Hejsan alla "byggare Bobb'are". Jag hade tänkt sätta en tapet och en skyddande 6mm härdat glas. Men nu till min fråga. Hur sjutton skall man sätta fast den. Jag hade tänkt mig sätta en liten trälist upptill nor överskåpen. men den måste väl sitta fast nertill så det inte blir någon glipa och fukt kan tränga ner. Jag ska förvisso täta med silikon där men om inte glasskivan sitter fast känns det inte så tryggt.
Hur gör folk som har gjort så? Det finns, det har jag sett.
En tanke är ju att dom som skär till glaset borrar några hål i glaset och man skruvar fast den. Men det vill jag helst inte. Men om man måste göra så, vad skall man då skruva fast den med. Man vill ju inte ha en vanlig rostfri skruv där. Det måste i så fall finnas någor annat snyggr man kan använda.
Hoppas på många inlägg. Skriv alla som vet. Och har ni några övriga synpunkter så säg dom med.
Lägger ut en skiss av mitt kök. Där det är rött, där skall glasskivan vara. Tapeten skall inte vara röd. Den kommer vara svart med lite silvrigt mönster i.
Hur gör folk som har gjort så? Det finns, det har jag sett.
Hoppas på många inlägg. Skriv alla som vet. Och har ni några övriga synpunkter så säg dom med.
Lägger ut en skiss av mitt kök. Där det är rött, där skall glasskivan vara. Tapeten skall inte vara röd. Den kommer vara svart med lite silvrigt mönster i.
Är väl bara att montera bänkskivan 6mm ut och sen sticka ner glasskivan.
Vi har beställt "frostat" glas, men det hetter etsat glas enligt glasmästaren.
Vi undrade också hur man monterade på bästa sätt, och det finns tydligen olika sätt.
Vi kommer att få tre färdigborrade hål i överkanten och i nederkanten blir det något sorts silikon.
// Git o Lars
Vi undrade också hur man monterade på bästa sätt, och det finns tydligen olika sätt.
Vi kommer att få tre färdigborrade hål i överkanten och i nederkanten blir det något sorts silikon.
// Git o Lars
Pratade med en kompis som byggt flera kök och satt in glas, han sa att dom bara brukar sätta med silikon. Inget annat.
Har själv satt glas i mitt kök. Kallas säkerhetsglas och om jag inte missminner mig är det 6mm. I mina glas ligger det en svart film ingjuten, finns naturligtvis andra färger också. Vi gjorde så här: Satte upp gipsskivor så att underlaget blev helt jämt, annars är det lätt att det spricker ifall du råkar slå till med stekpannan. Efter detta ställde vi upp glasskivorna på bänkskivorna med 2mm distanser mellan. Glasskivorna fästes mot gipsskivorna med vanligt sättlim. Och jag kan vis av erfarenhet säga att det sitter som berget då det direkt visade sig att jag satt en skiva åt fel håll och till slut var tvungen att spräcka den i ca 1000 delar för att få ner den. Efter några minuter kan du ta bort distanserna och lägga i en silikonsträng.
Hej!
Blev oxå lite intresserad av detta med glasskiva istället för kakel, när jag läste detta... Men min fundering är om det inte finns alternativ istället för att limma... Typ att skruva, som det även nämns i tidigare inlägg... För då kan man ju "enkelt" byta bakgrund... Eller?
Då skulle man ju kunna skruva ner glasskivan och sedan tapetsera om.. eller är jag helt fel ute?
//Linn
Blev oxå lite intresserad av detta med glasskiva istället för kakel, när jag läste detta... Men min fundering är om det inte finns alternativ istället för att limma... Typ att skruva, som det även nämns i tidigare inlägg... För då kan man ju "enkelt" byta bakgrund... Eller?
Då skulle man ju kunna skruva ner glasskivan och sedan tapetsera om.. eller är jag helt fel ute?
//Linn
Skivan måste borras och sågas innan den härdas annars spricker den garanterat.
Funderar själv på att sätta glas bakom fläktkåpan och enligt Kvänumsäljaren så beställer man glasskivan med färdig borrade hål, glaset är härdat.
Om man borrar i efterhand spricker det säkerligen. Monteringen som jag sett i utställningsköket har skruvats upp och över skruven sitter en snygg platta i borstat stål.
På bilderna ser man exempel på hur glaset är uppsatt:
http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={8C929E9B-F948-49C6-A5FA-C61426866FAA}
http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={0451314F-B009-4BED-89A5-D676649428A6}
Om man borrar i efterhand spricker det säkerligen. Monteringen som jag sett i utställningsköket har skruvats upp och över skruven sitter en snygg platta i borstat stål.
På bilderna ser man exempel på hur glaset är uppsatt:
http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={8C929E9B-F948-49C6-A5FA-C61426866FAA}
http://www.kvanum.se/product.asp?lang=1&productId={0451314F-B009-4BED-89A5-D676649428A6}
Klicka här för att svara