Jag håller på och konstruerar ett hobbybord på ca 200x100 cm som ska väggmonteras i det kombinerade arbets-/gästrummet. Mitt huvudbry är att den platsmässigt behöver monteras på väggen ovanför sängen.

Jag har två olika lösningar som jag funderar kring och en fråga på vardera där jag behöver hjälp att komma vidare.

Den antagligen billigaste lösningen är att fälla bordet uppåt när det inte används. Till det behöver jag tips på bra och säkra låsanordningar, jag vill ju inte att det plötsligt ska falla ned på någon gäst som ligger och sover i sängen.

En annan idé är att montera bordet på någon form av "glidskena" så att det fälls ned bakom sängen. Sängen är ju i vägen så det går inte att fälla rakt ned längs med väggen, utan det måste både in och ned. Det blir antagligen lite dyrare men är å andra sidan snyggare och säkrare. Vad heter den typen av glidskena jag söker? Är det någon som har en känsla för hur stabilt det blir? Bordet måste vara stadigt.

Säkra bordet uppåt kan du ju t.ex. göra med två skjutbeslag.
Ska du jobba vidare på lösningen med bordet nedfällt bakom sängen, behöver du ju någon form av fällbar konsol, kanske kombinerad med expansionsbeslag. Med tanke på bordets storlek och krav på stadighet lär en sådan lösning bli ganska dyr.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.