14 616 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Glespanel hur?
Sida 1 av 2
Hej!
I pågående bygge är det snart dags att sätta igen väggar och tak.
Taket tror jag inte ska vara några problem, jag kör på 28x70 med cc30.
Frågan är hur jag ska göra på väggarna?
Regelstommen är ju stående och ska jag sätta gles så blir den ju liggande. Jag tänkte köra på 28x70 även här men med OSB och sen gips utanpå. Vad ska jag sätta för cc på glesen på väggen?
I pågående bygge är det snart dags att sätta igen väggar och tak.
Taket tror jag inte ska vara några problem, jag kör på 28x70 med cc30.
Frågan är hur jag ska göra på väggarna?
Regelstommen är ju stående och ska jag sätta gles så blir den ju liggande. Jag tänkte köra på 28x70 även här men med OSB och sen gips utanpå. Vad ska jag sätta för cc på glesen på väggen?
Ni som sätter 45x45 som installationsskikt; Sätter man dessa liggande? Och sen liggande skivor på dessa?
Jag satte liggande 45x45 med isolering på stommen, sen plasten, och sen stående 28x70 gles som installationsskikt.
Jag satte liggande 45x45 med isolering på stommen, sen plasten, och sen stående 28x70 gles som installationsskikt.
Det vanliga är väl att man sätter plasten på stommen och sedan spikar 45x45 stående direkt på resvirket. Och så en 45:a isolering. Tanken är att plasten ändå är så långt in på varma sidan att man inte får någon fuktvandring in i väggen. 45 mm räcker ju för dosor utan att göra hål i plasten.J Joh_81 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det beror ju mycket på vad man har för invändiga väggar.J Joh_81 skrev:
Jag har liggande träpanel, så då har vi naturligtvis stående 45x45 i installationsskiktet.
Det kan nog så det skriker om man har både OSB + gips.vojma skrev:
28 + 11 + 13 = 52 mm.
Och ABB har en dosa för dubbelgips som är 57 mm djup, kan kanske gå att klämma in.
Det borde väl gå att hitta någon som är 5 mm grundare?
Då bryr man sig alltså inte om att skruva gipsen i reglarna vid skarvarna, utan bara i plyfa/OSB:n?B b8q skrev:
Jag satte ju min gles för att komma på rätt håll igen, och för att kunna skruva OSB+gips i dessa.
Tack för alla svar. Det visade sig att det finns fler som har samma funderingar.
I tak har man ju "alltid" gles och där ryms ju dosor men takdosorna är ju grundare. Jag ville helst hålla mig från 45x45 bara för att maximera utrymme inne. Med 145mm isolering i väggen i ett garage känner jag att det inte är så illa trots allt. Vi får se vilken lösning jag kommer att välja. Förutom att eldosorna trycker lite mer på plasten så borde det ju inte bli någon kris att få in den bakom om det skiljer tex 5mm. Tror ni att glesen sviktar jämfört med 45x45?
I tak har man ju "alltid" gles och där ryms ju dosor men takdosorna är ju grundare. Jag ville helst hålla mig från 45x45 bara för att maximera utrymme inne. Med 145mm isolering i väggen i ett garage känner jag att det inte är så illa trots allt. Vi får se vilken lösning jag kommer att välja. Förutom att eldosorna trycker lite mer på plasten så borde det ju inte bli någon kris att få in den bakom om det skiljer tex 5mm. Tror ni att glesen sviktar jämfört med 45x45?
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Blev det att du körde på 28x70 på väggarna? Fick dosorna plats?
Jag står nämligen inför samma fundering.. Vill köra 28x70 för att jag har väldigt mycket av den dimensionen. Men är som sagt fundersam kring hur det blir med eldragningen..
Jag står nämligen inför samma fundering.. Vill köra 28x70 för att jag har väldigt mycket av den dimensionen. Men är som sagt fundersam kring hur det blir med eldragningen..