981 läst ·
5 svar
981 läst
5 svar
Glasblocksväggsskarvning
Jag har nyligen avslutat ett jobb med ett helkaklat badrum där duschutrymmet avgränsats av en "glasblocksmur". Denna mur avslutas uppåt och åt sidorna av en "kromad plåtlist" som jag antar är standard idag för denna typ av jobb. Min fråga är följande:
Hur gör man i vinklarnapå plåtlisten på bästa sätt?
Förslag jag hört :
"Silikon som "lim" även i 90-gradersskarvarna"
"Sättlim bara..."
"Svetsa fogarma"
"Löda!"
Själv tycker jag att det sistnämnda verkar vettigt, men vad vet väl jag? Vad säger ni experter?
Hur gör man i vinklarnapå plåtlisten på bästa sätt?
Förslag jag hört :
"Silikon som "lim" även i 90-gradersskarvarna"
"Sättlim bara..."
"Svetsa fogarma"
"Löda!"
Själv tycker jag att det sistnämnda verkar vettigt, men vad vet väl jag? Vad säger ni experter?
Alltså "svetsning"? Jag har redan bitarna på plats så att säga - frågan är hur jag på bästa sätt ska foga samman dem...om det alls behövs...under bitarna finns ju tätskikt enligt konstens alla regler. Svets har jag själv, men plåten i delarna känns inte precis svetståliga. Det jag funderar över är alltså hur jag ska få skarven att bli så snygg och bra som möjligt. Lödning kändes lämplig. Svetsning verkar overkill. Eller?
Kapningen är bra gjord (inte av mig) och det som återstår är själva monteringen. Skarven är det som stör mig, även om det handlar om en halv millimeters fog: Hur få det snyggt och bra helt enkelt...Välkapat är det som sagt och ok slipat, men skarven finns ju där. Helst skulle den inte funnits alls, varför jag funderade på lödning för att få den att försvinna helt. Svetsning har jag inget emot - jag är bara rädd att det inte funkar utan att förstöra fogen eftersom det är så tunn plåt. Troligen kommer jag att strunta i den helt och bara sätta dit silikon, men jag var nyfiken på om det fanns några erfarenheter där svets eller lödning använts i liknande fall. Tack i alla fall för åsikterna...
Klicka här för att svara