Glashällen har lossnat från spisen. Allt är jämt och spisen har inte flyttats. Har tidigare suttit monterad med någon slags små klisterlappar (se bild). Tänker att det inte borde vara svårt att fästa igen själv. Skivan vilar bara mot sargen på spisen och plattorna men fjädrar emot en del när man försöker få ner den. Går att sänka med vattenfyllda kastruller i hörnen.
Vad ska jag använda? Lim, silikon eller små lappar som det suttit med tidigare (vad är det)?
Behöver jag köra på hela vägen runt eller räcker det med fästpunkter (fäst i hörn + mitten av varje sida tidigare)?
Kan detta vara något att ha? https://verktygsboden.se/silikon/sv...MIl7Ga6NDQ8QIVltCyCh0ASgXdEAQYBSABEgIf9_D_BwE
Vad ska jag använda? Lim, silikon eller små lappar som det suttit med tidigare (vad är det)?
Behöver jag köra på hela vägen runt eller räcker det med fästpunkter (fäst i hörn + mitten av varje sida tidigare)?
Kan detta vara något att ha? https://verktygsboden.se/silikon/sv...MIl7Ga6NDQ8QIVltCyCh0ASgXdEAQYBSABEgIf9_D_BwE
Bästa svaret
Exakt samma sak hände på vår spis för ett par år sedan, jag limmade med precis det limmet/silikonet du länkade till och det fungerade alldeles utmärkt i 1½ år tills vi bytte kök och gjorde oss av med spisen.
Jag la på silikonet hela vägen runt, det var så det var limmat från början. Rengör noga så det fäster ordentligt så blir det nog kalasbra det där!
Jag la på silikonet hela vägen runt, det var så det var limmat från början. Rengör noga så det fäster ordentligt så blir det nog kalasbra det där!
Exakt samma hänt för mig. Ohch har också de där små tejpbitarna lite här och där på undersidan av glaset. Som suttit i tätnings-tjosan som är kvar.S SimonA8n skrev:Glashällen har lossnat från spisen. Allt är jämt och spisen har inte flyttats. Har tidigare suttit monterad med någon slags små klisterlappar (se bild). Tänker att det inte borde vara svårt att fästa igen själv. Skivan vilar bara mot sargen på spisen och plattorna men fjädrar emot en del när man försöker få ner den. Går att sänka med vattenfyllda kastruller i hörnen.
Kan detta vara något att ha? [länk]
Hur gjorde du tillslut? Skrapade du bort allt "silikon" (eller vad det nu är) som satt på glasskivan från start, och drog nytt silikon och pressade på skivan och skrapade bort resterna? Eller?
Om jag köper en sådan tub. Måste jag skrapa bort tätningen som sitter på glasskivan nu? Eller trycker man ut tubens innehåll runt om och trycker på glasskivan med den gamla tätningen på?Fredrik K skrev:
Exakt samma sak hände på vår spis för ett par år sedan, jag limmade med precis det limmet/silikonet du länkade till och det fungerade alldeles utmärkt i 1½ år tills vi bytte kök och gjorde oss av med spisen.
Det här är kanske svar på den (dumma) frågan: "Om du försöker applicera ny fog på toppen av gammal fogmassa riskerar den nya fogmassan att inte binda ordentligt och kommer sannolikt att lossna"
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad göra med golv som släppt/sjunkit från väggfot?
Golv -
Väggen i vår 3-Kammarbrunn har släppt. (Uponor från 2008)
Fritidshus -
Hur åtgärdar man pappremsa som släppt och bulat från gipset?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur löser man julbelysning vars kabel släppt från stickkontakten?
Belysning -
Radiator släppt från vägg...
Fjärrvärme & Gas