sådana fakta och istället få det att låta som en unik händelse är ju snarare fake news. Att miljöpartister är kraftigt överrepresenterade på SVT märks alltför väl.
Jag tittar aldrig på SVT för att få reda på dagens nyheter så jag kan inte uttala mig om vad de säger. Men journalister är journalister och vare sig meteorologer eller klimatforskare. Journalister förenklar för att få fram saker på den korta tid de har till förfogande. Men fakta är fortfarande att klimatförändringarna har orsakat och kommer att orsaka skyfall och att skyfallen blir värre i snitt.

Det finns beräkningar på ungefär hur mycket värre som klimatförändringarna bör ha gjort t.ex. skyfallen i Valencia-trakten. Jag kommer inte ihåg siffrorna och de hade dessutom en felmarginal så det känns inte så meningsfullt att leta upp dem.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det har säkert förekommit oväder och allvarliga översvämningar där förut liksom på många andra ställen men nu föll 400 mm regn på några få timmar, det gick så fort så man inte ens hann larma befolkningen. Nu skall iaf vetenskapen analysera skeendet så vi lär säkert få veta mera om detta.

Det som händer med vårt klimat och som vi har påverkat ända sedan vi började gräva upp kol ur marken ifrågasätts nu, vi har byggt vår identitet, våra liv, och vår kultur kring olika saker som är mer eller mindre beroende av fossila bränslen. Det har inte känts varken fel eller omoraliskt då vi endast gör så gott vi kan och lever våra liv. Men nu känner vi oss ifrågasatta och hotade därför att vår fossilberoende livsstil är hotad.

Sociologiprofessor Kari Marie Norgaard skriver i sin bok Living in denial;

" Vi har kunskap om alla obekväma sanningar som blir ett hot mot vår livsstil, men ändå lyckas vi konstruera en upplevd verklighet där vi kan fortsätta med våra vardagliga rutiner"

Vi låtsas inte om elefanten i rummet och skapar en kultur av tystnad, de som nämner ordet klimatförändringar anklagas omgående för att ha en agenda.

Det här sättet att möta det "icke önskade" har använts förut, metoden kallas "med tvivel som affärside" och var framgångsrik under många år när vetenskapen började påstå att rökning skadar hälsan. Tobaksbolagen i USA gick samman och började så tvivel om de vetenskapliga slutsatserna. Det fungerade under årtionden. Man utnyttjade även vetenskapens försiktiga hållning till sanning, vetenskapen är per definition skeptisk och undersökande.

Det finns många likheter med det som skedde med rökning och det som sker med vårt klimat idag. Alla har vi hört att farfar rökte i 60 år men drabbades aldrig av cancer. Det går liksom inte att bevisa att varje patient som dör av lungcancer har drabbats pga rökning men vi utgår från att det är sannolikt så. Idag är vi väl överens om rökningens skadeverkningar eller hur?

Lika är det med klimatet, varje oväder beror inte på ett varmare klimat och det går inte att föra i bevis att just denna väderkatastrof orsakades av de stora mängder koldioxid som vi har släppt ut i atmosfären men hittills följer skeendet ganska väl det som vetenskapen har slagit fast, vår värld blir varmare med allt vad det innebär för livet på vår planet och det beror på våra utsläpp av koldioxid, metan och dikväveoxid.

"Med tvivlet som vapen"
Det där kallar jag schvammel.
Det är ju precis tvärtom.
Dom som ifrågasätter katastrofscenariorna och ifrågasätter att jorden och mänskligheten håller på koka bort får ju löpa gatlopp.
Finns forskare som försöker ha en nyktrare syn på det hela men får ju knappt någon syl i vädret....konstigt.

Det senaste kan ni ju googla..om golfströmmen.
Slås upp i media med jämna mellanrum så vi verkligen inte ska glömma bort vilken katastrof vi "kan" vara på väg mot.
Sedan har vi forskare som inte alls håller med om att det är nån fara på taket , svenska tom, hur mycket media tid får dom..inte mycket.
Tycker folk ska börja tänka efter och inte sluka all katastrof media med hull o hår.

Varför detta sker håller jag att filura på än..och har upptäckt att vi är många som undrar varför vi bombas så våldsamt med att världen och människan håller på att gå under.
Vän av ordning...Ja jorden klarar sig alltid..men människor är ovanligt oroliga..vad kan det bero på ?

• Gilla
HermanA och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
Det är ju precis tvärtom.
Dom som ifrågasätter katastrofscenariorna och ifrågasätter att jorden och mänskligheten håller på koka bort får ju löpa gatlopp.
Jag tycker att jag har bemöts av hån, nedvärderande uttryck etc. när jag framför det som majoriteten av forskarna har kommit fram till, och som jag ju själv har märkt under årtionden när det gäller klimatförändringar.
N najaden skrev:
Finns forskare som försöker ha en nyktrare syn på det hela men får ju knappt någon syl i vädret....konstigt.
Nej, det är inte konstigt när man kommer med hemmasnickrade idéer som inte stämmer med verkligheten.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte konstigt när man kommer med hemmasnickrade idéer som inte stämmer med verkligheten.
Verkligheten? Är det inte fråga om sannolikheter. Dvs. Mer eller mindre kvalificerade gissningar?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att jag har bemöts av hån, nedvärderande uttryck etc. när jag framför det som majoriteten av forskarna har kommit fram till, och som jag ju själv har märkt under årtionden när det gäller klimatförändringar.

Ja du Birgit..https://www.svd.se/a/Jb7grP/kommer-golfstrommen-verkligen-stanna
Verkar finnas viss agenda här också...hmm

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Verkligheten? Är det inte fråga om sannolikheter. Dvs. Mer eller mindre kvalificerade gissningar?
Det beror ju på vad det gäller. En del "forskare" påstår ju saker som inte ens stämmer med verkligheten, t.ex. att den globala temperaturen inte har ökat under de senaste 100 åren.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
Ja du Birgit..https://www.svd.se/a/Jb7grP/kommer-golfstrommen-verkligen-stanna
Verkar finnas viss agenda här också...hmm
På vilket sätt är den artikeln relevant som svar på mitt inlägg?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt är den artikeln relevant som svar på mitt inlägg?
"Nej, det är inte konstigt när man kommer med hemmasnickrade idéer som inte stämmer med verkligheten."

Har du ens hunnit läsa artikeln?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
kisumisu kisumisu skrev:
Som vissa kanske märker är oftast dessa diskussioner bara ren avundsjuka. Det pratas om att man ska ge gäster gratis bensin och jämför det med el.
Denna är lite intressant, jag har läst bland annat på detta forum om någon som beklagade sej över att han inte skulle få ladda hos svärföräldrarna när han och familjen hälsade på där och jag är lite frågande varför man skulle låta gäster ladda vid besök, jag jämför absolut inte med att jag i så fall skulle ha diesel om jag kommer på besök hos någon.

Så en enkel fråga till forumet: Ska man som elbilsägare ha rätt att kräva att få ladda hos någon man besöker?

I dagsläget spelar det kanske ingen roll trots det periodvis svinhöga elpriset här i söder men när den effektuttags baserade taxan inför så kan det för vissa innebära en längre period med straffpris på elen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
N najaden skrev:
"Nej, det är inte konstigt när man kommer med hemmasnickrade idéer som inte stämmer med verkligheten."

Har du ens hunnit läsa artikeln?
Naturligtvis ögnade jag igenom artikeln. Jag läste inte så noga eftersom det inte verkade vara just något nytt.

Och vilka forskare där är det som inte får komma till tals?
Jag tycker det verkar som att det skrivs om forskare med olika åsikter.

Vad är det för agenda som du pratade om?

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.