Byggahus.se
Hej,

Jag kollar på en Harvia Cilindro 9kW till vår bastu och avstånd till brännbart material står ju specad men hur ligger det till med glasväggar. Hur nära kan man placera aggregatet utan risk att det spricker när man kastar vatten?

På min nuvarande ritning hamnar aggregatet bara ca 7cm från glasskivan.

Ritning av ett bastuprojekt med angivna mått, bastuaggregat nära en glasskiva och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/nochl
 
Hej,
På din skiss ser det ut som om vi bygger närmast identiska bastu (vad heter bastu i plural?). Även jag har cilindro. I mitt fall blir jag beroende av att ställa aggregatet så nära glaset som möjligt. Jag utgår från att du har härdat glas. Då kan du nog ställa aggregatet väldigt nära. Det enda som blir problem blir renhållningen av glaset.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Hej, kul att det var så lika. Jag har inte köpt glasväggen än men letar leverantör. Var köpte du din vägg? Får man fråga vad du betalade?

Jag har hittat en komplett härdad glasvägg för ca 10k på näthandel och mitt lokala glasmästeri vill ha 15k + montering så det lutar mot det billigare.

/nochl
 
Min glasvägg ser ut som din tror jag. Min består av 3 sektioner varav den mittersta är dörr. Gångjärnen sitter glas i glas osv. 180cm bred. 211 cm hög. Dörrbredd 60cm. 8mm glas.Jag letade som en tok efter bra pris. Det slutade med att jag beställde från ett lokalt glasmästeri. Då fick jag bra hjälp också. Bara gångjärnen gick på ca 2000kr/st. Jag tror jag betalade ca 12 000sek för allt. Jag vet inte hur långt du kommit med letandet. Min erfarenhet är att ett lågt ca pris från början ofta blir betydligt dyrare när alla detaljer är på plats.
 
Okej tack för info
 
Hur har det gått? Är inne på liknande lösning nu när jag ska renovera bastun. Har ni bilder?
 
Jag har inte kommit så långt än. Har gjort klart bjälklaget och avlopp. Ska härnäst lägga LK spån och sedan bygga bastuvägg. Kommer nog bli webbeställning då prisskillnaden var för stor mot det lokala.

Ser gärna nån annans bilder för lite inspiration!
 
  • Gilla
karloskarhildor
  • Laddar…
Har det hänt något?
Vore kul med en uppdatering. :D
 
Det har hänt ganska mycket men tyvärr inte så mycket med bastun. Jag har lagt golvvärme och trägolv och byggt innerväggar på övervåningen samt påbörjat badrummet. Innan semestern hade jag kommit så här långt:

YphZ95Fsq4_kLlmeS06Dd4bvVM_RjUVUHoWgbhBEDjOXzJgYF4GHwdDCZ3fvbgBEwSLgmpqqI7Pwv-32sjtbdNvWI-0MEaFf1UvKdzMhzqorxYFxfkNqrz8woNdJe8A7jJN94JPB-G-FsPdDCM5idO7zi-p9ayKt9igoFNg7tc-9PKcgm24Thw7zF9YeV-XXIL2ckmxxL9UCNKUbmC5dcGXmnt_Bbp1m5TVIT3Na1lmxVpjw0wZ1kqtgQr59SkDJmj4h3gSrtMqpkNrH4zmVTKLZH3_SCj8VsBxhP6BUssjRMhj-GQxJcw2UF381ZK13gL702ApqfV68KUFtpdcv56vUAnjgnBZYwgtiORcKTpVcC5TwUUO26Y-VG-z4sVijcSbNNF83_2rl_uaGiUrYELqrmsOXiobSdEOCW2zTDZedyijdpEozJYOp3_Ga8pfntRMgu8jOp5FMLHJCPLvOw4c0Bc-YwwFxkcYYfQM-y05GtJPIGYa6eglXvyhjuIbDXLotNH15STU7Ztqrs1A-XTIqVJGpe9ncV_YGY87XDbsYh7XKu18nOriteKztk_FuY7kgmkFYDbOt4FMYsq68mqQJgvZ4NHUHw-SmOFf5xXlUgzQulGXkcJ7ecPCSKq9yNhxr9PBi7bsL-qpV7erO9M7meOJfaUIyROgxdogDvajFSKBXOXwQflWw7KZyC_EYbdbhUlcJEbFxCF64k80ldH0jXA=w1288-h580-no

I höst har jag inte gjort något än så länge men så fort jag får tid över så är det tätskikt + kakel på väggarna och därefter kan man börja fundera på glasväggen igen. :)
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Våran bastu är 3 år gammal. Nästan identisk 190x150cm. Lavar är 55 resp 47 breda dvs man kan ligga på båda lavarna. Känns rymlig.
Beställde glasvägg online från Småland kanske 14000 inkl beslag lister gummi etc. 8mm glas. Rökfärgat.

Bastuinteriör med rökfärgade glasväggar, träbänkar och reflektion på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar avståndet mellan en bastuaggregat och en rökfärgad glasvägg, vilket reflekterar användarens belysning av goda avståndspraxis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu med rökfärgad glasvägg och träpanel, visande lavar och bastuaggregat, hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastuinteriör med träbänkar och ett bastuaggregat nära en rökfärgad glasvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till frågan.
Aggregatet står ca 5-8cm från glasväggen. Glaset blir varmt men inte jättevarmt jmf med övriga glas. Aggregatet är konstruerat för att stå direkt mot vägg i ett hörn. Står ca 12 cm från laven. Fungerar mkt bra.
Men jag slänger inte skopor med iskallt vatten på glasväggen.

funkar bra hittills.
Glaset drar massa extra värme= glöm inte gå upp i aggregat storlek. Vi har en 9kw.

Glasvägg från bastubutiken i stockholm kostade ca 3ggr mer. Glas från samma leverantör…
Direkt bredvid bastun satte vi in en dörr med utgång till däck utanför.
Ljuvligt att sitta där och svettas av.
Bästa vi gjort!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens I och 2 till
  • Laddar…
N nochl skrev:
Det har hänt ganska mycket men tyvärr inte så mycket med bastun. Jag har lagt golvvärme och trägolv och byggt innerväggar på övervåningen samt påbörjat badrummet. Innan semestern hade jag kommit så här långt:

[bild]

I höst har jag inte gjort något än så länge men så fort jag får tid över så är det tätskikt + kakel på väggarna och därefter kan man börja fundera på glasväggen igen. :)
Tack för uppdateringen. Vet vilket slit det är att göra allt själv. Kämpa på! (y):D
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Våran bastu är 3 år gammal. Nästan identisk 190x150cm. Lavar är 55 resp 47 breda dvs man kan ligga på båda lavarna. Känns rymlig.
Beställde glasvägg online från Småland kanske 14000 inkl beslag lister gummi etc. 8mm glas. Rökfärgat.

[bild][bild][bild][bild]
Till frågan.
Aggregatet står ca 5-8cm från glasväggen. Glaset blir varmt men inte jättevarmt jmf med övriga glas. Aggregatet är konstruerat för att stå direkt mot vägg i ett hörn. Står ca 12 cm från laven. Fungerar mkt bra.
Men jag slänger inte skopor med iskallt vatten på glasväggen.

funkar bra hittills.
Glaset drar massa extra värme= glöm inte gå upp i aggregat storlek. Vi har en 9kw.

Glasvägg från bastubutiken i stockholm kostade ca 3ggr mer. Glas från samma leverantör…
Direkt bredvid bastun satte vi in en dörr med utgång till däck utanför.
Ljuvligt att sitta där och svettas av.
Bästa vi gjort!
Snyggt! Bra med lite extra inspiration så man kommer ihåg vad man sliter för.
 
Nu börjar glasväggsplanerna bli aktuella igen. Har en offert klar från lokal affär som köper in via saunasweden så hoppas kvaliten är ok.

Inredd hörnbastu under konstruktion med träbänkar och bastuaggregat på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av bastu med träbänkar och väggar, ofärdig med skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nochl skrev:
Nu börjar glasväggsplanerna bli aktuella igen. Har en offert klar från lokal affär som köper in via saunasweden så hoppas kvaliten är ok.

[bild] [bild]
Snyggt! Är i precis i färd med att bygga nästan identisk bastu. Ser att du sänkt och ventilerat i taket, har du några bilder du skulle kunna dela med dig av hur du gjort? 😊
Ser också att du har plyfa under, vad har du satt på plyfan innan panel?
Har du satt klinkerranden nederst i bastun på plyfa eller finns där gips också?
Många frågor tacksam för svar 😊 🙏🏻
 
Jag har en bastu som liknar den på bilden ovan väldigt mkt. Jag har också ett lika dant aggregat. Dessa kolonnliknande aggregat är ju estetiskt tilltalande och lätta att montera. Men jag upplever att värmen kommer för högt upp. Mitt aggregat blir varmt(varmast) precis på toppen. Det är ju också där man kommer åt att kasta vatten.

Det sägs ju att ett bastuaggregat bör sitta som högst i fothöjd i en bastu. Med dessa högsmala aggregat så måste ju bastuns totalhöjd vara väldigt hög.

Är det någon annan som upplever samma problem med dessa aggregat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.