23 372 läst ·
34 svar
23k läst
34 svar
Glasskiva bakom diskbänk men inga överskåp. Hur?
Kan verkligen rekomendera Lacobel som jag nyligen fick monterat i mitt Kvik Mano kök.
Det som är "negativt" är ju att det inte är helt utan kostnad, men otroligt snyggt ( enl. mig ) snabbt att limma upp, praktiskt.
Bilden är tagen precis efter monteringen = oputsat och smutsigt.
Det som är "negativt" är ju att det inte är helt utan kostnad, men otroligt snyggt ( enl. mig ) snabbt att limma upp, praktiskt.
Bilden är tagen precis efter monteringen = oputsat och smutsigt.
Redigerat:
Det kanske är en gammal tråd men jag chansar ändå på att fråga vad kostnaden blev för dig med Lacobel?jonas.n skrev:
Tack.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
IKEA har en speciell list för att sätta upp en glas skiva, dock är den utgående. Skyndade mig att köpa en själv tills min renovering är klar.
wajder skrev:
Min Lacobel kostade totalt 3450:-
Detta inkluderades enligt offerten:
Moms
Mätning på plats av firman
Frakt från fabrik och utkörning
Montering av firman
Långsidan:
39 cm hög
323 cm lång
Kortsidorna 2 st:
39 cm hög
62 cm djupa
Har haft den i snart ett år och är väldigt nöjd.
Vid närmare eftertanke så var det kanske inte så dyrt........
Bifogar en ny bild
( jag brukar inte ha så lite grejor framme men jag hade precis putsat diskbänken )
Bra information eftersom jag också är intresserad av Lacobel!jonas.n skrev:
Är det en vit glasskiva eller "genomskinlig"?
Montering = limning? Limmas skivan på väggen? Vilket underlag har du i så fall? (Vi har putsad vägg)
Blir det störande reflexer från den?
Oj, så många frågor - hoppas du har tid......
De som väljer Lacobel gör det nog för att man kan välja nästan vilken färg som helst.Babbo skrev:
Min är "mjölkig", såg inget "genomskinligt" när jag valde bland provbitarna.
Den skulle limmas med ett "speciallim" som inte åt sig igenom den mjölkiga färgen, tog man ett vanligt montagelim så skulle det äta sig igenom, enligt min leverantör.
Och då synas från framsidan.
Jag hade tidigare en kakel som jag hög ner med ett kraftig mejselhammare, gjorde inte så mycket mer, sedan limmade de bara upp min nya skiva utanpå.
Kanske inte reflexer men lite spegling blir det, men absolut inget man tänker på .
Hoppas det kunnde hjälpa till
/ Jonas
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Jag har ingen list alls ovanför glasskivan, där är dock ca 10mm springa, mellan glasskivans ovankant och överskåpens nedersta bakkant.yps skrev:
(Man ser det kanske inte på bilden men jag har en diskbänkbelysning i framkant som bygger ner ca 10mm )
Jepp, skivan står på kanten till diskbänken, tänkte först lägga en fog, men tror inte att det behövs, verkar inte så i allafall.
Mvh
Jonas
Med min glasskiva har jag visserligen överskåp på den största delen av ytan, dock inte hela. Där jag inte har skåp satte jag en enkel eklist.
Jag skaffade en list som var ungefär 11*6mm (kommer inte ihåg exakta mått) och en list som var ungefär 25*6mm. Den lilla listen fästes med några dyckert någon milimeter ovanför glasskivan (dock inte när glasskivan var på plats - jag har inte härdat glas... Den större listen sattes kant i kant med den tunnare listen och om man tittar noga på delen som inte har överskåp kan man möjligen ana att det är två lister som sitter ovanpå varandra.
Syftet var helt enkelt att få glasskivan helt fixerad med den större listen, men ändå kunna dra fast den tajt mot det bakom.
På så sätt kan jag skruva loss ett par försänkta skruv och få loss hela glasskivan när det är dags att tapetsera om, eller måla eller vad man vill göra bakom glaset.
Jag var också lite tveksam till att inte ha härdat glas, men prisskillnaden gjorde att jag hellre chansade. Dock valde jag att dela på min skiva som är nästan 4 meter om den skulle gå sönder och för att det inte skulle gå att montera den annars - blandaren gjorde att nederdelen måste in först på den delen och spisfläkten gjorde att den delen måste upp först på den delen av bänken.
Bakom diskbänken är det knappast någon risk, bakom spisen tror jag nog det kan finnas större risk när man drar runt med gjutgjärnspannan på hällen och det skall gå fort, men hittills har det gått bra.
Skarven doldes med en 10mm aluminiumlist, bara enkel utan profil som fästes med silikonet som jag drog i springan...
Jag skaffade en list som var ungefär 11*6mm (kommer inte ihåg exakta mått) och en list som var ungefär 25*6mm. Den lilla listen fästes med några dyckert någon milimeter ovanför glasskivan (dock inte när glasskivan var på plats - jag har inte härdat glas... Den större listen sattes kant i kant med den tunnare listen och om man tittar noga på delen som inte har överskåp kan man möjligen ana att det är två lister som sitter ovanpå varandra.
Syftet var helt enkelt att få glasskivan helt fixerad med den större listen, men ändå kunna dra fast den tajt mot det bakom.
På så sätt kan jag skruva loss ett par försänkta skruv och få loss hela glasskivan när det är dags att tapetsera om, eller måla eller vad man vill göra bakom glaset.
Jag var också lite tveksam till att inte ha härdat glas, men prisskillnaden gjorde att jag hellre chansade. Dock valde jag att dela på min skiva som är nästan 4 meter om den skulle gå sönder och för att det inte skulle gå att montera den annars - blandaren gjorde att nederdelen måste in först på den delen och spisfläkten gjorde att den delen måste upp först på den delen av bänken.
Bakom diskbänken är det knappast någon risk, bakom spisen tror jag nog det kan finnas större risk när man drar runt med gjutgjärnspannan på hällen och det skall gå fort, men hittills har det gått bra.
Skarven doldes med en 10mm aluminiumlist, bara enkel utan profil som fästes med silikonet som jag drog i springan...
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Kolla det relativt nya materialet i köket, nämligen emalj.
www.enamello.se
smart, lättskött, enkelt att montera och ett väl beprövat material om än inte i köket.
www.enamello.se
smart, lättskött, enkelt att montera och ett väl beprövat material om än inte i köket.
Som någon ovan skrev så finns det ju "standardlister" på ett byggvaruhus.Babbo skrev:
Annars så är kanterna på Lacobel skivan mycket snyggt skurna,lite runda, ej vassa, om jag förstod det rätt så kunde min leverantör inte själv skära i materialet utan det kom i färdiga mått från tillverkaren/leverantören.
Hade jag inte haft ovanskåp så hade jag kanske först provat att inte ha list, utan kanske bara lagt en tunn fog ovan för att damm och skräp inte skulle kunna komma ner bakom.
Först tänkte jag ha en avvikande färg, typ mild gul, men jag fegade ut...
Emalj är riktigt tufft, men när jag tittade så var den långt ovan min budget, men det var för ett år sedan.
/ Jonas
Det här Lacobel verkar ju väldigt bra. Är det någon som vet var man kan köpa det eller har någon bra länk?
snyggt kök....jonas.n skrev:Min Lacobel kostade totalt 3450:-
Detta inkluderades enligt offerten:
Moms
Mätning på plats av firman
Frakt från fabrik och utkörning
Montering av firman
Långsidan:
39 cm hög
323 cm lång
Kortsidorna 2 st:
39 cm hög
62 cm djupa
Har haft den i snart ett år och är väldigt nöjd.
Vid närmare eftertanke så var det kanske inte så dyrt........
Bifogar en ny bild
( jag brukar inte ha så lite grejor framme men jag hade precis putsat diskbänken )
vad har du för golv jonas.n?
Tack, golvet kommer ifrån Forbo, och heter Marmoleum linoleum clicktjena skrev:
Valde paneler i 90x30 cm i färgen "volcanic ash"
Brukar ligga på 300:- m2 ( ink moms ) vid kampanj, köpte mitt från lokala Colorama butiken sommaren 2008
http://www.forbo.se/Default.aspx?MenuId=276