3 166 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Glapp i SDS-plus acceptabelt?
Sida 1 av 2
Äger en ganska ny borrhammare från Metabo med modellnamn UHE 2850. Är nöjd med maskinen överlag men upptäckte idag att SDS-chucken är/har blivit ganska glappig. Detta medför att det borr man satt fast i maskinen tenderar att wobbla en hel del om man inte manuellt centrerar det efter fastsättning i chucken. Det gör naturligtvis även att maskinen ofta skakar rätt rejält när man använder den och att hålen sannolikt blir något större än borret.
Till saken hör att detta är en maskin med utbytbara chuckar och den medföljande trebackschucken fungerar alldeles utmärkt, utan större tendenser till glapp.
Hur är era maskiner? Bör jag försöka byta SDS-chucken eller är det helt enkelt så stora toleranser i SDS-chuckar?
Till saken hör att detta är en maskin med utbytbara chuckar och den medföljande trebackschucken fungerar alldeles utmärkt, utan större tendenser till glapp.
Hur är era maskiner? Bör jag försöka byta SDS-chucken eller är det helt enkelt så stora toleranser i SDS-chuckar?
Nu har jag lyckats få till en skakig mobilfilm:
[video=youtube;9DZfzDWRqTo]https://www.youtube.com/watch?v=9DZfzDWRqTo[/video]
Vet inte hur tydligt det syns, men både borret och den främre delen av SDS-chucken går alltså att vicka. Borrspetsen ritar en cirkel med diameter på ca. 3 mm.
[video=youtube;9DZfzDWRqTo]https://www.youtube.com/watch?v=9DZfzDWRqTo[/video]
Vet inte hur tydligt det syns, men både borret och den främre delen av SDS-chucken går alltså att vicka. Borrspetsen ritar en cirkel med diameter på ca. 3 mm.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
3 mm tycker jag är helt godkänt. Chucken är ju bara ett hål och någon kulmekanism som håller borren så den inte ramlar ut och följer med runt.
Protte
Protte
Okej, det är alltså såpass mycket spel i en SDS-chuck? Det verkar inte vara själva infästningen i chucken som glappar, utan den främre delen av chucken kan vicka i förhållande till den bakre (den som vrids för att släppa borret).
Jag försökte filma detta, dock svårt när man ska hålla både kameran och maskinen samtidigt
Jag försökte filma detta, dock svårt när man ska hålla både kameran och maskinen samtidigt
Borret är i princip oanvänt och jag har testat med andra borr. Som man kan se så är inte det yttre plasthöljet på chucken centrerat, så det wobblar också när man kör maskinen. Det behöver ju dock inte betyda att borret wobblar. Även en fullt fungerande chuck kan ju se defekt ut om man bara tittar på hur chucken roterar.
Mot slutet av filmklippet tycker jag att det framgår ganska tydligt var den glappar. Är era maskiner också så glappiga där?
Mot slutet av filmklippet tycker jag att det framgår ganska tydligt var den glappar. Är era maskiner också så glappiga där?
Testade precis med min Makita LXT (ej utbytbar chuck) och inget wobblande.tacho skrev:
Nja, kanske att chucken rör sig en liten aning när jag själv vickar på borret. Med ett borr isatt kan jag vicka det ganska mycket i sidled, men är borret rakt så håller det sig centrerat när jag kör maskinen. SDS är ju inte ett system för millimeterprecision, det är en sak som är säker, men det är nog inte syftet heller...tacho skrev:
Redigerat av moderator: