smh
Hej! Så här ser det ut längs takfoten på hela min fasad. Det är alltså en glipa (cirka 5 cm) ovanför fasaden, där väggisoleringen syns, med myggnät häftat framför.
Jag tänkte försöka snygga till det hela, men undrar om glipan fyller någon funktion? Jag tänkte byta ut myggnätet och spika en ny panelbräda ovanpå. Ska jag försöka spika så nära takfoten som möjligt, eller är det bra med lite luft där?

smh smh skrev:
Hej! Så här ser det ut längs takfoten på hela min fasad. Det är alltså en glipa (cirka 5 cm) ovanför fasaden, där väggisoleringen syns, med myggnät häftat framför.
Jag tänkte försöka snygga till det hela, men undrar om glipan fyller någon funktion? Jag tänkte byta ut myggnätet och spika en ny panelbräda ovanpå. Ska jag försöka spika så nära takfoten som möjligt, eller är det bra med lite luft där?
Nu blev det ingen bild i ditt inlägg, men glipan är troligtvis för att du ska få ventilering och bygger du igen den helt så kommer du få problem med fukt och mögel.

Så ja, den fyller en funktion. Det låter dock inte helt rätt att väggisoleringen ska vara blottad för väder.
Försök få upp en bild så ser vi bättre om det är något knas eller ej.

smh
Ursäkta och tack, glömde bifoga såklart! Så här ser det ut. Skadeområde vid en husknut med upptill vindskyddsnät och synliga träskador ovanför rödmålade panelbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

smh
Det borde väl räcka med en liten glipa, på typ två centimeter? Då skulle jag kunna spika en bräda framför isoleringen, men ändå ha en liten glipa kvar för luft.

smh smh skrev:
Det borde väl räcka med en liten glipa, på typ två centimeter? Då skulle jag kunna spika en bräda framför isoleringen, men ändå ha en liten glipa kvar för luft.
ja luften skall ju in mellan masoniten och råsponten inte in i isoleringen

• Gilla
smh
  • Laddar…
E
smh smh skrev:
Ursäkta och tack, glömde bifoga såklart! Så här ser det ut. [bild]
Det ser ut som att du skulle behöva se över så luften verkligen tar sig in i den där lutningen. Det ser ut som att det blivit lite mycket isolering så den trycker upp masoniten.
smh smh skrev:

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh
E epw skrev:
Det ser ut som att du skulle behöva se över så luften verkligen tar sig in i den där lutningen. Det ser ut som att det blivit lite mycket isolering så den trycker upp masoniten.
Hur kollar jag det?

E
smh smh skrev:
Hur kollar jag det?
Kör upp huvudet i takfoten och ser till att det är minst 20-25 mm glipa mellan rote och masonit. Ligger de emot kan du försöka sticka in en läkt eller liknande.

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Stämmer, isoleringen har liksom pressat upp masoniten. Det finns läkt med ca en halvmeter avstånd, men däremellan har den liksom smugit sig upp. Men du menar att jag skulle kunna peta in läkt under taket bara, och liksom pressa ner isoleringen med den?

E
smh smh skrev:
Stämmer, isoleringen har liksom pressat upp masoniten. Det finns läkt med ca en halvmeter avstånd, men däremellan har den liksom smugit sig upp. Men du menar att jag skulle kunna peta in läkt under taket bara, och liksom pressa ner isoleringen med den?
Ja precis, detta kanske är lättare att göra inifrån vinden dock.

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Tack! Det finns ingen vind tyvärr, så får göra mitt bästa utifrån.

Skulle ta bort nät och översta panel brädan och fixa till luftspalten. Känns som ett misslyckat försök att ”tillägsisolera”

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Det stämmer säkert, jag vet att stugan är tilläggsisolerad för några år sedan (inte av mig). Menar du att jag ska fixa luftspalten på nåt annat sätt än att trycka ner isoleringen en bit bara?

Va väll mest att ifall du tar bort plankan kan du fixa till isoleringen och samtidigt få till uppsättning av insektsnät snyggare

smh
T topmount skrev:
Va väll mest att ifall du tar bort plankan kan du fixa till isoleringen och samtidigt få till uppsättning av insektsnät snyggare
Förstår, bra! Då gör jag så, får bli en liten tur till brädgården nån dag först bara. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.